Vinglig i bakbenen.

Enya

Trådstartare
En släkting till mig har en häst, en shettiskorsning. Han är endast 2,5 år gammal, hingst och verkad enligt vildhästmetoden. Han är vinglig i hela bakdelen, vad beror det på? Han är något överviktig, har det någon betydelse?

Sv: Vinglig i bakbenen.

Min tanke också..

Slinger kan komma av två saker (främst):
1) borrelia/erlichia
2) slag mot nackkotpelaren

Sen tror jag det finns en ärftlig variant också.

Se till att få det uppkollat!

Tack för era svar! nu har jag lite mer info om honom. Han är nyköpt och enligt förra ägaren har han bara varit vinglig vid ett tillfälle tidigare och då bara några timmar. Han var det igår, framför allt på mjuk mark och det försvann lite när man gick med honom på grusväg. Hästen kostade en symbolisk summa och är givetvis inte besiktigad, men köptes eftersom förra ägaren inte hade tid med honom och var vad jag har hört nära att avlivas för att han tydligen var svårsåld ( är hingst och har lite sommareksem )

Vi hämtade hit honom till mig idag och han hade inga problem alls. Jag börjar tro att det har med hovarna att göra, kan det vara så? Han äter med mycket god aptit, har ingen feber och är pigg och glad.

Jag ska be min släkting kontakta vet i morgon.

Det ni trodde, vad är symptomen på det? Hur kollar en veterinär det?

Jag hade en sån som blev vinglig..han hade borrelia(fästingrelaterade sjukdomar kan man kolla med blodprov)
Han fick sina "anfall" vid tre olika tillfällen innan vi kom på vad det var....sjukdomen går i skov och i hans fall så "bröt" dom ut vid stress(resor)

Vi har valt att avvakta något med att kontakta veterinär. Han vinglade inte särskilt mycket i dag och sprang med mina hästar i hagen. Det är i stort sett bara när han går på mjuk mark som bakdelen vinglar, när han går på tex grusväg eller stallgång så är det inte alls så. Jag äger ju inte hästen och bestämmer inte om veterinär ska tas ut eller ej, men om han inte blir bättre om några dagar så ringer jag vet ändå. Jag tror att det har med hovarna att göra och om det är så borde han ju bli bättre varje dag. Hästen verkar helt frisk i övrigt.

Kan det vara någon form av mineralbrist? Eller kan det vara pga hans övervikt?

Min häst har svettningar och ont i juvret, annars äter och dricker hon bra, har ingen feber. Distr vet var och tog blodprov som inte visade ngt. Skickade henne till hästklinik i onsdags och har fått veta genom nya plodprov att hon har ehrlichia (ska få reda på mer provsvar i morgon). Det behandlas hon för med antibiotika rakt in i blodet under 10 dagar.

Symtom akut ehrlichios (min hade inga av de typiska):
- feber
- svullna ben
- yrsel
- rörelsestörningar
- aptitlöshet
mm

De kollar efter bakterier i de vita blodkropparna för att se om det är ehrlichia tror jag.

Jag hade i alla fall ringt till veterinär och rådfrågat. Det kostar ju inget, och tror de att det kan vara borrelia/ehrlichia eller ngt annat så hade jag velat att de skulle kolla hästen. Bättre att vara på den säkra sidan tycker jag.

Vi pratade med veterinär igår och han sa att det visst kunde vara slinger, men det kunde också bero på felverkade hovar. Vi frågade vem vi skulle ta ut, hovslagare eller veterinär och han tyckte att vi kunde ta ut hovslagare.

Det är så svårt att veta! Men det blir nog vet i morgon.

Hoppas att det går bra och att du får veta vad det är. Skriv gärna och berätta :)

Om nån leder hästen och vänder tvärt med den, så den gör typ stor bakdelsvändning, så ser man ganska lätt om det är slinger. Hästen verkar då nästan berusad, och bakhovarna landar lite var som helst.

Ja, det är precis så det verkar- att han har druckit lite väl mycket av alkoholhaltiga drycker!!
Men vet. var ute i dag och det är inte slinger. Han sa att det var patella luxation, några kallar det upphakning, men han tyckte inte att det var rätt att kalla detta det eftersom han är mer mjuk. I alla fall, när han sa vad det var så kom jag på att jagt har sett detta en gång på honom.

Han tyckte också att hästen ska bantas ner riktigt rejält så vi skulle ge honom regelbunden motion i kuperad terräng. det låter bra, men det negativa är att han har det på båda bakbenen och framtiden kan se mörk ut. han tyckte inte att vi ska börja med inridningen om ett halvår utan skjuta lite på det. Vet. skrev även ut beviplex och tokosel som han nu får.

Det positiva med det här är att vi i alla fall vet vad det är nu.

Vi har fött upp en travhäst som fick samma diagnos som 2-åring. Han rörde sig för jäkla illa. Som 3-åring började han vara med i provloppen, och vi skämdes :o över honom.
Dock blev han en rätt framgångrik travhäst med jättebra rekord!

Alltså om en häst vinglar = obalans har jag svårt att relatera detta till hovarna såvida de inte är onormalt långa eller liknande.
En felverkad häst kan sätta ner benen konstigt men då sätter den ner dem konsekvent konstigt.
Patellaupphakning har jag också svårt att relatera till obalans, men det är klart att den kanske tappar balansen när den "fastnar" med benet.
Då så många här på forumet kopplat det till slinger som kan orsakas av borrelia eller erlichias skulle jag inte känna mig säker förrän vet tagit ett blodprov

Det enda folk här vet är att han är vinglig, ingen här har sett det. Veterinären såg hur hästen rörde sig och har många års erfarenheter inom yrket. Eftersom hästen inte visar några andra tecken på någon form av sjukdom så väljer jag att lita på honom just nu i alla fall.
Jag kommer inte ihåg exakt hur han beskrev det här, men han sa i alla fall att det har med muskler att göra. Angående de felverkade hovarna så har det med vinkeln på benet att göra, dessutom har han en separation eller vad han nu kallade det och det KAN ha orsakats av eftersatt hovvård.

Jag vet inte hur jag ska förklara det, mitt minne är inte på topp.

Vad kul! Då finns det hopp om ett bra liv i alla fall? Vet. sa att han alltid ska ha motion, aldrig stå och körning skulle vara bättre än ridning.

Om hästen har slinger så borde den väl ändå vara vinglig mer eller mindre hela tiden och inte bara på mjukt underlag? Jag vet inte, men känner att jag måste lita på veterinären då han känner till detta på ett helt annat sätt än jag gör. Jag vet inte, kanske begår jag ett misstag.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
292
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
452
Senast: Emuliiaa
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 234
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 383

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka