Vilt-träning och bilåkning

rxk

Trådstartare
Hej!

Jag har ännu ingen hund, men är på G att skaffa en fram till sommaren. En vit herdehund kommer det bli. :) Jag har aldrig haft hund tidigare, så även om det är lång tid kvar försöker jag att fundera och förbereda så mycket som möjligt redan nu.

En sak jag funderar på är jaktintresse. Vad jag har förstått finns det en del sådant hos de vita? Då jag har både katter och kaniner och planerar att ha med hunden lös en del i skog och mark vill jag träna hunden på detta så tidigt som möjligt. Jag är av åsikten att man inte släpper sin hund förrän man är helt säker på att den inte drar, så det är inte så att jag planerar att släppa hunden och hoppas att det går bra :D Utan jag vill aktivt ta tag i det så snart som möjligt.

Finns det några bra tips för att vänja hunden i tidig ålder? Min ena kanin är väldigt energisk och brukar dra "repor" i huset när han släpps lös, kan jag använda mig av det tro? Sätta hunden på avstånd och låta honom se kaninen hoppa runt? Hur hanterar jag hunden samtidigt? Mata på och berömma oavbrutet eller ignorera tills han tar kontakt och då berömma mycket? Jag är för positiv förstärkning, inte negativ. Några andra tips för att vänja hunden vid annat än bara kanin?

Min andra fundering är bilåkning. Jag har ingen kombi utan hunden måste åka inne i bilen. Det jag tänkt nu är någon sån här sak samt bälte på hunden:

055040_01.jpg


Åsikter och tips på det? Är det möjligt för hunden att kravla fram till framsätet med det skyddet, om man skulle lämna den lös i bilen vid något tillfälle? Har ni tips på bra skydd och bältesselar?

Jag kan också passa på att be om lite åsikter om att ha med hunden i stallet. Det är viktigt att hunden kan vara med tidigt, så även det är något jag vill börja vänja den vid direkt. Min ponny är gudasnäll och älskar allt smått, han skulle aldrig ens sparka mot en fluga om hund eller barn var i närheten. Så honom litar jag på till 150 % som "hjälpreda" vid invänjningen. Min andra häst däremot är precis det motsatta, blir fruktansvärt irriterad på allt som svassar runt benen. Jag vill att när jag pysslar i stallet ska hunden kunna ligga i sin hörna och slappna av, så även om ponnyn är snäll vill jag inte att hunden ska springa runt benen på honom. Hur vänjer jag in hunden vid hästar och lär den på bästa sätt att hålla avstånd? Ett tydligt "gå och lägg dig" är ju såklart viktigt, men jag vill lära hunden vett och etikett kring hästar ändå, så att även om vi är på platser med andra hästar förstår hunden att man håller avstånd.

Stort tack på förhand! :)
 
Sv: Vilt-träning och bilåkning

Allsafe bilsele som fästs i säkerhetsbältet, eller byta bil så du kan ha en krocksäker bil i skuffen.
 
Sv: Vilt-träning och bilåkning

eller byta bil så du kan ha en krocksäker bil i skuffen.

Förlåt, men du gav mig just dagens asgarv. :rofl:

Eftersom man inte ska lämna hunden ensam i bilen fastsatt i selen (den kan sno in sig) så kan man inte räkna med att ett baksätesskydd hindrar hunden från att kliva över till framsätet.

Det går att ha hunden i bur även i baksätet även om det är knöligt o platskrävande.
 
Sv: Vilt-träning och bilåkning

vallhund: Allsafe är den jag funderat på, får väl bli en sådan då. :) Finns det några rekommendationer om hunden ska sitta i mittenbälte eller på nån av sidorna?

Tjôta: Nej fastsatt i bälte ska jag ju absolut inte lämna hunden utan uppsikt. Det finns inget skydd som går lite högre så att hunden håller sig där bak? Annars kanske man kan sätta upp något nät själv...

Bur var mitt förstahandsval då det känns säkrast, men jag tycker det känns lite svårt att genomföra. Att få buren att sitta stadigt och fast etc, sen inbillar jag mig att hunden har det bekvämast utan bur? Det kan hända att hunden behöver sitta i bilen vid olika tillfällen och då känns det inte schysst att ha den i bur. Kombi hade ju varit mycket bättre överlag men nu är läget som det är så jag får göra det bästa av det!
 
Sv: Vilt-träning och bilåkning

Jag har en MIM bur till min hund o den är väldigt bekväm, inte svår att spänna fast o skallrar inte.
De gånger hunden övernattar i bilen så är han lös i bilen.
 
Sv: Vilt-träning och bilåkning

Mycket bra val av ras om jag får säga det själv (jag är inte ett dugg partisk:angel:):D

Angående det där med vilt.
Har själv en viltgalning men där får jag skylla mig själv som lät henne vara lös med en hund som inte var "viltren" när hon var ung. Innan jag hann blinka var de båda borta och sen dess har jag inte fått någon ordning på det.

Rekommenderar dig att läsa "Inkallning - är så mycket mera" av Memea Mohlin. Lättläst, rolig och förklarar mycket bra om skvallerträning!
 
Sv: Vilt-träning och bilåkning

Jag har ett sånt sätesskydd och allsafesele till min store. Och han sitter nästan alltid fram när jag lämnar honom ensam i bilen ;) Men skyddet är jättebra att ha! Det blir större plats för hunden där bak och man slipper en massa skit i sätet :)

Har du en sedan så kan du kanske fälla sätena och få in en bur ändå. Så hade jag förr och det funkade kanon! (bra också som ursäkt att inte kunna köra folk)
 
Sv: Vilt-träning och bilåkning

vallhund: Efter koll på deras hemsida ser det ut som att burarna bara finns för kombi?

Tjôta: Har läst igenom båda de trådarna. Tycker dock att de flesta som skriver har små hundar, vit herde är ju ändå relativt stor och inget man klämmer in i vilken bur som helst.. Men tack!

simba_112: Ja jag håller med, och tack får jag väl säga eftersom det var din förtjänst att jag fick upp ögonen för rasen :D Tack för boktipset! Ska kolla upp detta!

Glimfeather: Tack för svaret! Har funderat på att fälla sätena också, det sura är bara att mina säten inte går att fälla helt. Utan de ligger lite löst och lutar, vilket gör det omöjligt att fästa en bur plus att det blir för lågt i tak. Så småningom är väl tanken att jag ska byta bil, men det får komma lite längre fram..
 
Sv: Vilt-träning och bilåkning

Det går kanske att ta bort själva sätet? Alltså det man sitter på? Så gjorde jag och då kunde man fälla ryggstödena helt plant :)

Jag har en rätt liten bil, Renault megane -00 och fick in en Primek dubbelbur! Man fick lyfta in den ihopfälld och fälla upp den på plats, men det funkade.
 
Sv: Vilt-träning och bilåkning

Får kolla på det! Jag hade ju helst haft bur så det vore ju toppen om det gick att lösa.
 
Sv: Vilt-träning och bilåkning

Det borde funka :) Man får dock vara lite hårdhänt för att de ska lossna, de sitter fast ganska ordentligt :p Men i alla fall på min bil så ska de gå att lossa :)
 
Sv: Vilt-träning och bilåkning

Glimfeather: Då ska jag ge mig ut och slita lite i bilen nu :D
vallhund: Ja... det är ju det som är problemet. :) Men jag ska ha dem i åtanke när jag byter upp mig till kombi.

Ingen som har några tankar angående vilt och hästar?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 220
Senast: Grazing
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 290
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 546
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
633
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp