Vinter = MS däck

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Egonson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 339
E

Egonson

Vad är det som gäller nu med vinterdäck på bil och släp?

På transporten har vi satt på rejäla, grova nästan nya dubbdäck.

På bilen har vi dubbdäck också, men dock inte nya så de är mer slitna än de på släpet.

Är det så att man ska ha de bästa däcken på bilen som drar?
Eller var det på släpet?
Borde man byta däck på bilen som det ser ut nu?

Sv: Vinter = MS däck

Regeln gäller väl bara att om du kör med dubbade däck på bilen måste transporten också ha dubbade däck.

Jaha okej. Jag hade för mig att det var något med att de bästa däcken skulle sitta på bilen eller tvärtom på släpet.

Det finns ingen regel om vart de bästa däcken ska sitta så länge det är minst 5mm mönster och är det dubb på bil ska det vara på släpet.

Har du vanliga MS-däck på bilen får du ha vad som på släpet.

Jag skulle nog behållt de bra dubb-däcken på släpet. Får man sladd på släpet är det svårt att hålla bilen på vägen..

Eller köp nya till bilen? :)

Jo, vi har sagt att vi kanske köper nya till bilen, åtminstone två till de drivande hjulen bak och sen tar de två bästa av de fyra som finns och sätter där fram.

5 mm mönsterdjup är där ju, men dubbarna är nerslitna och några har trillat ur.

Ja vi tänkte också det, bäst att behålla de bra däcken på släpet. Det är ju inte roligt om det viker sig ekipaget på vägen.. :crazy:

QuickStar skrev:
Det finns ingen regel om vart de bästa däcken ska sitta så länge det är minst 5mm mönster och är det dubb på bil ska det vara på släpet.

Det var det jag undrade över. Tack för svaret :bow:

Så länge dina dubbdäck inte är så slitna att de är olagliga så spelar det ingen roll för lagen. Sedan är det bara bra om man har så bra däck som möjligt. Om däcken på bilen är riktigt kassa skulle jag byta.

Angående dubbfria MS-däck så säger lagen att du MÅSTE ha dubbfritt även på bilen om det sitter sådana på släpet!

Skulle det däremot sitta dubbdäck på släpet så spelar det ingen roll om du har dubbat eller odubbat vinterdäck på bilen.

QuickStar skrev:

Har du vanliga MS-däck på bilen får du ha vad som på släpet.

Jag skulle nog behållt de bra dubb-däcken på släpet. Får man sladd på släpet är det svårt att hålla bilen på vägen..

Eller köp nya till bilen? :)
*knapplån delvis*
Förutsättningen för att man ska kunna flytta om däck mellan bil och släp hursomhelst är att det är samma dimension på däcken och likadana fälgar på bil och släp, något det sällan är. Ursäkta övertydligheten. Dessutom är det ganska vanligt att man har C-däck (=förstärkta däck typ lätt lastbil) till släp, vilket inte lämpar sig för personbil.

När det gäller MS-däck så bör man kolla att MS verkligen står för Mud & Snow. Om det inte gör det är däcken inte godkända som vinterdäck och antagligen inte bra att använda som det heller. MS kan ibland stå för Mud & Sand istället. Risken för det är kanske störst när det gäller däck till SUV-ar.

Maran skrev:
När det gäller MS-däck så bör man kolla att MS verkligen står för Mud & Snow. Om det inte gör det är däcken inte godkända som vinterdäck och antagligen inte bra att använda som det heller. MS kan ibland stå för Mud & Sand istället. Risken för det är kanske störst när det gäller däck till SUV-ar.

Sant vissa jeep-däck har sådana. :idea: Brukar det inte vara snöflingor också på de som är Mud & Snow? Har så på våra bilar och släpet i alla fall.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
4 019
Senast: jemeni
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem... 2
Svar
21
· Visningar
2 906
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 503
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V