Vinbärsbuskar

Akerman

Trådstartare
Halloj ni trädgårdskunniga 😊

Det gäller vinbärsbuskar.
Har en "häck" på vinbär (röda, tror jag) mot grannen. Den va så hemskt oskött när vi flyttade hit föra hösten, så jag bestämde mig för att klippa bort alla döda o sneväxande grenar nu i dagarna.
Blev stort glapp (på typ 1m o 1,5m) mellan några buskar då några grenar/buskar som såg ok sparade jag. (Häcken var ca 1,5m hög ungefär).
Men nu gnäller sambon på mig o tycker jag borde klippa ner allt för annars kommer de växa ojämnt o de blir svårt o få en fin o jämn häck igen. + Att de ser för hemskt ut just nu enligt han.
Dock vill vi egentligen inte klippa ner (till 10-15cm) för insynen från grannen, men nu är "skadan redan skedd".

Jag undrar nu:
1. Hur snabbt växer vinbärsbuskar upp?
Alltså hur många cm/dm hinner de växa på en sommar? 🙂
2. Bör jag klippa ner resterande av buskarna med? Eller kan jag spara de jag lämnat utan de ser konstigt ut? 😋

Tacksam för snabbt svar! 🙏
PS. Bryr mig inte om om vi får några bär eller inte, vill bara få en snygg, hög häck igen o slippa insyn från grannen.
(Vilket jag kan förstå kan dröja ett tag ?!)
 
Klipper du ner allt så blir det massor med rangliga skott som sen lägger sig ner. Det är därför vissa sätter sådana stöd under buskarna. Mycket jobb till begränsad nytta!

Gallra på samma vis som du gjort, lite mindre där det är glest och lite mer där det är tätt. På så vis att du får ljus och luft ner i busken så där bryter nytt nerifrån. Klipp av ovanför ett nytt skott varteftersom.
Blir där för tätt med uppslag så har du tagit lite för mycket.

Vinbär blir i regel inte någon jättehäck i vilket fall utan mera av en avdelare mellan ytor.
 
De vinbärsbuskar jag sett som blivit nerklippta till botten har inte kommit tillbaka på något bra sätt. Den teknik du nu använt är enligt min erfarenhet den bästa. Om skötseln varit rejält eftersatt gissar jag att den heller inte är gödslad på länge så det kan nog vara bra att även göra det.
 
Vinbär är normalt sett ingen hit som häckväxt. De växer inte på ett sätt som är snyggt som häck.

I regel bör de glesas ur. Typ en tredjedel på ett år.
Det tar sedan ungefär lika lång tid att växa upp till full höjd - runt metern.
 
Ajdå!

Hmm, ja de låter ju lite som om de jag klippt ner till marken inte kommer växa upp som jag tänkt:banghead:
Ja de va så pass missköta så vissa rötter va ruttna och gick o dra upp ur marken för hand.
De som är kvar nu ser väl ut att kunna gå att rädda, stödja upp de så de blir fina. MEN de jag "jämnat" med marken (ca 10cm kanske) låter de inte som om de kommer bli något med:confused:
Men o andra sidan så låg de ner på marken o de flesta grenar va i princip döda så kanske va lika bra att jag tog bort dom ändå.
Svider lite nu över att veta att de nu troligtvis inte kommer växa upp som dom som står kvar..:(
men mest över att de är ett riktigt stort håll mellan husväggen och nästa buske :crazy: = jätte insyn! :down:

Bör jag vänta o se med hur de nerklippta buskarna blir till våren eller är de lika bra o köpa nytt o plantera?


Edit: funderade lite, tänk om de inte ens är vinbärsbuskar?!
De ser verkligen ut som vinbärsblad när jag jämfört på google :p men de är verkligen höga.
Jag är 157cm o jag ser inte över dom som växt rakt, kan de vara vinbär då eller är det nåt annat kanske?? :angel::laugh:
 
Senast ändrad:
Undrar om du pratar om vinbär eller måbär? Måbär är en härdig vinbärssläkting som är vanlig som häckväxt, och som reagerar bra på nedklippning. Har du smakat på vinbären och konstaterat att det är vinbär? Måbär smakar typ ingenting. Googla för foton.
 
Ajdå!

Hmm, ja de låter ju lite som om de jag klippt ner till marken inte kommer växa upp som jag tänkt:banghead:
Ja de va så pass missköta så vissa rötter va ruttna och gick o dra upp ur marken för hand.
De som är kvar nu ser väl ut att kunna gå att rädda, stödja upp de så de blir fina. MEN de jag "jämnat" med marken (ca 10cm kanske) låter de inte som om de kommer bli något med:confused:
Men o andra sidan så låg de ner på marken o de flesta grenar va i princip döda så kanske va lika bra att jag tog bort dom ändå.
Svider lite nu över att veta att de nu troligtvis inte kommer växa upp som dom som står kvar..:(
men mest över att de är ett riktigt stort håll mellan husväggen och nästa buske :crazy: = jätte insyn! :down:

Bör jag vänta o se med hur de nerklippta buskarna blir till våren eller är de lika bra o köpa nytt o plantera?


Edit: funderade lite, tänk om de inte ens är vinbärsbuskar?!
De ser verkligen ut som vinbärsblad när jag jämfört på google :p men de är verkligen höga.
Jag är 157cm o jag ser inte över dom som växt rakt, kan de vara vinbär då eller är det nåt annat kanske?? :angel::laugh:
Vinbär blir definitivt inte så höga! :) Varken röda, svarta eller vita.


Gissar också på måbär https://www.blomsterlandet.se/Vaxtinformation/Tradgardsvaxter/Hackvaxter/For-formklippning/Mabar/?
 
Vinbär är normalt sett ingen hit som häckväxt. De växer inte på ett sätt som är snyggt som häck.

I regel bör de glesas ur. Typ en tredjedel på ett år.
Det tar sedan ungefär lika lång tid att växa upp till full höjd - runt metern.
En femtedel av bladytan är annars ett rätt bra riktmärke. Ger sig då själv när man tar bort lite fler långa gängliga skott utan blad på större delen av sträckan.
 
Ajdå!

Hmm, ja de låter ju lite som om de jag klippt ner till marken inte kommer växa upp som jag tänkt:banghead:
Ja de va så pass missköta så vissa rötter va ruttna och gick o dra upp ur marken för hand.
De som är kvar nu ser väl ut att kunna gå att rädda, stödja upp de så de blir fina. MEN de jag "jämnat" med marken (ca 10cm kanske) låter de inte som om de kommer bli något med:confused:
Men o andra sidan så låg de ner på marken o de flesta grenar va i princip döda så kanske va lika bra att jag tog bort dom ändå.
Svider lite nu över att veta att de nu troligtvis inte kommer växa upp som dom som står kvar..:(
men mest över att de är ett riktigt stort håll mellan husväggen och nästa buske :crazy: = jätte insyn! :down:

Bör jag vänta o se med hur de nerklippta buskarna blir till våren eller är de lika bra o köpa nytt o plantera?


Edit: funderade lite, tänk om de inte ens är vinbärsbuskar?!
De ser verkligen ut som vinbärsblad när jag jämfört på google :p men de är verkligen höga.
Jag är 157cm o jag ser inte över dom som växt rakt, kan de vara vinbär då eller är det nåt annat kanske?? :angel::laugh:
De kommer tillbaka - men du har skaffat dig ett gediget jobb med återkommande gallring innan det blir balans på det hela igen.
 
Ajdå!

Hmm, ja de låter ju lite som om de jag klippt ner till marken inte kommer växa upp som jag tänkt:banghead:
Ja de va så pass missköta så vissa rötter va ruttna och gick o dra upp ur marken för hand.
De som är kvar nu ser väl ut att kunna gå att rädda, stödja upp de så de blir fina. MEN de jag "jämnat" med marken (ca 10cm kanske) låter de inte som om de kommer bli något med:confused:
Men o andra sidan så låg de ner på marken o de flesta grenar va i princip döda så kanske va lika bra att jag tog bort dom ändå.
Svider lite nu över att veta att de nu troligtvis inte kommer växa upp som dom som står kvar..:(
men mest över att de är ett riktigt stort håll mellan husväggen och nästa buske :crazy: = jätte insyn! :down:

Bör jag vänta o se med hur de nerklippta buskarna blir till våren eller är de lika bra o köpa nytt o plantera?


Edit: funderade lite, tänk om de inte ens är vinbärsbuskar?!
De ser verkligen ut som vinbärsblad när jag jämfört på google :p men de är verkligen höga.
Jag är 157cm o jag ser inte över dom som växt rakt, kan de vara vinbär då eller är det nåt annat kanske?? :angel::laugh:
Ta det lugnt och invänta våren. Det kanske blir jättefint. Det låter inte som vinbär..du borde kunna se vissna bärstjälkar om det är vinbär. Knastertorra bruna stjälkar.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Kolla in Måbär. Ribes alpinum.
1537705087183.png
 
Tack för alla svar :):)

Jaa, sådana som på bilden kan de nog mycket möjligt vara :p:laugh:
Hur dan är en sådan att sköta?

Min granne är trädgårdsmästare o pratade lite kort med henne här om dagen o fick väl inga klar tecken om vilken växt det var men att den åtminstone var släkt med en annan av våra grannars häck, som såg rätt lik ut den jag har. Hon berätta lite snabbt att de va väldigt tåliga och nästan omöjliga att "misslyckas" med.
Jag blev inte så mycket klokare men hade lite bråttom där o då så kunde inte fråga mer exakt.
Men jag får helt enkelt vänta till våren o se hur de blir, såvida jag inte snackar med henne lite mer inom kort :p

Men tar gärna emot alla tips om ovanstånde buske ifall de må vara en sådan istället för vinbär :D
 
Gallra istället för att klipppa ner - det är arboristens tips för att få så lite jobb till mest nytta som möjligt.
 
Tack för alla svar :):)

Jaa, sådana som på bilden kan de nog mycket möjligt vara :p:laugh:
Hur dan är en sådan att sköta?

Min granne är trädgårdsmästare o pratade lite kort med henne här om dagen o fick väl inga klar tecken om vilken växt det var men att den åtminstone var släkt med en annan av våra grannars häck, som såg rätt lik ut den jag har. Hon berätta lite snabbt att de va väldigt tåliga och nästan omöjliga att "misslyckas" med.
Jag blev inte så mycket klokare men hade lite bråttom där o då så kunde inte fråga mer exakt.
Men jag får helt enkelt vänta till våren o se hur de blir, såvida jag inte snackar med henne lite mer inom kort :p

Men tar gärna emot alla tips om ovanstånde buske ifall de må vara en sådan istället för vinbär :D
Jag tror det är måbär du har då. Röda vinbär är inte särskilt tåliga mot hård beskärning och inte heller en särskilt vanlig häckväxt. Måbär å andra sidan överlever nästan vad som helst och går bra att klippa ned helt och hållet.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag måste göra något åt situatinen här hemma då jag avstår från att vara ute i trädgården pga min granne. Jag har funderat ett par år nu...
2
Svar
31
· Visningar
3 560
Senast: Shaggy
·
Trädgård & Växter Vår vinbärsbuske verkar vara inne på sista versen. Inte ett blad på den, men den bär frukt. Inga jätteklasar direkt. Kan man klippa...
Svar
11
· Visningar
11 383
Senast: mino
·
Trädgård & Växter Trädgårdskunnig hjälp sökes! Jag har fått överta en trädgård där en blomentusiast har samlat växter sedan 60-talet och jag har förstått...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 810

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp