Vinglig häst.

Ja jag ifrågasatte verkligen vetten eftersom han betedde sig som att han var drogad. Även vet som kollade på honom när vi kom in gjorde ju bedömning att det är neurologiskt eftersom att han inte verkade smärtpåverkad alls, trots att han åkt transport i en timme och 40 minuter. Ingen ökad puls, inga svettningar ingenting. Så märkligt!!
Jag får väl dock vara glad att det inte är typ EHV1 eller något annat smittsamt eller för den delen något giftigt i hagen som vi inte hittar.
Ska ut i hagen idag och kolla om jag kan hitta platsen där han skadat sig. Har inte riktigt fattat än och känner mig helt tom känslomässigt.

Denna häst är verkligen självmordsbenägen, förra vintern skulle jag longera och då blev han rädd för några hästar i hagen utanför och lyckades gå omkull.. Blev därefter sned och vrickade sig på två ben i väntan på tid hos vet. Hittade då att han har lindrig artros på si led och förtjockad ledkapsel vänster höft. Blev friskförklarad förra våren, en vecka efter hade han slagit upp tåsträckaren på hf... Jobbade hela sommaren med vattenträning och har sedan några månader fungerat fullt ut och utvecklades jätte fint.. innan dess har han genom åren dragit sönder nackbandet i hagen, trampat sönder hoven så fick gipsas, fått allergisk reaktion med sår i ansiktet och märklig hosta på bete (ingen annan häst drabbad) ,blödning på förstärkningsband, rasat ner från en berghäll och skrapat sönder alla leder, haft kolit, fång, fraktur käkleden, fått in pinne I benet med efterföljande infektion, hatar 99.9% av alla sadlar så tog 3 år att hitta en sadel han gillade plus något år där vi letade fel innan jag fattade att han inte gillade sadeln.. Har säkert glömt ngt..🙈
Jösses! Jag har haft egna hästar i över 25 år och har inte hunnit med bråkdelen av det där trots att jag har flera hästar!

Påminner lite om en häst jag var medryttare på under ett år för 25+ år sedan - han var 4 år då och helt "galen". Inte så att han var omöjlig att rida, han var ganska trevlig, men han var liksom "överallt" och precis som din lyckades han ramla ner från en berghäll på bete. Lugnade dock ner sig med åren och blev en trevlig familjehäst :)

Tror för övrigt att din hästs "drogade" beteende kan vara att den är smärtpåverkad - precis som på människor så KAN smärta ge lite olika symptom på olika hästar!
 
Oj
Jaha då har vi fått svar och det var det sista jag hade trott. Hästen har en fraktur på höften.. Själva leden är som tur var inte påverkad utan jag har fattat som att själva skålen är skadad i ytterkant sas. Han kommer bli bra men det kan ta upp till 12 månader.. Liten hage i iaf 3 månader. Känner mig lite i chock och helt tom faktiskt. 😭 Denna häst lyckas med allt!😳 Tom min ordinare vet suckade djupt!.!.
Oj! Får man fråga hur de hittade den skadan/vilken undersökning? En kompis häst har en misstänkt skada i höftleden som de funderar på hur man ska ”se”.
 
Oj

Oj! Får man fråga hur de hittade den skadan/vilken undersökning? En kompis häst har en misstänkt skada i höftleden som de funderar på hur man ska ”se”.
Jag var tyvärr inte med på undersökningen då dom ville köra på morgonen innan jag hann dit. Det står att dom har röntgat och ultraljudat. Det är själva höftbensknölen, tuber coxae, som är av så ganska ytligt. Han är tydligt halt på böjt spår.
 
Jag var tyvärr inte med på undersökningen då dom ville köra på morgonen innan jag hann dit. Det står att dom har röntgat och ultraljudat. Det är själva höftbensknölen, tuber coxae, som är av så ganska ytligt. Han är tydligt halt på böjt spår.

Tack!

Men sitter det på höftbensknölen så är ju leden hel och det är ju skönt för er. :)
 
Jösses! Jag har haft egna hästar i över 25 år och har inte hunnit med bråkdelen av det där trots att jag har flera hästar!

Påminner lite om en häst jag var medryttare på under ett år för 25+ år sedan - han var 4 år då och helt "galen". Inte så att han var omöjlig att rida, han var ganska trevlig, men han var liksom "överallt" och precis som din lyckades han ramla ner från en berghäll på bete. Lugnade dock ner sig med åren och blev en trevlig familjehäst :)

Tror för övrigt att din hästs "drogade" beteende kan vara att den är smärtpåverkad - precis som på människor så KAN smärta ge lite olika symptom på olika hästar!
Alla mina hästar och hundar har haft konstiga skador så jag drar tydligen till sådan djur.. Min första häst hade spondylos, när det upptäcktes 2006 så var det jätte ovanligt.. Hade honom i 15 år och letade fel på honom i mitten på 90 talet men tekniken för att se så djupt fanns inte så förklaringen till hans återkommande ryggont fick jag ju vänta på i typ 12 år.

Nästa häst, en ettåring hann jag bara ha två veckor sedan svullnade haserna upp. Tänkte lösa benbitar och det stämde oxå men i samband med op så kollade vi resten av hästen för att se om det fanns lösa benbitar på andra ställen. Då upptäcktes det att han hade cystor i båda lårbenen.. Köpet gick då tillbaka.
Köpte nästa häst, en treåring, och röntgade då efter konstens alla regler.. Hjälpte inte ett skit då det sedan visade sig att han hade massa skit i hovarna som vara syntes på magnetröntgen. Försökte ändå att behandla med bisfosfonat och rehabade hästen i 6 års tid med div följdsjukdomar. Men var till slut tvungen att ge upp.

Köpte då denna självmordsbenägna individ. Fantastisk på alla sätt men verkar som sagt fullständigt sakna självbevarelsedrift.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 144
Senast: Oknytt
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 167
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 146
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 002
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp