TantAgda

Trådstartare
Stämmer det att man måste ha tillstånd och betala in en avgift till länstyrelsen (?) för att få använda blod vid spårandet istället för blodpulver?

Sv: Viltspår

Tillståns ska man egentligen söka eftersom man sprider slaktavfall i naturen, men att det kostar har jag ingen koll på..

Exakt, eller blod från björn, rå, vildsvin, hjort osv. Då behövs inte tillstånd för att använda blodet eftersom det inte är slaktavfall från industrin och därmed inte kan innehålla några (för viltet) skumma smittor/läkemedel som vi inte vill ha ut i naturen.

Exakt, eller blod från björn, rå, vildsvin, hjort osv. Då behövs inte tillstånd för att använda blodet eftersom det inte är slaktavfall från industrin och därmed inte kan innehålla några (för viltet) skumma smittor/läkemedel som vi inte vill ha ut i naturen.

Men det där har jag funderat på. Det (nöt)blod jag använt köper jag på ICA eller coop och det står framme bland övrigt kött. Hur "farligt" kan det blodet då egentligen tänkas vara för naturen?

Det kan jag faktiskt inte riktigt svara på, men det är ju just detta med att man inte vill ha ut läkemedel i naturen som är en av de stora poängerna i alla fall. Det vore ju inte alls bra för det vilda djurlivet om det sker och genom att tillstånd måste innehas går det att spåra om det skulle dyka upp något.

Jag tror risken för just smittor via slakterislaktat är ganska liten, men många på landet kör ju hemslakt.

Tack för era svar!

Gnist: När jag nu vet anledningen till att tillstånd ska sökas känns det mer motiverat!

Liknande trådar

Övr. Hund Vilka tuggben är era hundars (och era) favoriter? Det finns ju rätt många märken numera som har svensk- eller nordisktillverkade ben av... 2
Svar
22
· Visningar
1 399
Senast: Capybara
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 533
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 115
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Försöker slippa ett bilbyte och ändå få in tre hundar, så kikar på lite olika lösningar. För det första ska en ny takbox inhandlas...
Svar
17
· Visningar
1 044
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka