Vinna till varje pris?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare lamagga
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 021
L

lamagga

Har ett halvblod på 16 år, rider ofta ut i skogen och det händer ju att man stöter på "läskiga" saker. Min häst är rätt tittig men det mesta löser sig om man tar det lugnt och låter henne undersöka det farliga. Men nu har det hänt en par gånger att hon faktiskt blvit riktigt rädd. Då fryser hon fast och backar och hjärtat dunkar så det hörs lång väg. Då har jag faktiskt låtit henne vända, efter att vi först stått stilla en stund och sedan har hon fått skritta i lugn takt från det farliga. Ligger hon på och taktar står vi stilla en stund igen.
Nu finns det personer i stallet som anser att detta är helt fel, att min häst kommer att ta över och bli omöjlig att rida om jag inte ser till att "vinna" varje gång. Men jag vet inte - jag tror inte riktigt på att ta fajten och tvinga förbi henne när hon är riktigt rädd. Känns mer rätt att försöka lära henne att man inte behöver "fly"hals över huvud utan att man lugnt kan avlägsna sig från det farliga även om hjärtat bultar i 100 knyck.
Kan också tillägga att det rört sig om ganska ordentligt läskiga saker som stora skogsmaskiner och träd som faller när hon blivit så här rädd.
Men vad tycker ni - ska man vinna till varje pris - varje gång?

Sv: Vinna till varje pris?

Ja jag håller med folket i ditt stall. Du lär få problem sen

Jag tycker verkligen inte att du ska vända! Då lär hon sig att hon slipper undan om hon blir rädd, och det kommer hon så småningom utnyttja. Nej, ta tag i problemen direkt istället. Lär henne att gå fram överallt. Man får ha tålamod och lirka bit för bit, men är man bara uthållig brukar det gå. Det är dessutom bättre för hästens psyke att slippa vara rädd och få panik för allt, genom att den lär sig att det inte var så farligt. Ta hjälp av en "draghäst" om du är orolig för att du inte får förbi henne.

Jag håller oxå med Tornblomma och folket i ditt stall. Du behöver ju inte gå på henne när hon blir rädd men visa att det inte är farligt. Kliv av om det känns bättre för dig och gå fram till det läskiga och visa att det inte är farligt, ge gärna en godbit efter att hon har vågat sig fram. Du ska se att nästa gång så kommer hon komma ihåg godbiten.

Min pålle blir oxå rädd ibland men jag har lärt honom att då går vi och tittar på det farliga. Det kan ta en stund men man får ge det tid och inte stressa dom. Min har lärt sig detta så när han blir rädd så är han samtidigt väldigt nyfiken och vill gå fram och titta på det läskiga. För att sedan bli jätte stolt över sig själv, man kan verkligen se hur han växer när han har tittat på det läskiga och fått beröm av matte..

För att ta ett ex, när vi var ute och red häromdagen så red vi igenom en gård och där hade dom skaffat sig massa höns i varierande storlekar som gick lösa på gården. Först så tvärnitade min pålle och ville vända, men jag satt bara lungt och pratade med honom, då provade han att ta ett steg frammåt och då såg han att hönsen sprang undan för honom och då blev han jätte kaxig i stället och knatade på rakt igenom hönsflocken och ville nästan nosa på dom förskräckta hönsen..:D

Såhär tänker jag.
Det är viktigt ur säkerhetssynpunkt att du är ledaren och att hästen litar på dig. Genom att låta hästen vända vid "farligheter" så signalerar du till hästen att hans rädsla är befogad och att du också är rädd. Hästen blir inte trygg med dig då. Detta kommer att medföra att hästen känner sig mer och mer osäker på ditt ledarskap.
Den gång du verkligen kommer i en situation där det ÄR farligt är det oerhört viktigt att hästen litar på dig! Om inte kan det bli rent livsfarligt!

Det handlar inte om att vinna, det handlar om att bevisa för hästen att du inte kommer leda in den i något farligt.

Som det är nu vänder hästen på eget bevåg; den såg någonting farligt, frös fast och du tillåter den att vända hem igen (=till tryggheten).

Du kommer få problem om hästen inte litar på dig eller blir van att ta över när det händer läskiga saker. Du är ledaren, du bestämmer vad, när och hur ni ska gå förbi någonting.

Hästar är inte människor. Du kan inte lära henne genom hur människor tänker.

Fast det som är lite lustigt är att det är samma människor som nu menar att jag förstört min häst för att jag två gånger vänt när vi kommit till värsta avverkningen med skogsmaskiner och fallande träd, som brukar vänta tills jag kommer innan de rider ut för jag är den enda som får min häst över bron som alla hästarna tycker är läskig... De vill alltså hänga på för att komma ut i skogen. Istadighet och småfjant är inga problem, det löser vi alltid och kommer dit vi ska. Även om min häst är rätt tittig är det oftast vi som går först när vi ska förbi något läskigt.
Det jag menar är att jag tycker det är konstigt att man kan vara så kategorisk, jag tycker det finns nyanser och jag tycker jag löser det mesta med min häst. Vi är också de enda i stallet som rider ut i skogen med pannlampa på kvällarna. Dom andra är på banan.

Jag kan nog tycka att du fattar ett ganska vettigt beslut trots allt. Om hästen fått som den velat hade den förmodligen störtat hem i full karetas om den är så upprörd att du kan höra hjärtslagen. Man får välja sina fajter och en del vinner man ingenting på att vinna, heller. Men samtidigt tycker jag att det beror på. Om det är skogsmaskiner i gång och faller träd kan jag ju tycka att det inte är lämpligt ur säkerhetssynpunkt att rida där öht. Då kan ju lösningen vara att välja en helt annan väg, eller rida en omväg i skogen (beroende på terrängen) för att ta sig förbi. En del hästar går det att rida ett steg i taget, dvs ryttaren gör halt efter ett steg. Däremot tycker jag inte att man ska rida hem och avsluta ridturen, då blir det ju "rädd-minnet" som avslutar ridturen och det skulle jag vilja undvika iallafall.

Ja hade jag vetat var skogsmaskinerna var så hade jag kanske inte ridit just där. Men dom flyttar ju på sig. Men min poäng är egentligen - kan det verkligen vara så att om man ridit sin häst i flera år i ur och skur, träffat traktorer, älgar, skotrar, crossar och allt annat som hästar brukar vara rädda för och klarat det galant så är allt förstört för att hästen fick "bestämma" två gånger. Får mig att fundera över detta med ledarskap. För mig känns det mer som "samarbete". Jag litar på min häst, det är därför jag törs rida överallt och i mörker. Det känns som om hon litar på mig, hon gör allt jag ber om och för mig är det mer som ett tecken på det att hon faktiskt stannar och står still när hon är så rädd att jag hör hennes hjärta skena. Hon är ju ett flyktdjur och kunde lika gärna lytt sin instinkt i det läget. Jag är inte särskilt orolig, tror inte att hon drar slutsatsen att "nu fick hon bestämma" och därmed kommer att bli en häst som tar över och bestämmer över mig. Men andra tycks tro det, intressant att höra fler åsikter bara.

Det låter som om du känner din häst bäst själv! Lita på din egen känsla och gör ingen stor affär av vad andra tycker, så tycker jag.

så typisk människor. för en häst så handlar det inte om att vinna. det handlar om att känna sig trygg. om du tvingar hästen med makt in i en situation där den är rädd så kommer dens obehag och rädsla inför det hela att öka. kanske går den över diket eller förbi traktorn nästa gång pga den inte vågar annat. men det du har uppnått är att få en osäker och rädd häst som inte litar på dig utan gör saker för att den måste. en sån häst kan när som helst explodera. är det att vinna????

det bästa du kan göra i en sån situation är att stanna och stå helt still. lugna hästen. när hon tycker det är okej att stå där så kan du hoppa av och ta några steg i riktning mot det farliga. vid att gå först visar du hästen att du inte är rädd och att det är tryggt att gå fram. när hon börjar få bättre självförtroende kan du bara sitta still och vänta på att hon själv går bort för att undersöka det farliga. jag har en häst som har varit extremt rädd och nervös. det gäller att bygga upp deras förtroende, och att aldrig försöka tvinga dom. jag har bara tagit det lugnt och stått still, låtit honom kolla på det farliga. i början gick vi inte helt nära, tg det gradvis allt eftersom han blev mer säker. nu går han självmant fram och nosar på presenningar, skyltar, jordbruksredskap etc. jag stannar honom bara framför saken han tittar på och säger "men kolla vilken rolig grej som står där i dag". :)

rädsla kan aldrig botas med tvång!! enbart med tålamod, trygghet och medkänsla.

Liknande trådar

Träning Vi har ett problem som jag tänkte kolla om någon har tips på om detta går att lösa. Vi har en äldre ponny på 24 år som rids ca 3 dagar i...
Svar
2
· Visningar
372
Senast: Cattis_E
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10... 2
Svar
20
· Visningar
3 601
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 369
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 663
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka