L

lala

Jag ska kanske få en islandshäst på foder eftersom ägaren inte kan ha kvar hästen längre.

På ena sidan vägen (en grusväg där man bara kör om man ska till vårt hus) finns en liten skog med ganska mycket träd och lite gräs. På andra sidan finns det en lite större "skog" mycket gräs och lite träd.
Jag tänkte att jag skulle bygga ett vindskydd i den mindre hagen med mycket träd och lite gräs, och ha hästen där på vintrarna. Och sedan gör en till hage på andra sidan vägen som jag har hästen i på sommrarna. Då har den ju inte vindskyddet, men det finns lite träd och om det är riktigt dåligt väder kan jag ju flytta hästen till hagen med vindskyddet, men där finns ju inte så mycket gärs, speciellt inte efter att hästen gått där under blötperioder och tarmpat upp allt.
Tror ni detta är bästa sättet att lösa det på? :confused:

Det är en 20 årig islänning jag pratar om.
Har någon tips på hur jag ska bygga vindskyddet? Jag vill att han ska ha bra skydd, det ska få plats med två hästar (eftersom jag ska försöka få hit en häst till senare) och att det ska funka bra med utgångarna, att inte en häst kan bli instängd och så.
Jag vill gärna ha tips även om vad man ska ha för golvmaterial i vindskyddet. Funkar det med bara spån ovanpå marken?

Sv: Vindskydd

Jag tycker det låter som en bra ide.
Om det skulle vara så att det blir dåligt med gräs under sommaren kan du ju alltid stödfodra. Dessutom är det bra för islänningar att äta lite av varje konstigt och inte bara vall-gräs.
Vindskyddet skulle jag bygga som en långsida och två kortsidor, alltså är hela långsidan som öppning så ingen kan bli trängd. Men är det en annan snäll islänning han får gå med är det nog ändå inget problem. Taket kan vara smart att luta så att den högsta punkten är vid öppningen och så lutar det bakåt mot baksidan, förstår du hur jag menar? Då rasar snö och sånt bakåt.
Man kan komplettera med köldridå i öppningen så man stoppar lite vind, regn och snö.
Lycka till!

Hej!

Mitt tips är att du tar kontakt med miljö- och hälsoskyddskontoret i din kommun för att få reda på vilka bestämmelser som gäller för att man ska få sitt stall godkänt. De har broschyrer med alla regler, t ex hur stort utrymmet ska vara och hur högt i tak det ska vara. Dessutom kan du läsa om andra saker som man kanske inte tänker på, t ex att vid lösdrift måste man även ha tillgång till en sjukbox som går att värma upp.

En sjukbox som går att värma upp ???
Hur menar du då ?
Eller menar du möjlighet till att stalla in vid behov ??
Hej från en undrande Hambo

Jo jag förstår. Det där med en ködridå var smart. Jag har länge funderat på hur jag ska lösa de. Tre väckar är ju bra då ingen kan bli instängt, men de kanske inte ger fullt skydd, men med en köldridå blir det ju jättebra :) :idea:
Fast jag har hört att när dom hade ett vindskydd i hagen åt den här hästen förut så använde den ALDRIG vindskyddet, hur ska jag göra då? Och han kanske använder de ännu mindre om man har en köldridå?

Så här står det i Djurskyddsmyndighetens föreskrifter:

Sjukbox
Hästar som behöver särskild vård ska kunna tas omhand i ett närbeläget utrymme med ett klimat som djuren är vana vid.
För hästar som hålls i icke värmeisolerade stallar och för utegångsdjur ska dock minst en tredjedel av behandlingsplatserna inrymmas i utrymme som kan värmas upp.

Djur som behöver särskild vård ska inhysas i boxar som minst håller föreskrivna mått, om inte veterinär föreskriver annat, och ska vid behov kunna hysas individuellt.

Allmänna råd: För grupphållna eller bundna hästar bör det särskilda utrymmet kunna hysa minst vart tionde djur.

men det finns en box ca 200 m från mej, så om hästen skulle bli sjuk och behöver en box så finns det. Det är inget problem! :D

Sök här på lösdrift/ vindskydd så kommer du att hitta många trådar. Om hästen/arna inte vill använda vindskyddet så kan det ofta bero på att detta inte är utformat för hästarna; endera själva byggnaden eller läget på denna, eller "golvet"/strön osv ... det är ju inte så enkelt som att säga att det inte användes om nu hästen inte trivdes eller kände sig trygg där ;)

Här finns en intressant rapport att läsa också:
http://horseconnexion.org/ForumS/viewtopic.php?t=26

Jag undrar bara om du hade tänkt ha hästen som ensamhäst? Är den i sådana fall van att gå ensam?

För övrigt så är islandshästar en väldigt tålig ras, jag vet några islandshästlösdrifter där djuren i stort sett bara använder ligghallen när det är som varmast på sommaren, detta trots att ligghallarna är utformade allt enligt konstens regler.

Kolla det där med underlaget i ligghallen hos din kommun, om de betraktar golvet som en gödselstack måste du kanske ha ett tätt golv.

men det finns en box ca 200 m från mej, så om hästen skulle bli sjuk och behöver en box så finns det. Det är inget problem! :D

Fast här bör du se upp, därför att du måste ha en sjukbox i anslutning till lösdriften. Fö måste även jag ställa den frågan, är tanken att hästen ska gå ensam?

tyvärr kommer hästen gå ensam. Jag vet att det är fel, hästar är flockdjur och vill verkligen leva tillsammans med andra hästar. Men där han går nu har han inget sällskap, han bara går i en hage med endast skog som vindskydd och han bara går i hagen, ingen pysslar om honom.
Det är just därför jag ska ta hem honom, för ägaren orkar knappt sköta hästen längre.
Hos mig får han i alla fall ett ordentligt vindskydd, mat flera gånger om dagen, han blir ompysslad varje dag och rider så ofta jag kan, och dessutom har han kossor nära som han kan titta på (det ger väl inget sällskap, men det kanske blir lite roligare). Jag ska även försöka fixa så att han får träffa andra hästar ibland.

Jag vet att det skulle vara bättre för honom att få en hästkompis, men det kan jag inte fixa, hos mig har han förhoppningsvis det lite bättre än hos ägaren i alla fall.

Du kan ju alltid undersöka om du kan ha en shettis på foder som sällskap till honom, det blir ju inte några större skillnader i omkostnader.

Nu är det ju så att ett Vindskydd lär du nog inte få ha...ett vindskydd är ju enbart ett skydd för vinden. Du måste bygga så att du även håller borta väta så att häästen har TORR liggplats...det kan den knappast få av ett vindskydd.

När jag var liten ponnyunge så hade vi ponnysarna på lösdrift och dem hade bara ett litet skjul att gå in i såg inte mkt ut för världen men dit gick dem minsann och vi hade massor med halm å där stod dem i ur å skur fastän de va snöstorm osv osv å när man tyckte att det var föööör jävligt väder å ville ta in dem i stallet så ville dem minsann vara ute så de fick dem, inte var dem sjuka nån gång heller :) och när dem var å inspekterade gården så var det iaf godkänt då men det kan ju ha ändrats det var ju iaf över 10 år sen... Men vi hade ju alltid tillgång till stall osv...

Kravet på ligghall är att den ska ge skydd mot väder och vind samt ha en torr och ren liggplats. Det skall finnas ett närbeläget utrymme där hästen kan stallas in vid behov, detta utrymme ska kunna värmas upp.
Allmänna råd är att ligghallen ska ha tre väggar och tak.

Allmänna råd är ej tvingande, men har man ej gjort minst som i de allmänna råden utan t ex bara har två väggar måste man kunna visa att det uppfyller kraven ( vilket det generellt inte gör).

Jo jag förstår. Det där med en ködridå var smart. Jag har länge funderat på hur jag ska lösa de. Tre väckar är ju bra då ingen kan bli instängt, men de kanske inte ger fullt skydd, men med en köldridå blir det ju jättebra :) :idea:
Fast jag har hört att när dom hade ett vindskydd i hagen åt den här hästen förut så använde den ALDRIG vindskyddet, hur ska jag göra då? Och han kanske använder de ännu mindre om man har en köldridå?

Ja, om han inte använder den så har han väl inget behov av att gå in. Den gör inte min valack heller vintertid, på sommaren däremot ääälskar de att stå inne och slippa insekterna :idea:

Jag tror verkligen inte att djurskyddsinspektören kan begära att man tvingar in hästarna.
Och köldridån lär inte hindra honom, i början kan du ju fodra där inne så han har lite extra motivation att gå igenom, men sedan vänjer de sig och går in när de vill.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 945
Senast: ako
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 141
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 105
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Geologins dag - Fråga en geolog

Hund, Katt, Andra Djur