3-årig tik vill sätta yngre hundar på plats rejält

Jumper

Trådstartare
Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ helt vuxen att gå på unghundar oavsett kön för att sätta på plats?

Vi har promenerat i koppel med en 9-månaders hane 3 ggr, lugnt och fint, även om hanen varit typisk unghund med hög intensitet. Min tik har varit som vanligt, nyfiket och lite lekfullt inställd. De har inte fått ha närkontakt mer än promenad parallellt med matte emellan.

När vi nu släppte dem lösa var min tik direkt på hanen, ljudligt avvisande och markerande med munnen. Hon ville absolut inte leka, vilket hon förstås inte måste, men det blev bara så pang på otrevligt och jag fick bryta ganska fort. Hon är 3 veckor efter höglöpets slut om det har betydelse, men har betett sig såhär mot andra hundar tidigare, t om ngt äldre tik.

Noll problem med hundmöten annars, men de väldigt få gånger hon släpps med annan hund är det lite av gambling hur hon ska bete sig. Borde hon bara släppas med äldre hundar som själva kan "säga ifrån"?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
2 975
Senast: lady_vip
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
10 838
Senast: LelleLilla
·
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 340
Senast: ako
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
5 756
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp