Vinterbete

Ise

Trådstartare
Hej alla kloka och erfarna hästägare!

Berätta allt ni vet om vinterbete!
Hur mycket energi, protein och mineraler?
Till vilka hästar?
Vad krävs av betet och mig som hästägare för att det ska funka?

Jag har börjat fundera om detta kan vara något nu när det är svårt att få tag på hö och när det är så dyrt. Gäller en c-ponny och 2 d-ponnysarna. Två normalfördelad och en som jag kämpar för att hon inte ska bli för tjock.

Tack på förhand☺️
 
Jag vill minnas att det gjordes en studie på detta på russ på Lojsta hed för några år sedan, och att man då såg att det var okej näringsvärden i betet i stort sett hela vintern och att betat gräs höll uppe näringsvärdet bättre än obetat.

Jag går i samma tankar - har mycket mark som inte passar att ta hö på men som sannolikt kan ge bete typ fram till jul om det regnar i normal omfattning under hösten och är hyggligt milt väder som det brukar vara här. Och det skulle nog nästan halvera mitt behov av hö under vinterperioden.
 
Enligt länken som las in tidigare så mellan oktober och februari så var genomsnittligt mellan 5 och 9 mj/kg ts och en kvot på mellan 9 och 10 g smb rp/MJ.
Detta gäller såklart inte övervuxet gräs utan gräs som är grönt och fint under vintern.

Själv tycker jag att hästarna blir lite lösa i magen någon gång i slutet av november om dom inte får annat än bara gräs, gissar hej vilt på att det är för lite fiber för tycker magarna blir bra vara av lite lite hö eller halm.

Finns mycket intressant om vinterbete på YT från USA och för nötkreatur.
 
Vad är skillnaden på vinterbete och att ha hästen i gräshage året runt?

Min medryttarhäst går på gräs året runt (Skåne). Min uppfattning är att det mitt i vintern mest är något för hästarna att göra och inte så mycket näring. De är iaf hungriga när det är dags att komma in på kvällen. Man märker tydligt på våren när gräset börjar växa för då är de inte lika ivriga att komma in. De får hö från att de stallas in i september tills de får gå ute dygnet runt i maj året efter. Men det är klart, det blir ju lägre högiva än om de gått i grushagar hela vintern. De får ju verkligen inte samma högiva i september som i januari! Så en bra bit in på hösten/vintern ger gräset iaf en del av näringsbehovet samt fram på våren. Jag skulle gissa på något runt 30% lägre högiva tack vare att de går i gräshage dagtid (utan att ha räknat på det). Om man slår ut det på hela säsongen september-maj. Och om jag jämför med hur mycket det hade blivit på hela säsongen om medryttarhästen fått lika mycket hö hela perioden som hon får i januari. Då är hon en mindre storhäst som inte är svårfödd.
 
Vad är skillnaden på vinterbete och att ha hästen i gräshage året runt?

Min medryttarhäst går på gräs året runt (Skåne). Min uppfattning är att det mitt i vintern mest är något för hästarna att göra och inte så mycket näring. De är iaf hungriga när det är dags att komma in på kvällen. Man märker tydligt på våren när gräset börjar växa för då är de inte lika ivriga att komma in. De får hö från att de stallas in i september tills de får gå ute dygnet runt i maj året efter. Men det är klart, det blir ju lägre högiva än om de gått i grushagar hela vintern. De får ju verkligen inte samma högiva i september som i januari! Så en bra bit in på hösten/vintern ger gräset iaf en del av näringsbehovet samt fram på våren. Jag skulle gissa på något runt 30% lägre högiva tack vare att de går i gräshage dagtid (utan att ha räknat på det). Om man slår ut det på hela säsongen september-maj. Och om jag jämför med hur mycket det hade blivit på hela säsongen om medryttarhästen fått lika mycket hö hela perioden som hon får i januari. Då är hon en mindre storhäst som inte är svårfödd.
Näringsinnehåll är det inget fel på under vintern men betet kan ju ta slut och djuren fodras även på sommaren.
Mina hagar är också gröna året runt men det innebär inte att det finns tillräckligt mycket för det, i september är mina inte det minsta intresserade av något vallfoder, brukar börja stödfodra någon gång i november.
 
Näringsinnehåll är det inget fel på under vintern men betet kan ju ta slut och djuren fodras även på sommaren.
Mina hagar är också gröna året runt men det innebär inte att det finns tillräckligt mycket för det, i september är mina inte det minsta intresserade av något vallfoder, brukar börja stödfodra någon gång i november.
Men när det inte är tillväxt måste väl näringsinnehållet försämras? Det gör det ju även sommartid om tillväxten är sådär.

Jag skulle aldrig kunna ha min på ”bete” på vintern. Kan få problem sommartid om det finns bukfylla men som inte innehåller så mycket. Då är hon mätt och orkar/vill inte äta så mkt inne som hon skulle behöva = måste ge jättemycket kraftfoder för att hon inte ska tappa totalt. Men kan tänka mig att det är bra för lättfödda hästar.
 
Men när det inte är tillväxt måste väl näringsinnehållet försämras? Det gör det ju även sommartid om tillväxten är sådär.

Jag skulle aldrig kunna ha min på ”bete” på vintern. Kan få problem sommartid om det finns bukfylla men som inte innehåller så mycket. Då är hon mätt och orkar/vill inte äta så mkt inne som hon skulle behöva = måste ge jättemycket kraftfoder för att hon inte ska tappa totalt. Men kan tänka mig att det är bra för lättfödda hästar.
Som alltid beror det ju på grässamansättning hur mycket det innehåller i olika stadier i tillväxten.
Nu kommer jag inte ihåg vem men vart ju någon här på buke som fick in stuterihö av en oktoberskörd.

Egentligen är det lika svårt att veta om ett bete är bra om det enda jag vet är att det är gräss och/eller baljväxter, blir ju lite som att fånga om höt är bra om jag inte vet något om höt mer än att det är gräs och/eller baljväxter.
 
Som alltid beror det ju på grässamansättning hur mycket det innehåller i olika stadier i tillväxten.
Nu kommer jag inte ihåg vem men vart ju någon här på buke som fick in stuterihö av en oktoberskörd.

Egentligen är det lika svårt att veta om ett bete är bra om det enda jag vet är att det är gräss och/eller baljväxter, blir ju lite som att fånga om höt är bra om jag inte vet något om höt mer än att det är gräs och/eller baljväxter.
Ja, det är väl först när man ser resultatet på hästen. För sent alltså 🫣
 
Ja men man har ju lite riktlinjer utifrån årstid och hur det brukar vara för det som skördas :)
För mig säger det inget då jag inte låter gräset gå så långt i sin utveckling i hagarna som det gör när grovfoder ska slås utan kör med betesputs långt innan dess.
 
Men när det inte är tillväxt måste väl näringsinnehållet försämras? Det gör det ju även sommartid om tillväxten är sådär.

Jag skulle aldrig kunna ha min på ”bete” på vintern. Kan få problem sommartid om det finns bukfylla men som inte innehåller så mycket. Då är hon mätt och orkar/vill inte äta så mkt inne som hon skulle behöva = måste ge jättemycket kraftfoder för att hon inte ska tappa totalt. Men kan tänka mig att det är bra för lättfödda hästar.
Forskningsstudien jag länkade till högre upp har svar på en del av dina frågor :)
Proteiner minskar inte.
 
Forskningsstudien jag länkade till högre upp har svar på en del av dina frågor :)
Proteiner minskar inte.
Det står ju dock att det både ställs krav på marken (så det inte blir lerigt) och att gräset betats lagom mycket under sommaren och hösten så det inte blivit övervuxet. Jag vet inte hur många som har sådana möjligheter? Precis lagom stora ytor så att gräset under hela tillväxtsäsongen betas precis lagom mycket men ändå inte tar slut under vintern när det inte längre växer.
 
Som alltid beror det ju på grässamansättning hur mycket det innehåller i olika stadier i tillväxten.
Nu kommer jag inte ihåg vem men vart ju någon här på buke som fick in stuterihö av en oktoberskörd.

Egentligen är det lika svårt att veta om ett bete är bra om det enda jag vet är att det är gräss och/eller baljväxter, blir ju lite som att fånga om höt är bra om jag inte vet något om höt mer än att det är gräs och/eller baljväxter.
Jag fick ensilage passande som passade för extremt höga näringsvärden i oktober 2022 (förra året)

160 råprotein och 11,0 Mj tror jag att det var...

Det var visserligen avsett för mina får, man hade gott kunnat platsa som kraftfoder till häst...
 
Jag fick ensilage passande som passade för extremt höga näringsvärden i oktober 2022 (förra året)

160 råprotein och 11,0 Mj tror jag att det var...

Det var visserligen avsett för mina får, man hade gott kunnat platsa som kraftfoder till häst...
spinner vidare på samma ämne
Första gången jag köpte ensilagebalar var det en sen tredjeskörd, från början av oktober. Det var tyvärr väldigt blött men analysen visade på uppemåt 150 g smältbart råprotein/kg ts. Det jag dock lärde mig då är att sent skördat gräs (om möjligen ännu mer när det är blött?) innehåller en större andel kväveföreningar som inte är proteiner. Så analysen kan visa ett högre proteininnehåll än det verkliga, eftersom det är kväveföreningarna man grundar alanysresultatet på. Men, även om bara en tredjedel av kväveföreningarna i mitt fall var protein så var det fortfarande ett helt okej foder...
 
Det står ju dock att det både ställs krav på marken (så det inte blir lerigt) och att gräset betats lagom mycket under sommaren och hösten så det inte blivit övervuxet. Jag vet inte hur många som har sådana möjligheter? Precis lagom stora ytor så att gräset under hela tillväxtsäsongen betas precis lagom mycket men ändå inte tar slut under vintern när det inte längre växer.
Nej kanske inte enkelt men med rätt marker (och rätt skötta!) går det. Framför allt krävs väl större marker än de flesta har som hage.
Själv tänker jag mera sysselsättning - bukfylla och sparar gärna högre gräs. Men så kräver mina hästar inte så mycket energi heller.
 
Nej kanske inte enkelt men med rätt marker (och rätt skötta!) går det. Framför allt krävs väl större marker än de flesta har som hage.
Själv tänker jag mera sysselsättning - bukfylla och sparar gärna högre gräs. Men så kräver mina hästar inte så mycket energi heller.
Bukfylla funkar i små mängder här, sen blir det krångligt med mätt häst som behöver mycket näring🤪
 
Hej alla kloka och erfarna hästägare!

Berätta allt ni vet om vinterbete!
Hur mycket energi, protein och mineraler?
Till vilka hästar?
Vad krävs av betet och mig som hästägare för att det ska funka?

Jag har börjat fundera om detta kan vara något nu när det är svårt att få tag på hö och när det är så dyrt. Gäller en c-ponny och 2 d-ponnysarna. Två normalfördelad och en som jag kämpar för att hon inte ska bli för tjock.

Tack på förhand☺️
För att få veta innehållet måste du analysera.

Det är inte alls fel att låta hästarna gå på gräs länge men när frosten kommer hade jag inte velat ha mina på gräs. Frostnupet gräs får mycket hög sockerhalt och med tanke på att hästar normalt sett ska bli mer lättfödda höst och vinter och deras kortisol därmed är högre är risken för fång mycket stor. Större än på sommaren. Det kan vara jämförbart med sockerhalten som blir när regnet kommer efter lång torka beroende på vad det är för gräs. Då bör man inte heller låta hästarna gå kvar på gräset.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
679
Senast: warg
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
718
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
1 995
Senast: Ise
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 083
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp