L
lamagga
Har ett halvblod på 16 år, rider ofta ut i skogen och det händer ju att man stöter på "läskiga" saker. Min häst är rätt tittig men det mesta löser sig om man tar det lugnt och låter henne undersöka det farliga. Men nu har det hänt en par gånger att hon faktiskt blvit riktigt rädd. Då fryser hon fast och backar och hjärtat dunkar så det hörs lång väg. Då har jag faktiskt låtit henne vända, efter att vi först stått stilla en stund och sedan har hon fått skritta i lugn takt från det farliga. Ligger hon på och taktar står vi stilla en stund igen.
Nu finns det personer i stallet som anser att detta är helt fel, att min häst kommer att ta över och bli omöjlig att rida om jag inte ser till att "vinna" varje gång. Men jag vet inte - jag tror inte riktigt på att ta fajten och tvinga förbi henne när hon är riktigt rädd. Känns mer rätt att försöka lära henne att man inte behöver "fly"hals över huvud utan att man lugnt kan avlägsna sig från det farliga även om hjärtat bultar i 100 knyck.
Kan också tillägga att det rört sig om ganska ordentligt läskiga saker som stora skogsmaskiner och träd som faller när hon blivit så här rädd.
Men vad tycker ni - ska man vinna till varje pris - varje gång?
Nu finns det personer i stallet som anser att detta är helt fel, att min häst kommer att ta över och bli omöjlig att rida om jag inte ser till att "vinna" varje gång. Men jag vet inte - jag tror inte riktigt på att ta fajten och tvinga förbi henne när hon är riktigt rädd. Känns mer rätt att försöka lära henne att man inte behöver "fly"hals över huvud utan att man lugnt kan avlägsna sig från det farliga även om hjärtat bultar i 100 knyck.
Kan också tillägga att det rört sig om ganska ordentligt läskiga saker som stora skogsmaskiner och träd som faller när hon blivit så här rädd.
Men vad tycker ni - ska man vinna till varje pris - varje gång?