Vinterföräldrar 17/18 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi var på ettårskontroll och vaccinering på BVC idag. Visade sig lite förvånande att John hade gått ner 300 g och sköterskorna blev lite oroade. Då han varken varit sjuk, visar tecken på allergi eller äter dåligt (tvärtom äter han mer än alla bebisar jag känner) så går ekvationen inte riktigt ihop. Blir därför extrakontroller varannan vecka nu tills vi ser att det stadigt har vänt.

Jag är dock inte så oroad. Han är en väldigt nöjd bebis som äter bra, sover bra och bajsar bra. Jag tror bara att kombinationen att han var sen motoriskt + väldigt matglad tidigt + ammade på precis som tidigare gjorde att han ett tag var lite "för tung" för sin egna kurva. Låg ett tag på +99,6 % på WHO:s kurva. Tror att det gick till sig lite när han började röra sig mer och (självmant) drog ner på amningen. Känns som att vi inte kan göra mycket mer ändå, han äter liksom frukost, mellis, lunch, mellis, middag, kvällsmål och allting är redigt och med extra fett + att han äter stora portioner tills han inte vill ha mer. Kan ju inte gärna tvinga honom att äta.

Något som är skönt är att han självmant dragit ner på nattamningen. Nu sover han ofta 3-5 h mellan amningarna istället för 2-2,5 som tidigare. Inatt sov han 4 + 4 + 2 h. Mindre skönt är dock att han har börjat bitas när han inte vill amma mer/det inte kommer mer mjölk, men det kanske bara är ett tecken på att han vill minska ytterligare!

På fredag har vi RUL för lillasyskonet, ska bli spännande att se om det blir en lillebror eller lillasyster. :)
 
Mindre skönt är dock att han har börjat bitas när han inte vill amma mer/det inte kommer mer mjölk, men det kanske bara är ett tecken på att han vill minska ytterligare!
Eller tänder pågång?
Så är det här varje gång lillan får tänder iaf, då kan hon bitas ibland vid amning... för att det kliar :p
 
Eller tänder pågång?
Så är det här varje gång lillan får tänder iaf, då kan hon bitas ibland vid amning... för att det kliar :p

Ja, kan vara det med. Det är två på gång i överkäken nu så kan vara för att det kliar men har inte upplevt det så riktigt tidigare. :) Man vet ju aldrig med dom här små. Sjukt obehagligt när dom biter iaf! :crazy:
 
@Sofie_B Kotten hade bara gått upp drygt 100 gram sen 10-månaderskollen så det känns som om deras ökade rörlighet påverkar en del. Vi är inte heller så oroade, han är inte liten eller tunn på något sätt och har ju gjort en resa "tvärs över" alla kurvor sedan födseln och det vore kanske inte så märkligt om han stabiliserar sig mer mot mitten framöver nu när den största tillväxtperioden är över. Vi kör med täta mål och fullfeta produkter, typ
 
@Sofie_B Kotten hade bara gått upp drygt 100 gram sen 10-månaderskollen så det känns som om deras ökade rörlighet påverkar en del. Vi är inte heller så oroade, han är inte liten eller tunn på något sätt och har ju gjort en resa "tvärs över" alla kurvor sedan födseln och det vore kanske inte så märkligt om han stabiliserar sig mer mot mitten framöver nu när den största tillväxtperioden är över. Vi kör med täta mål och fullfeta produkter, typ

Vi gör samma. Dom var just oroade över det här med att han gått ner 300 g. Dom sa att om han hade stått still hade dom inte reagerat så mycket, men att det är sämre med nedgång. Det förstår jag ju. Jag känner, när det landade lite, att jag nog ändå blev lite orolig och gärna vill mata ofta. Dom var ju dock noga med att betona att han redan äter väldigt bra (och det gör han, mer än någon bebis jag känner) så jag ska nog inte börja i änden att börja mata jättemycket mer utan att ha lite is i magen och se om det inte finns någon medicinsk anledning till viktnedgången OM den fortsätter (det var det dom var inne på). Dom tyckte att vi bara skulle fortsätta precis som vanligt och se hur det utvecklar sig, så jag försöker det. Men just det där med att göra ingenting när man precis fått veta att någon (kanske) mindre bra pågår är svårt som förälder alltså! O_o
 
Idag fyller hon 1 år :heartheart
Vi har hunnit med premiär på Leos i förmiddags, hon somnade gott efter det när vi kom hem :p

Kom på imorse att jag inte köpt någon present :rofl: men är väl inte så noga egentligen... haha, tårta blir det iaf. Och kalas i helgen, så fullt upp med att baka tills dess. Tyvärr råkade jag smälla 1-ballongen vi hade precis, ville fotat med den idag men får bli imorgon istället då.....
 
Idag fyller hon 1 år :heartheart
Vi har hunnit med premiär på Leos i förmiddags, hon somnade gott efter det när vi kom hem :p

Kom på imorse att jag inte köpt någon present :rofl: men är väl inte så noga egentligen... haha, tårta blir det iaf. Och kalas i helgen, så fullt upp med att baka tills dess. Tyvärr råkade jag smälla 1-ballongen vi hade precis, ville fotat med den idag men får bli imorgon istället då.....
Vi köpte inte heller present till födelsedagen, årets föräldrar :D nä, skämt åsido så kände vi inte stressen iom att han inte märker skillnad ändå.

Vi var på Leos en gång i höstas, passade på medan det var gratis :p
 
Vi gör samma. Dom var just oroade över det här med att han gått ner 300 g. Dom sa att om han hade stått still hade dom inte reagerat så mycket, men att det är sämre med nedgång. Det förstår jag ju. Jag känner, när det landade lite, att jag nog ändå blev lite orolig och gärna vill mata ofta. Dom var ju dock noga med att betona att han redan äter väldigt bra (och det gör han, mer än någon bebis jag känner) så jag ska nog inte börja i änden att börja mata jättemycket mer utan att ha lite is i magen och se om det inte finns någon medicinsk anledning till viktnedgången OM den fortsätter (det var det dom var inne på). Dom tyckte att vi bara skulle fortsätta precis som vanligt och se hur det utvecklar sig, så jag försöker det. Men just det där med att göra ingenting när man precis fått veta att någon (kanske) mindre bra pågår är svårt som förälder alltså! O_o
Jo det är ju sant, att det kan ligga något bakom. Menade mest att marginalerna känns så himla små mellan upp eller nedgång, så jag hade nog också haft is i magen och sett om det rättade till sig. :)
 
Det här lilla monsternarnet fyller 1år idag. Inte heller hon fick någon present! Men hon fick massa gos!

Igår var vi på 1 års besiktning. 76cm och 11.6kg det är en rejäl bit. En liten bulldozer som kommer med nya sår var dag. Idag körde hon in huvudet i tv-bänken. Inte ett ljud, vi märkte såret vid ögonbrynet nu ikväll. Oj dra katten i svansen och katten säger ifrån. Ronja fräser vidare och hittar på nya hyss utan ett ljud.

Hon trillar, klättrar på saker och far runt. Det ska nästan bli skönt att hon ska börja förskola på måndag. Så hon får leka på nya platser. För det är ett heltidsarbete att vakta henne. Hon klättrar på allt och stoppar ALLT i munnen. Storasyster var aldrig sådan.

30017B0F-0672-46EF-83E5-29507D46EEBA.jpeg
 
Det här lilla monsternarnet fyller 1år idag. Inte heller hon fick någon present! Men hon fick massa gos!

Igår var vi på 1 års besiktning. 76cm och 11.6kg det är en rejäl bit. En liten bulldozer som kommer med nya sår var dag. Idag körde hon in huvudet i tv-bänken. Inte ett ljud, vi märkte såret vid ögonbrynet nu ikväll. Oj dra katten i svansen och katten säger ifrån. Ronja fräser vidare och hittar på nya hyss utan ett ljud.

Hon trillar, klättrar på saker och far runt. Det ska nästan bli skönt att hon ska börja förskola på måndag. Så hon får leka på nya platser. För det är ett heltidsarbete att vakta henne. Hon klättrar på allt och stoppar ALLT i munnen. Storasyster var aldrig sådan.

Visa bifogad fil 25022
Jäklar vad hår hon har! :love:

Hon och kotten skulle nog kunna härja rätt bra ihop. han gnäller iofs oftast lite när han slår sig, men att sakta ner är ju inte att tänka på :p Sambon sa igår att han är helt slut efter några timmar på öppna förskolan, för Kotten springer mellan alla rum och ska vara precis överallt och härja. Har hänt en del sen jag var med sist, i december!
 
Jäklar vad hår hon har! :love:

Hon och kotten skulle nog kunna härja rätt bra ihop. han gnäller iofs oftast lite när han slår sig, men att sakta ner är ju inte att tänka på :p Sambon sa igår att han är helt slut efter några timmar på öppna förskolan, för Kotten springer mellan alla rum och ska vara precis överallt och härja. Har hänt en del sen jag var med sist, i december!

Ni kan få lite av hennes hår (speciellt efter mat så som ris, fisk, köttfärssås....) :angel:
Men det går att fläta och lockigt är det, spännande när storasyster har spikrakt hår.

Är det oxå en liten Bulldozer :p Man blir helt slut... Säger jag som jobbat heltid sedan augusti :angel: Men det är roligt att se hur dom tar för sig, speciellt då storasyster alltid har vart en försiktig mespropp. menar det absolut inte negativt, inget som helst fel på att vara verken blyg eller försiktig, snarare tvärt om. Storasyster skulle aldrig gå med en okänd människa, knappt med farmor. Lillasyster skulle kunna följa med vem som, hon älskar alla.
 
Det här lilla monsternarnet fyller 1år idag. Inte heller hon fick någon present! Men hon fick massa gos!

Igår var vi på 1 års besiktning. 76cm och 11.6kg det är en rejäl bit. En liten bulldozer som kommer med nya sår var dag. Idag körde hon in huvudet i tv-bänken. Inte ett ljud, vi märkte såret vid ögonbrynet nu ikväll. Oj dra katten i svansen och katten säger ifrån. Ronja fräser vidare och hittar på nya hyss utan ett ljud.

Hon trillar, klättrar på saker och far runt. Det ska nästan bli skönt att hon ska börja förskola på måndag. Så hon får leka på nya platser. För det är ett heltidsarbete att vakta henne. Hon klättrar på allt och stoppar ALLT i munnen. Storasyster var aldrig sådan.

Visa bifogad fil 25022
Jäklar vad hår hon har! :love:

Hon och kotten skulle nog kunna härja rätt bra ihop. han gnäller iofs oftast lite när han slår sig, men att sakta ner är ju inte att tänka på :p Sambon sa igår att han är helt slut efter några timmar på öppna förskolan, för Kotten springer mellan alla rum och ska vara precis överallt och härja. Har hänt en del sen jag var med sist, i december!

Hög igenkänning här! Har också fått en unge som helst ska vara överallt samtidigt och som nyss upptäckt hur kul det är att klättra upp på saker:nailbiting:. Hemma är det ju lite lugnare i alla fall, eftersom det är någorlunda barnsäkrat (finns ju alltid saker att ramla på/mot, alternativet är maddrasserat rum...). Men när man är iväg så är det lätt ganska svettigt med ett barn som helst ska gå/springa själv överallt och som inte vill hålla handen. Men det är kul också :laugh:
 
Hög igenkänning här! Har också fått en unge som helst ska vara överallt samtidigt och som nyss upptäckt hur kul det är att klättra upp på saker:nailbiting:. Hemma är det ju lite lugnare i alla fall, eftersom det är någorlunda barnsäkrat (finns ju alltid saker att ramla på/mot, alternativet är maddrasserat rum...). Men när man är iväg så är det lätt ganska svettigt med ett barn som helst ska gå/springa själv överallt och som inte vill hålla handen. Men det är kul också :laugh:

Det var nästan jobbigt att ha med Ronja för att lämna storasyster på fsk idag. Pga sår på ögonlocket av tv-bänken, rivsår under ena ögat av katten och en bula i pannan :banghead:

Då slapp fsk se de randiga benen, efter att hon lägger sig på mage och ålar ned för yttertrappan (vår dörr går ut på en inglasad altan, är 3 trappsteg, ibland när vi släpper ut hunden i trädgården får dörren vara öppen under tiden...:o)
 
Sambon är iväg på jobbkickoff och vi har haft en katastrofnatt här hemma. Egentligen inte pga Kotten, men först hade vi en läckande blöja strax efter midnatt, och när han väl somnat om efter blöj- och pyjamasbyte och mycket gråt kunde ju inte jag sova... När jag väl sov slår Kotten upp ögonen och bestämmer att dagen börjar NU, klockan 4:30... :arghh: Jag dras med ganska jobbiga sömnproblem sedan ett par månader och vanligtvis tar sambon det mesta nattetid, så inatt känns det som Kotten gnällt och behövt bli lugnad varje gång väl kommit till ro.

Så imorse fick han titta på plattan och nästan en timme bredvid mig i sängen medan jag först hulkgrät under täcket och sen försökte övervinna tröttheten. Räknar ner timmarna till sambon kommer hem igen...
 
Sambon är iväg på jobbkickoff och vi har haft en katastrofnatt här hemma. Egentligen inte pga Kotten, men först hade vi en läckande blöja strax efter midnatt, och när han väl somnat om efter blöj- och pyjamasbyte och mycket gråt kunde ju inte jag sova... När jag väl sov slår Kotten upp ögonen och bestämmer att dagen börjar NU, klockan 4:30... :arghh: Jag dras med ganska jobbiga sömnproblem sedan ett par månader och vanligtvis tar sambon det mesta nattetid, så inatt känns det som Kotten gnällt och behövt bli lugnad varje gång väl kommit till ro.

Så imorse fick han titta på plattan och nästan en timme bredvid mig i sängen medan jag först hulkgrät under täcket och sen försökte övervinna tröttheten. Räknar ner timmarna till sambon kommer hem igen...
Sömnen, eller bristen på den, kan vara så knäckande :( Ibland har vi också sådana där skitnätter när det känns som att man aldrig riktigt kan slappna av. Jag brukar försöka tänka att då är jag i alla fall så trött till nästa natt att jag säkert sover bättre då (förutsatt att man kan få avlastning eller att man i alla fall inte ligger vaken när barnet sover). Helt rätt av dig att ta en paus med plattan, ibland måste man bara få bryta ihop ett tag. Hoppas att sambon kommer hem snart så att du får sova gott inatt istället!
 
Sambon är iväg på jobbkickoff och vi har haft en katastrofnatt här hemma. Egentligen inte pga Kotten, men först hade vi en läckande blöja strax efter midnatt, och när han väl somnat om efter blöj- och pyjamasbyte och mycket gråt kunde ju inte jag sova... När jag väl sov slår Kotten upp ögonen och bestämmer att dagen börjar NU, klockan 4:30... :arghh: Jag dras med ganska jobbiga sömnproblem sedan ett par månader och vanligtvis tar sambon det mesta nattetid, så inatt känns det som Kotten gnällt och behövt bli lugnad varje gång väl kommit till ro.

Så imorse fick han titta på plattan och nästan en timme bredvid mig i sängen medan jag först hulkgrät under täcket och sen försökte övervinna tröttheten. Räknar ner timmarna till sambon kommer hem igen...

Sömnen är riktigt knäckande i perioder! :(
Jag är förvånansvärt pigg idag ändå. Var uppe med L mellan 1.30-3.30 inatt, då började hon kräkas. Sen ringde alarmet vid 06 och även om jag redan bestämt att jag skulle vabba idag så behövde jag ringa jobbet. Sen kunde jag inte somna om. Så blev inte många timmar inatt... och hon fortsätter kräkas så fort hon får i sig något. Bara hoppas vi andra slipper :arghh:
 
Sömnen är riktigt knäckande i perioder! :(
Jag är förvånansvärt pigg idag ändå. Var uppe med L mellan 1.30-3.30 inatt, då började hon kräkas. Sen ringde alarmet vid 06 och även om jag redan bestämt att jag skulle vabba idag så behövde jag ringa jobbet. Sen kunde jag inte somna om. Så blev inte många timmar inatt... och hon fortsätter kräkas så fort hon får i sig något. Bara hoppas vi andra slipper :arghh:
Usch, hoppas det går över och att ni andra slipper! Kotten har kräkts en gång idag och gjort fler bajsblöjor än vanligt, men jag vet inte om det är magsjuka eller något annat...

Sömnen är otroligt knäckande för mig just nu. Sedan ett tag tillbaka har jag börjat vakna vid 3-4-tiden varje natt, och de allra flesta nätterna lyckas jag aldrig somna om innan det är dags att gå upp och gå till jobbet... Så det blir extra stressande när jag inte får ihop ett par timmar i början av natten heller.
 
Sömnen, eller bristen på den, kan vara så knäckande :( Ibland har vi också sådana där skitnätter när det känns som att man aldrig riktigt kan slappna av. Jag brukar försöka tänka att då är jag i alla fall så trött till nästa natt att jag säkert sover bättre då (förutsatt att man kan få avlastning eller att man i alla fall inte ligger vaken när barnet sover). Helt rätt av dig att ta en paus med plattan, ibland måste man bara få bryta ihop ett tag. Hoppas att sambon kommer hem snart så att du får sova gott inatt istället!
Tack :heart
Sambon kommer hem om en stund, det ska bli skönt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 612
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 654
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 877
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 735
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp