Bukefalos 28 år!

Vilse i kattdjungeln

Uppsnarjd

Trådstartare
Jag har ganska nyligen blivit med katter och känner mig helt vilsen, tänkte ni här kunde hjälpa mig lite

Kattmat Katterna äter bara torrfoder då den ena av dem blivit väldigt dålig i magen vid varje försök att ge blötmat hos förra ägaren. Tänkte hålla mig till torrfoder iaf ett tag till, sen får vi se om jag vågar göra ett nytt försök. Men jag vill ju ge dem ett bra torrfoder. Jag är inte så insatt med har kollat runt lite och Applaws är väl det jag fastnat för, även kollat lite på Acana och Carnia. Är det bra foder jag spanat in eller är jag helt ute och cyklar? Båda katterna fäller massor och funderar på om det kan bero på att de inte får tillräckligt bra foder nu, de får 1st choice och hos förra ägaren fick de Perfect fit.

Kattsand Har köpt Ever clean, och är väldigt nöjd, men har fattat det som att kattsand inte direkt är miljövänligt så funerar jag på att gå över till Öko plus istället. Nån som har erfarenhet av det? Bra eller dåligt?

Då den ena katten är hyperaktiv och behöver sysselsättning och den andra väger alldeles för mycket har jag inskaffat en foderlabyrint., men jag tycker de äter väldigt lite nu mot vad de gjorde innan. Bör jag bli orolig över det? Båda två fattar hur den funkar så det beror inte på det.

Båda katterna är runt 3 år och kastrerade, en hona och en hane.
Jag upplever att hanen kan vara alltför dominant mot honan, som i sin tur är väldigt undergiven och skygg. Han brukar jaga henne runt lägenheten och flyger på henne och trycker nere henne mot golvet, och hon bara ligger och kvider. Han brukar även jaga in henne i garderoben och sen inte tycka det är ok att hon kommer ut på ett tag. Däremellan är de bästa vänner som ligger och myser i soffan och slickar varandra osv. Bör jag bry mig om han elakheter eller är det bara så katter är?
 
Sv: Vilse i kattdjungeln

Ang. foder så ska du ha ett som har så låg andel spannmål som möjligt, helst inget alls.
Blötmat kan du börja ge bara en mumsbit i taget och öka givan sakta så ska det nog gå bra.

Jag kör på everclean och har inte provat ngt annat ät sand så kan tyvärr inte hjälpa dig i den frågan.

Men till det tråkiga..
Nej, katter ska inte bete sig sådär mot varann.
Förmodligen har hanen mer energi än honan och hans "damp" går ut över henne.
Enda sättet att få bukt med en sådan här "elak" katt brukar vara att den får en kompis av samma kaliber så dom får göra av med energin på varann.
Men du kan prova feliway och att leka med honom mkt, gå ut i sele osv så han får göra åt lite energi.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 049
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 341
Senast: dobbis
·
Övr. Katt Har efter mycket tänkande fram och tillbaks på att köpa katt igen om tycke uppstår. Det är en vuxen katt från ett katthem. Har...
Svar
17
· Visningar
1 486
Senast: Pudlan
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 204
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp