Vinklad sadelgjord

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Frasseoo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 785
F

Frasseoo

Halloj!

Min häst är inne i en intenisv tillväxtperiod.

Hans bogblad har vinklat sig och avståndet mellan bogbladsspetsarna
har försändrats.

Till detta kommer att han har en spikrak (bakom manken) mycket kort rygg extremt välvda revben och en liten kalaskula på magen. Dessutom är han ganska tunn i fronten fortfarande.

På grund av allt ovanstående glider sadeln framåt och hamnar på bogbladsspetsarna. Detta måste vara obehagligt.

Även om jag sadlar långt bak glider sadeln framåt eftersom sadelgjorden inte vill ligga kvar på det tjockaste stället utan glida framåt nedåt.

Jag harinte lust att köpa en mått beställd sadel åt honom eftersom han är så ung och vi inte vet vart han kommer ta vägen.

Jag har hört att det skall finnas vinklade sadelgjordar. De är raka nerdanför sadeln för att sedan vara kraftigt vinklade framåt.
Det gör att gjorden kan ligga på det smala stället framför kulan och sadeln lite längre bak.

Vet någon var man kan få tag på en sådan gjord?
PÅ nätet eller i STHLM.

/Frans

Sv: Vinklad sadelgjord

Det finns ju sadelgjordar med magplatta. De är ju till för hästar som slår sig i magen vid hoppning men de hjälper även för sånt cad jag vet. Annars är de ju svanskappa att rekomendera!

Liknande trådar

Utrustning Hej på er. :) Så här i sommartider har jag stött på ett problem och undrar om någon där ute har en lösning på det. Problemet är att...
Svar
9
· Visningar
1 351
Senast: Jojo
·
Utrustning Har aldrig haft liknande problem, inte heller med denna sadeln tidigare. Men så har vi inte galopperat så värst mycket/framåt heller :p...
Svar
13
· Visningar
2 990
P
Utrustning Hindrar en svängd gjord ALLTID sadeln från att glida framåt om hästen har sadelläget längre bak än där sadelgjorden vill va??
Svar
5
· Visningar
1 495
Senast: susanne
·
Utrustning Jag har tittat på en massa gamla trådar här på buke, men ínte hittat något som svarar på mina frågor. Lägger därför in en egen tråd och...
Svar
5
· Visningar
1 002

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka