Vinterpälsen släpper inte

T

Tjalfe

Jag har ett shettis sto som inte fäller sin vinterpäls helt. Har varit likadant tidigare vår/sommar hennes vinterpäls har suttit kvar enda in på hösten. Hon har tappat den längst yttersa pälsen(täckhår heter det va?) men den kortare "ulligare" pälsen blir kvar på vissa ställen.
Jag gav henne under en period b-vitamin(shyfeeder tror jag det hette). Men på flaskan stog det att det endast skulle ges under en 2 veckorsperiod. Det är ju flera veckor sen jag slutade med det men kan jag börja med det igen? Eller finns det nått annat sätt för att få henne att fälla?
Hon är för övrigt pigg och gald, har fina hovar och på dom ställena där vinterpälsen släppt är pälsen blank och fin.
Just nu får hon bara mineraler att äta då hon får ganska mycket bete och inte motioneras så mycket.
 
Sv: Vinterpälsen släpper inte

Jag vet inte om jag kan svara dig.
Men jag hade en shettis som var likadan. Hon hade dock problem med fång, och vi antog att det var därför hon var "sen".
Men det kanske är något som är vanligt bland shettisar? -att ha svårt att tappa päls?

Vi borstade mycket för att hjälpa henne tappa mer...
 
Sv: Vinterpälsen släpper inte

min gamla har i år lite svårt med pälsfällningen, hon har curshings. min vänninas shettis hade det med. det är en sjukdom som främst drabbar ston enligt min vet.

bortsett från borstningen så får min B-sprutor och vi badar henne ofta i lite varmare vatten (gör att mer hår släpper)
 
Sv: Vinterpälsen släpper inte

Jag fick ett tips förra året att använda foderjäst istället. En bekant med en islandshäst som inte fällde började med det och pälsen rasade av. Pälstypen är ju nästan densamma.
Jag provade foderjäst till mina islandshästar i höstas vid pälssättningen för min ena var lite trött och hängig. Det tog en vecka så var hon sitt vanliga pigga jag. Även nu i vår har jag gett jästen och de är blanka och fina i pälsen och pälsen är snart helt av. Annars hänger den kvar till midsommar ungerfär.
Det kanske är värt att prova i alla fall. Annars kanske vet. kan ge en B-vit spruta. Har hört att det är effektivt också.
 
Sv: Vinterpälsen släpper inte

Jag borstar varje dag och dra loss det lilla utav pälsen som lossnar. Hon är inte direkt vacker. Den gamla pälsen är ljusbrun och matt och den nya som syns på vissa ställen är kolsvart och blank och fin. Hon ser riktigt skabbig ut:(

Thora: Brukar foderjäst finnas på dom vanliga ställena man köper foder? Påverkar det hullet nånting?
 
Sv: Vinterpälsen släpper inte

Jag borstar varje dag och dra loss det lilla utav pälsen som lossnar. Hon är inte direkt vacker. Den gamla pälsen är ljusbrun och matt och den nya som syns på vissa ställen är kolsvart och blank och fin. Hon ser riktigt skabbig ut:(

Thora: Brukar foderjäst finnas på dom vanliga ställena man köper foder? Påverkar det hullet nånting?

Tippar också på Cuchings syndrom.
 
Sv: Vinterpälsen släpper inte

Foderjäst finns på Granngården och där de säljer foder. Hippo har en typ som är mer smaklig än andra. En del luktar som en blandning mellan fisk och öl. :eek: Det kan ta tid att vänja in hästen.
Jag kan inte påstå att det skulle påverka hullet nämnvärt. Det är ju visserligen proteinrikt, men det är ju under en kort tid man ger det.
 
Sv: Vinterpälsen släpper inte

Vi ger våra ponnysar (stavas det så) linfröolja, de får ett par matskedar om dagen i det vanliga fodret. Det brukar få fart på fällningen
 
Sv: Vinterpälsen släpper inte

Oj, då kommer det nog bli svårt. Hon är en väldigt kräsen dam.
 
Sv: Vinterpälsen släpper inte

vad är det?:eek: farligt?

Gå in och Googla, eller använd sökfunktionen i detta forum.
Det finns medicin, även om den kostar en del.
Om det nu skulle visa sig vara det felet.
Det förekommer även på människa.
 
Sv: Vinterpälsen släpper inte

Det är faktiskt inte helt ovanligt hos shettisar. Har två stycken och båda är lika sena med fällningen. Dom har ju en hel del päls att tappa. Mina två mår jättebra för övrigt, ger jag B-vitamin så brukar det gå snabbare.

Tror inte du behöver oroa dig.
 
Sv: Vinterpälsen släpper inte

Sorry, läste lite slarvigt. Mina shettisar har ju inte kvar pälsen ända in på hösten. Men när dom var yngre så hade dom det. Tog en hel evighet för mitt sto att släppa fölpälsen.
 
Sv: Vinterpälsen släpper inte

kl

Jag har haft en enda shettis men han fällde sin päls relativt snabbt, men han var hingst också och på travarna så är det ganska stor skillnad på pälsen (generellt) på hingstar o valacker. Jag brukar ge Ultrasan ( ges av vet, är A och D vitaminer) i januari och mars...då brukar dom komma igång ganska så bra om dom har problem.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
843
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Min häst är under utredning av veterinär! vi sitter dock fast och vill höra om någon sett någon liknande och vad det berodde på. Maj-...
Svar
16
· Visningar
2 368
Senast: cello
·
Hästvård Min häst fick för cirka ett år sedan, knottror över bog, hals och sadelläget. De kliar inte och stör inte honom på något vis alls, han...
Svar
5
· Visningar
3 670
Senast: MalinE
·
Hundhälsa Min mammas Welsh Corgi, 9 år, har inte fällt sin vinterpäls ännu. Tidigare år har hon fällt ganska rejält med underull men i år har det...
Svar
5
· Visningar
1 103
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp