Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad härligt!Gudarna vet hur detta har gått till, men jag har gått med på att prova att vinterbada!Hur gör man för att lida minst skada? Är det mindre smärtsamt att bara kasta sig i än att kliva på stege ner i vattnet? Hur blir man snabbast varm efteråt om det inte finns bastu?
Man tänker på att kylan inte är farlig i sammanhanget utan bara en känsla, går man i sansat har man mer kontroll och kan undvika att doppa huvudet. (Det är mycket jobbigare än "bara" doppa kroppen). Man försöker andas lugnt och klär på sig snabbt efteråt och om man känner sig nedkyld får man röra på sig. Det är betydligt mindre illa än man skulle kunna tro eftersom man så fort man är uppe ur vattnet brukar få en varm och behaglig känsla som är väldigt angenäm.Gudarna vet hur detta har gått till, men jag har gått med på att prova att vinterbada!Hur gör man för att lida minst skada? Är det mindre smärtsamt att bara kasta sig i än att kliva på stege ner i vattnet? Hur blir man snabbast varm efteråt om det inte finns bastu?
Ingen aning men, FY, så vidrigt är min första tanke..... Jag är en sådan som fryser när jag ser folk på TV vinterbada så att göra det i verkligheten känns verkligen främmande för mig......Gudarna vet hur detta har gått till, men jag har gått med på att prova att vinterbada!Hur gör man för att lida minst skada? Är det mindre smärtsamt att bara kasta sig i än att kliva på stege ner i vattnet? Hur blir man snabbast varm efteråt om det inte finns bastu?
Gudarna vet hur detta har gått till, men jag har gått med på att prova att vinterbada!Hur gör man för att lida minst skada? Är det mindre smärtsamt att bara kasta sig i än att kliva på stege ner i vattnet? Hur blir man snabbast varm efteråt om det inte finns bastu?
Ingen aning men, FY, så vidrigt är min första tanke..... Jag är en sådan som fryser när jag ser folk på TV vinterbada så att göra det i verkligheten känns verkligen främmande för mig......![]()
KAN det verkligen vara behagligt på något vis
???
Gudarna vet hur detta har gått till, men jag har gått med på att prova att vinterbada!Hur gör man för att lida minst skada? Är det mindre smärtsamt att bara kasta sig i än att kliva på stege ner i vattnet? Hur blir man snabbast varm efteråt om det inte finns bastu?
Nej, jag tror det är ohyggligt! Jag badar inte ens på sommaren, för att jag är så frusen.... Det här är förmodligen någon slags medelålderskris.Ingen aning men, FY, så vidrigt är min första tanke..... Jag är en sådan som fryser när jag ser folk på TV vinterbada så att göra det i verkligheten känns verkligen främmande för mig......![]()
KAN det verkligen vara behagligt på något vis
???
Jag har vinterbadat någon enstaka gång sådär när man är norröver på vintern. Jag kan inte kasta mig i, för den chocken repar jag mig inte riktigt från på flera timmar, utan jag måste tvinga i mig sakta men säkert på stege. Jag har ett gäng kompisar i det militära och de har lärt mig att när man kan andas normalt och inte hyperventilera så har man faktiskt fått någonting ut av vinterbadet, samt man har fått kontroll över sin kropp, så jag försöker hålla den mentala biten bra och inte hyperventilera utan andas så långsamt jag kan och ta djupa andetag.Gudarna vet hur detta har gått till, men jag har gått med på att prova att vinterbada!Hur gör man för att lida minst skada? Är det mindre smärtsamt att bara kasta sig i än att kliva på stege ner i vattnet? Hur blir man snabbast varm efteråt om det inte finns bastu?
Det är väl lite så jag tänker, att utmana mig själv. Det här är eoner från min comfortzone!Jag har vinterbadat flera gånger men bara från stege och med bastu. För mig var det ett sätt att gå över mina egna gränser.
Tror inte det är optat att hoppa om vattnet slår över huvudet och man sjunker ned en bit.När jag gick vildmarksutbildning fick vi träna på att falla i isvak. Vi gick helt enkelt på tunn is tills den sprack och vi trilla i, med kläder och allt.
Vi hade ingen eld eller bastu så efteråt var det att ta av sig alla kläder och sätta på sig nya. Vi hade varm dryck som vi drack.
Värmde upp fort.
Det kan ju inte jämföras riktigt med detta.
Jag vet inte vad som är bäst. Jag hade nog gått i men raskat på.
Att hoppa i blir nog mer en chock och man gör allt för att komma upp snabbt.
Går man i tänker jag så kan man kanske stärka sig mentalt mer men ingen aning.
Fanns bastu tillgängligt hade jag nog hoppat.
Det gäller att försöka slappna av och andas i kallt vatten för att överkomma första chocken
Jag är en hängiven vinterbadare! Badar minst en gång i månaden året om (på sommaren mest hela tiden överallt där jag hittar en pöl att slänga mig i).Gudarna vet hur detta har gått till, men jag har gått med på att prova att vinterbada!Hur gör man för att lida minst skada? Är det mindre smärtsamt att bara kasta sig i än att kliva på stege ner i vattnet? Hur blir man snabbast varm efteråt om det inte finns bastu?
Jag kan i alla fall tipsa om att det känns lite bättre om man har en varm mössa på sej.@Vinterbad
Det här kan du säkert säga nåt om.
Jag kan möjligen tänka mig att vinterbada om jag får göra det inomhus. Annars avstår jag helst.Jag kan i alla fall tipsa om att det känns lite bättre om man har en varm mössa på sej.