Vinterhumör...

Fossing

Trådstartare
...har min annars så snälla häst fått.
Vi här nere i söder får ju inte nån bra vinter, utan det är väldigt av och på, lera och is, regn och sedan minusgrader. Vilket innebär att hagarna är hemska; gropiga och hala! Min häst leker en hel del i hagen med sina kompisar, men nu står de bara och irriterar varandra, det går ju inte att springa!
Och det går såklart ut över ridningen!
Min häst blir inte pigg och ligger på, snarare blir han stel och kort i hals och steg och lite lat av att stå stilla så mycket. Plus att han blir spänd i huvudet och tänker inte framåt, utan tittar på allt som han vanligtvis inte bryr sig om (typ nån går på läktaren eller täcken som hänger vid porten...). Det är vääääldigt svårt att få honom att slappna av och gå framåt. Antingen blir det forcerat och jag trycker eller jagar fram honom vilket såklart skapar ännu mer spänning, eller så får han spelet och sticker iväg i full galopp (eller en kombination av de båda).

Att komma ut och "springa av sig" fungerar inte, snarare blir det värre och han blir mer stressad och spänd av saker längs vägen. Jag vill heller inte ut och rida för långt eftersom det inte är säkert att jag sitter kvar och åker jag av så springer han hem vilket ju är en stor risk när det finns vägar att korsa!

Jag har longerat en del utan inspänningar så att han ska hitta sin egen balans och framåtbjudning samt att han då får rasta av sig lite utan att jag sitter på och tjuvhåller eller genom att förvänta mig att han ska busa skapar onödiga spänningar (som såklart resulterar i att han busar!). Om han sansar sig inom rimlig tid sitter jag upp och rider efter det. Det funkar bra. Men man kan ju inte longera flera dagar i veckan!
Jag försöker variera träningen (dressyr, bommar, hopp, WE) och fast jag inte gärna rider ut när han är såhär går jag långa promenader med honom i skogen så vi iallafall får se nåt annat än ridhuset.

Vad gör ni under vintern för att hålla era hästar lugna och glada? Tips?
Hur gör ni som har ordentlig vinter som håller i sig i månader - är era hästar jobbiga halva året eller vänjer de sig? Eller har ni helt enkelt bättre hagar där de faktiskt kan röra sig...
 
...har min annars så snälla häst fått.
Vi här nere i söder får ju inte nån bra vinter, utan det är väldigt av och på, lera och is, regn och sedan minusgrader. Vilket innebär att hagarna är hemska; gropiga och hala! Min häst leker en hel del i hagen med sina kompisar, men nu står de bara och irriterar varandra, det går ju inte att springa!
Och det går såklart ut över ridningen!
Min häst blir inte pigg och ligger på, snarare blir han stel och kort i hals och steg och lite lat av att stå stilla så mycket. Plus att han blir spänd i huvudet och tänker inte framåt, utan tittar på allt som han vanligtvis inte bryr sig om (typ nån går på läktaren eller täcken som hänger vid porten...). Det är vääääldigt svårt att få honom att slappna av och gå framåt. Antingen blir det forcerat och jag trycker eller jagar fram honom vilket såklart skapar ännu mer spänning, eller så får han spelet och sticker iväg i full galopp (eller en kombination av de båda).

Att komma ut och "springa av sig" fungerar inte, snarare blir det värre och han blir mer stressad och spänd av saker längs vägen. Jag vill heller inte ut och rida för långt eftersom det inte är säkert att jag sitter kvar och åker jag av så springer han hem vilket ju är en stor risk när det finns vägar att korsa!

Jag har longerat en del utan inspänningar så att han ska hitta sin egen balans och framåtbjudning samt att han då får rasta av sig lite utan att jag sitter på och tjuvhåller eller genom att förvänta mig att han ska busa skapar onödiga spänningar (som såklart resulterar i att han busar!). Om han sansar sig inom rimlig tid sitter jag upp och rider efter det. Det funkar bra. Men man kan ju inte longera flera dagar i veckan!
Jag försöker variera träningen (dressyr, bommar, hopp, WE) och fast jag inte gärna rider ut när han är såhär går jag långa promenader med honom i skogen så vi iallafall får se nåt annat än ridhuset.

Vad gör ni under vintern för att hålla era hästar lugna och glada? Tips?
Hur gör ni som har ordentlig vinter som håller i sig i månader - är era hästar jobbiga halva året eller vänjer de sig? Eller har ni helt enkelt bättre hagar där de faktiskt kan röra sig...
Vi har fina hagar nu men en av mina blir gärna lite crazy när det blir kallt på hösten. Då ger jag henne valeriana. Det jag tror mest på annars är att ge hästarna uppgifter där de behöver använda skallen. Så WE verkar klokt. Jag sysslar mycket med akademiskt markarbete, det har en lösgörande effect och skulle ju vara något annorlunda för din hast om du inte gör det redan. Det finns väldigt mycket filmer på nätet men bäst är naturligtvis om du kan hitta en bra tränare I närheten. Annat du kan testa är ju att tömköra, mycket batter för kroppen än longering.

Om hagarna är alltför hemska skulle jag seriöst fundera på att byta stall. På något vis signalerar ju din hast att han inte riktigt trivs.
 
Tack för ditt svar! Att tömköra har varit mitt mål länge, men just nu känner jag att han är för spänd för att prova något nytt på den fronten. Han är av naturen lite bakskygg. Longeringen funkar oftast bra men ibland sticker han och då är det fullt tillräckligt att ha en lina att hålla reda på :) Men vi jobbar på det!

Just nu är det inte aktuellt att byta stall eftersom min häst stortrivs med allt annat. Han har aldrig varit såhär fin i kropp och hull eller haft så roligt i hagen eller varit så glad och positiv. Jag tror att de flesta hagar i trakten ser ut såhär nu. Vi väntar på våren ;)
Det var plusgrader för några veckor sedan och redan samma dag hade han lugnat sig så jag vet ju vad problemet är. Byte av stall eller taktik (kanske lösdrift och vintervila hade passat honom??) får vara inför nästa vinter i så fall. :)
 
JAG tycker att vintern är hemsk men min häst verkar inte bry sig nämnvärt även fast hon har en ryggskada. Hade vi haft "riktig" vinter där det kom snö som låg kvar hade jag varit nöjd för då är underlaget oftast väldigt bra att rida på. Tyvärr verkar jag bo i samma landsända som du och det blir bara en massa fruset knöggel. Blä! :wtf:
 
Jag tar den enkla utvägen och lägger in längre viloperioder på vintern. Håller med om att hästarna blir lite förbytta, de får inte ut sin energi på vanligt sätt i hagen och de måste röra sig sakta och försiktigt när det är fruset och isigt.
Annars är ju tömkörning, longering, promenader och arbete vid hand de grejer man tar till....
 
Idag tyckte jag det gick riktigt bra, han höll sig i skinnet i longeringen och kändes superfin att rida (om än ngt spänd men liksom använde energin till att arbeta istället för att titta på allt annat). Tränade lite på ett WE-hinder och spenderade mycket tid i det "läskiga" hörnet där vi stod still och klappade och kliade och hade det trevligt. Jättebra! En timme höll vi på med olika saker. Sedan slappnar jag av, ger lite längre tygel och ska börja skritta av.... DÅ blir han "rädd" för läskiga hörnet och sticker över halva ridhuset.

JAG VILL HA VÅR NU!
 
Öhh min är lika dan nu, en hörna i ridhuset är läskig, kan inte rida förbi i galopp då slänger han sig 1 meter in, i skritt och trav fungerar det men man ser att han viker örat och tittar dit och spänner sig. Blir man irriterad på honom så blir det bara värre då tittar han mot hörnet redan efter halva långsidan och kan tom stanna. Så egentligen ska man inte bry sig alls men han är ändå spänd hela passet varje gång vi rider förbi hörnan. Är vi ute i paddocken har vi inga sådan problem. Tips på att få bort tittigheten på ett specifikt ställe?
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
684
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
740
Senast: Lutten
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
376
Senast: slant98
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 275

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp