Viltspår - när?

Blueberry

Trådstartare
Nybörjarfråga:

Kan man lägga viltspår året om?
Fungerar det att lägga i snö?
Regn?
Minusgrader?

/Newbie

Sv: Viltspår - när?

Du kan absolut lägga i regn! Kanske inte hällande ösregn, men regn. Det gör bara att vittringen blir "större" och alltså lättare för hunden. Blodet flyter ut och doftområdet blir bredare. Svårast är i snustorrt väder.
Snö är väl ok men då får du ju också ett vanligt spår att följa, dvs hunden ser ju var spårläggaren har gått....... Frost är helt ok.

Att lägga i snö gör det onödigt lätt för hunden (men funkar givetvis), men i övrigt funkar det utmärkt i alla storters väder. :)

Tack för svar!
Älgjakt och påkörda rådjur har generat i några klövar, och jag kan få blod nästa helg, så jag är astaggad på att prova igen :D

Vi la ca 300m spår idag i snön och det gick faktiskt jättebra. Släpade klöv + la blod. Vid bloduppbehållet så vädrade han blodet och fortsatte på spåret. Han fortsatte alltså inte i fotspåren från när de la ut spåret.

Du har fått bra svar. Spåra i alla väder och underlag, var inte rädd för att prova.

Mina tips är: Var inte alltför generös med blodet efter hunden har börjat få rutin. Blod luktar otroligt starkt och spåret kan bli onödigt enkelt. Tänk på vinden i början, lägg i motvind. I övrigt är det enda jag undviker stora partier med vitmossa. Asfalt etc sägs också ta bort alla doftpartiklar men det dementerar jag...

Viltspår är utmärkt aktivitet för hunden, lycka till!

Vad ni är snälla som svarar och tipsar :bow:

Nu har jag två rådjursklövar och en älgklöv i frysen. :D
Jösses vad stor älgklöven är! :eek: Jag har visserligen en mycket envis dvärgpinscher, men om han lyckas flytta på den där kommer jag att vara stum av beundran ett bra tag...

Idag har jag köpt sele och lina.
När vi ska spåra, ska jag sätta på honom selen precis innan jag visar honom avstampet, eller hur brukar ni göra?

Och jag har inte fått tag på blod än, några jag har pratat med säger att de har köpt på Ica. Kan man verkligen det? Det känns som en... mystisk vara att köpa.

Det stämmer att det brukar finnas plastbyttor med nötblod att köpa i livsmedelsaffärer, jag har sett dom i frysdisken på flera olika kedjor.

Nötblod använder man till matlagning, så det är inte ett dugg konstigt att köpa. ;)

Man får inte spåra med renblod.

Och en annan sak du bör veta är att du kan behöva ett tillstånd från Jordbruksverket för att lägga viltspår. (detta bryr sig dock väldigt få om :angel: men jag vill säga det i alla fall)

+ Phocahontas
Aha, då får jag hålla ögonen öppna..!

Och jag läste lite om det där med jordbruksverket... Men vi kommer att vara på en liten del av egna gärden till att börja med, så jag ansöker inte om tillstånd i det här stadiet. Kanske till våren dock.

Sätt på sele och lina när det är dags att börja spåra, ca 1,5-2meter från spåret, sen visar du honom var du börjat. Tänk på att göra en ordentlig start genom att trampa runt mycket och bloda ner där ni startar.

Såg att du skulle spåra på gärde, tänk på att det är svårare än i skogen eftersom det blåser och spåret kan flytta sig ganska långt. Börja med att lägga ett spår i skogen. Och gör det inte för kort i början, ca 150-200m är lagom så att hunden får börja förstå vad den gör. Tänk på att det är hunden som ska jobba, du ska inte hjälpa till om ni inte är helt ute på avvägar. Stannar hunden och tittar på dig så ge den ingen bekräftelse alls.

Blod finns att köpa fryst i större välsorterade mataffärer. Du kan späda det med vatten så går det inte åt så mycket varje gång.

Lycka till!

Vi har lagt gärdesspår förut, drygt hundra meter och med en 90-graders vinkel i mitten.
Och vi har tillgång till egen skog också, men det är fortfarande älgjakt där.

Ska jag börja med att lägga med en vinkel? Eller två? Eller rakt?

Liknande trådar

Övr. Hund Finns det några ”officiella” översättningar? :) Tänker då på grenarna vars namn inte rakt av är på engelska t.ex.: - Personspår -...
Svar
8
· Visningar
566
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 810
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
972
Senast: Sonic76
·
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka