vindskydd på betet

Idapockey

Trådstartare
hej! jag ska börja fixa mitt staket till betet (skogsbete) och tanken slog mig, behöver man ha vindskydd på betet? eller måste man endast ha det om det inte har träd? jag har vindskydd i den vanliga hagen men kommer inte att finnas på betet. så jag undrar om de stora granarna räcker? eller tycker ni att jag ska göra som en liten `gång` till vindskydden ifall att de behöver skydd osv?
kanske skrev lite slarvigt men hellre det än att betet blir det:p
 
Helt lagligt att ha hästarna ute dygnet runt när betestillväxt sker utan skydd (trädd, vindskydd eller ligghall), vet du med det att insektstrycket kan bli jobbigt för hästarna under sommaren hade jag byggt så dom kan skydda sig vid vindskyddet om det ger skydd mot insekter.

Ett vindskydd kan ju se olika ut.
 
Ka
Helt lagligt att ha hästarna ute dygnet runt när betestillväxt sker utan skydd (trädd, vindskydd eller ligghall), vet du med det att insektstrycket kan bli jobbigt för hästarna under sommaren hade jag byggt så dom kan skydda sig vid vindskyddet om det ger skydd mot insekter.

Ett vindskydd kan ju se olika ut.
Skulle väll inte säga att det har det bästa skyddet. Men en av hästarna har alltid flugtäcke mm på sig då hon är väldigt känslig så skulle ju kunna köra det på det andra stoet oxå?
 
Ka

Skulle väll inte säga att det har det bästa skyddet. Men en av hästarna har alltid flugtäcke mm på sig då hon är väldigt känslig så skulle ju kunna köra det på det andra stoet oxå?
Du känner till hästarna och markförhållandena bättre än någon här.
Här där mina går finns bara ligghall eller ta in som hjälper mot blinning och bromsar, andra har inte alls det problemet på markerna.
 
Har du möjlighet att bygga vindskydd så skadar det ju inte :).

Har man hästen på bete maj till september så är det ju trevligt att ha lite skydd från sol, insekter och hård vind. Men är det en skogshage så är det ju lite naturligt skydd.
 
Det behövs inte enligt lag men det är ju skönt för hästarna att ha antingen vindskydd eller nån skogsdunge där de kan söka skydd. Stekande sol och jobbiga insekter kan vara skönt att kunna skydda sig från :)
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
228
Senast: sweep
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 169
Senast: Ajda
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 284
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 639
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp