Vinter - klädsel för ridning.

Sandy

Trådstartare
Hur klär ni er under det kalla vinterhalvåret när ni ska ut och rida?

Jag är en väldigt lättfrusen person, och tar därför på mig mängder med kläder. Gärna ett par termobyxor och en riktigt tjock dunjacka. Det blir dock väldigt klumpigt, tungt och allmänt jobbigt att rida i. Dessutom drabbas ridningen också, då jag upplever det som svårare att komma åt hästen med skänklarna, känna takten och formen osv. När man sedan ridit en stund har det en tendens till att blir raka motsatsen - det blir för varmt.

Jag har försökt med många tunna lager (linne, tröja, tjockare tröja, huvtröja och slutligen dunväst, samt tights+ridbyxor), men jag fryser som en tok i början av ridpasset, vilket gör att jag spänner mig så jag får ont i hela ryggen.

Det kan beror på tyget såklart, men jag vet inte riktigt vilket material man ska satsa på.

Har ni några förslag på hur man som lättfrusen människa kan klä sig lite smidigare nu på hösten/vintern, iallafall så man kan lägga dunjackan och termobyxorna på hyllan fram tills det blir -10 och kallare. Vilket material är det som fungerar bäst i kylan? Tips på jackor, ridbyxor, underställ osv uppskattas!

(Var lite kluven om jag skulle lägga tråden här eller i Utrustning?)
 
Sv: Vinter - klädsel för ridning.

Jag är ju ganska frusen av mig men försöker att hålla mig ganska lättklädd när jag rider iväg. Fryser man är det bara att trava någon kilometer så är man varm igen. Jag gillar såna små saker som halsduk, vantar osv. Varma skor och/eller varma strumpor så man inte fryser om fötterna är också viktigt för mig.

I stallet föredrar jag mer kläder och när det går ner emot rejält kalla temperaturer är det overall som gäller. Helst med bra ventilation eller möjlighet att ventilera (ex. dragkedjor som man kan öppna både i över och nederkant för att få in lite luft).
 
Sv: Vinter - klädsel för ridning.

Vintertid överger jag de kläder jag normalt använder vid ridning. (Jeans eller ridbyxor och ridkängor)

När det kommer till kläder och material skulle jag tipsa om idrottskläder. Själv cyklar jag väldigt mycket och har kommit på att cykelkläder är utmärkta ridkläder.. Sportkläder har ju även den förmågan att transportera ut fukten från kroppen vilket gör att man inte lika lätt blir kall....

Kläder för cykelträning och löpträning vintertid har ungefär samma funktion och skall när det är kallt användas i lager på lager principen. Varje lager i sig är inte speciellt tjockt och jag upplever i alla fall att jag inte känner mig som en Michelingubbe.. Men denna typ av klädsel fungerar bara om man rör sig. De fungerar inte alls lika bra om man skall stå still i ett ridhus eller liknande. Skall man stå stilla mycket så rekommenderar jag i stället jaktkläder som är anpassade för att värma när kroppen är inaktiv (sitta stilla många timmar på pass)

Är det riktigt kallt ute så har jag sportkläder närmast kroppen och sen en rejäl skoteroverall utanpå ... Rejäla kängor på fötterna så man inte blir kall om fötterna...
 
Sv: Vinter - klädsel för ridning.

Använd rumpvärmare på sadeln :)

Gör lite uppvärmningsgymnastik innan du sitter upp, kanske? Springa ett varv runt stallet eller hoppa omkring lite?
 
Sv: Vinter - klädsel för ridning.

Än har det ju inte hunnit bli så kallt och hittills har jag klarat mig bra med termoleggings, ridbyxor och mockachaps (en investering som jag är supernöjd med:)). Mockachapsen står emot väta, vind och kyla bra, tycker jag. Men när det blir riktigt kallt lär väl termobyxorna få åka på ändå.
 
Sv: Vinter - klädsel för ridning.

Ja, varma vantar, raggsockar och rejäla kängor är ju ett måste. Annars har man inga tår eller fingrar kvar när man kommer hem.

Syrran: Jag har funderat på att investerar i ett underställ av merinoull. Är väl rätt så populärt hos skidåkare och löpare under vintertid. Det kostar ju en del dock, i jämnförelse med ett vanligt underställ. Har du någon erfarenhet av det? (Eller någon annan för den delen)

Hier: Det kanske man skulle investera i. Har jag inte ens tänkt på. Springa runt stallet kan bli lite svårt, men man kanske kan lägga några minuter av uppvärmningen på att gå från marken i raskt tempo med hästen. Har jag inte heller ens tänkt på, vilket egentligen är rätt självklart.

BettysMatte: Vid nollan åkte dunjackan och termobyxorna fram. Här är vi klena! :angel:
 
Sv: Vinter - klädsel för ridning.

Det viktigaste (som jag har fått lära mig) e att ha kläderna om lott. Underställströjan ner i byxorna. Nästa tröja över underställsbyxorna som i sin tur ska stoppas ner i byxa nr2. Osv.

Det andra man ska tänka på e att inte bli för varm. Svett kyls efterråt ner och då börjar man frysa mera. Så helst ska man frysa lite innan någon fysiskaktivitet under vinterhavlårtet.
 
Sv: Vinter - klädsel för ridning.

Jag är en fryslort. Jag rider i Hööks reflexjacka med en ylletröja under och ridbyxor med termobyxor utanpå eller så sätter jag på mig overallen. Det är lika varmt med båda delarna. Långkalsonger underst förstås. På fötterna har jag Dojjankängor med yllesula i. De håller mina fötter varma. Älskar dem!! Händerna har jag ännu inte hittat en riktigt bra lösning för. Vad jag än haft på mig hittills så tappar jag känseln i några fingrar och får blåsa liv i dem gång på gång. Det som är bäst hittills är Mountain Horse tjockaste vintervantar. Då fryser fingrarna inte bort lika ofta. Om det är mer än -15 grader så blir det oftast barbackaridning eller en promenad med hästen. (beror på om det blåser eller är vindstilla också)
 
Sv: Vinter - klädsel för ridning.

Gode gud människor, bor ni i norr allihopa?
Skoteroverall och jag vet inte allt vad ni enl uppgift har på er under vinterhalvåret.
Hur kallt måste det vara då?

Jag bor i västragötaland och jag kan inte erinra mig om en enda gång då det blivit för kallt för ridbyxor med underställ....
Tycker faktiskt lite synd om er som bor i sådan kyla:0)
 
Sv: Vinter - klädsel för ridning.

När termometern kryper under -15 så åker skoteroverallen på... Ett par timmars uteritt i den temperaturen så är ridbyxor med endast långkalsonger för lite...
 
Sv: Vinter - klädsel för ridning.

Jag använder ridkjol när det börjar bli kallt, den håller vämen förvånandsvärt bra och man är smidig och rörlig med den =)
 
Sv: Vinter - klädsel för ridning.

Jag kör softshellridbyxor från typ september-maj... När det är minusgrader har jag tights under. På överkroppen har jag mycket bra kläder från North 66, Inga andra kläder duger för arbete längre!(sedan jag började vänja mig vid deras andasfunktion)

Så på överkroppen; linne, underställströja, tunn lång N66 ulltröja eller N66 fleecetröja. Över detta beror på väder. Plusgrader blir det N66 softshelljacka, minusgrader kanske samma softshell och en dunväst. Detta framförallt när jag tränar, då är det lätt att skala av ett lager när man får upp värmen. Annars har jag gärna min shockemöhle dunjacka, lång o täcker rumpan. Är det regn, snö o riktigt blött kallt jävla skitväder o jag inte behöver vara smidig så har jag min Taiga-jacka med ullfoder, asful och klumpig, men varm och totalt vattentät men ändå andas.

Bra kläder är A och O! Jag har lite billiga jackor o västar, blir man svettig i dom blir man genomblöt och sedan kall. Jag har det sista året bara verkligen insett vilken skillnad det är med kläder som andas! De är värda varenda dyra krona!



Viktigast, på fötterna har jag ett par Salomon Thoundra, går bara att ha i minusgrader annars blir man överhettad, de är grymt varma!
 
Sv: Vinter - klädsel för ridning.

Kom på en sak till, om man har vanliga ridbyxor, tänk på att bomull håller värmen bättre än polyester. O på sommaren är det tvärtom, bomull svalare medan polyestern blir svettigare..

Men softshellbyxor, kan varmt rekommendera sådana!! Googla t.ex. sonnenreiter New thermo rider... De e bra grejer!!!
 
Sv: Vinter - klädsel för ridning.

Överkroppen: Superunderställ, en microfleecetröja, sen extra tröja efter väder och sist en jacka.
Underkroppen: Superunderställ, ridbyxor, vid extra kallt har jag nå specialöverdrag som täcker tårna och går längs framsida benen upp till halva låren. De är i ull och värmer mycket, plus håller stigbyglarnas kyla borta från skorna. Från och med nu endast tjocka yllesockar i skorna!
Rider i jodphur än men senare i vinter åker nog de riktiga kängerna fram. De har klarat -25, så de duger fint i de flesta väder :)
 
Sv: Vinter - klädsel för ridning.

Nu när det är lite över noll grader rider jag i bara ridbyxor, ridstrumpor, yllesockor, vanliga sommarjodhpurs, långärmad t-tröja, fleece, jacka med fleecefoder eller dunväst och handskar med tunt fleecefoder. Brukar "spara" så långt det går :) vanliga jodhpurs med yllesockor är förvånansvärt varma :)

När det blir kallare åker halsduk, långkalsonger, tjockare fingervantar och ev. varmare jacka på. Vid riktigt kallt väder, typ -15 och kallare, har jag overall eller tjock dunjacka, termobyxor, tjocka vantar utan fingrar, vinterridskor och öronlappar på, men rider oftast inte då. :)
 
Sv: Vinter - klädsel för ridning.

Om du har en filt på hästen vid uppvärmning kan du ha framdelen av den över dina ben, värmer massor! :)
 
Sv: Vinter - klädsel för ridning.

Gode gud människor, bor ni i norr allihopa?
Skoteroverall och jag vet inte allt vad ni enl uppgift har på er under vinterhalvåret.
Hur kallt måste det vara då?

Jag bor i västragötaland och jag kan inte erinra mig om en enda gång då det blivit för kallt för ridbyxor med underställ....
Tycker faktiskt lite synd om er som bor i sådan kyla:0)

Hur överlever du? :eek:

Jag bor i västra götaland och jag fryser så fort jag sticker ut näsan på vintern. :crazy: Jag rider i overall, skidunderställ, mysbyxor, linne och fleecetröja på vintern.... Jag fryser ändå så jag skakar när jag rider iväg och är precis lagom varm när jag kommer tillbaka. :eek:
 
Sv: Vinter - klädsel för ridning.

Underställ och strumpor i ull säger jag bara! :idea: Håller varmt och är mig veterligen det enda material som värmer även när det är blött.
 
Sv: Vinter - klädsel för ridning.

Gode gud människor, bor ni i norr allihopa?
Skoteroverall och jag vet inte allt vad ni enl uppgift har på er under vinterhalvåret.
Hur kallt måste det vara då?

Jag bor i västragötaland och jag kan inte erinra mig om en enda gång då det blivit för kallt för ridbyxor med underställ....
Tycker faktiskt lite synd om er som bor i sådan kyla:0)

ha, ha! Nej jag bor inte i norr, men i Karlstad är det kallt ibland. Två vintrar tillbaka hade vi -20 till-25 grader i flera veckor. Brr. Då blev det många promenader med hästen.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hönstråden II
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Shettistråden del II
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp