Bukefalos 28 år!

Vinterproblem

F

feenie

En för mig helt olösligt problem på vintrarna är det faktum att samtidigt som man måste fodra på hästarna för att de inte skall falla ur och tappa hull och muskler, så blir de så förbålt pigga på vintrarna så att man skulle vilja minska på foderstaten för att inte få dem allt för studsiga och överenergiska. Dessutom blir det så hårt att det inte går att rida samtidigt som det är för mörkt ute... Suck!

Ändå ger jag mycket mindre kraft än många andra. 10 kg hösilage och mustang protein+ samt mustang musli endast 6 dl per dag samt luzernpellets uppblött på morgonen. Lite soja 2dl per dag. Ingen betfor för halvblodet blir för pigg. Ponnyn får 2 dl betfor också. Linfröpellets samt mineraler.

Jag tycker inte jag kan ge så mycket mindre.

Hur gör ni andra? Jag vill ju ha hästar som även under vintrarna skall vara trevliga att rida och hantera men ändå kunna behålla hull o muskler...
 
Sv: Vinterproblem

Muskler uppstår inte av fodret - det är träningen som bygger muskler.

Tränar du hästarna mindre eller inte alls på vintern så tappar de muskler.
 
Sv: Vinterproblem

Jag har bytt från box och ställt alla hästarna på lösdrift, fungerar super! Alla hästarna har fri tillgång på hö och halm och får endast några dl kraft. De är lagom pigga utan att vara stirriga, perfekt! :D Inga problem att rida på vintern tycker jag, i skogen blir det ju aldrig hårt, med reflexer och bra pannlampa så går det jätte bra! :)
 
Sv: Vinterproblem

Muskler uppstår inte av fodret - det är träningen som bygger muskler.

Tränar du hästarna mindre eller inte alls på vintern så tappar de muskler.

Herregud! Det förstår väl jag också!

Men det kan inte bara vara jag som upplever att hästarna lättare faller ur på vintern, så att man måste fodra på för att de inte skall tappa hull och rygglinje?? Trots att vi rider varje dag...

Och jag vet att det inte är bara jag som upplever att många hästar BLIR piggare under vintertid?? Trots att vi rider varje dag...

Jag tycker att det är svårare att hålla dem i god kondition på vintern men det är egentligen inte det som är mitt problem, utan problemet är att den mängd foder jag måste ge för att hästen inte skall falla ur, medför att de får överskottsenergi.
 
Sv: Vinterproblem

Jag önskar verkligen att jag också kunde ha mina båda hästar på lösdrift, men just nu finns det inte någon sådan lösning. Kanske i framtiden.
 
Sv: Vinterproblem

Ehrm, jag måste erkänna att jag aldrig upplevt något problem med att min häst eller andra hästar MED UTRÄKNAD FODERSTAT (analyserat hö) faller ur lättare vintertid?? Blev faktiskt lite paff när jag såg din tråd... Aldrig någonsin ens behövt fundera över detta...

Men jag har också analyserat grovfoder där jag vet att proteinbehovet är täckt och ger 12-14 kg hösilage vintertid... Min häst har också varit mkt till otursfågel med staketstolpar i rumpan och dylika skador och flera vintrar fått vila månader pga sånt, men inte fallit ur så hemskt, faktiskt fått beröm från veterinärerna att hon inte tappat mer, de gånger hon fått vila uppåt 2 månader.
Hm, vad gör du för fel? ;)
 
Sv: Vinterproblem

Hej!

Min går på lösdrift just nu, men får mer kraft än tidigare och är ändå lugnare... Men så får hon fri tillgång på hö också, och så är hon ett matvrak..

TS: jag skulle höja hösilaget, grovfoder kan dom gott få mer av, tycker jag, så länge dom inte blir tjocka...

/ Lavinia, vars häst mår bättere nu än på länge
 
Sv: Vinterproblem

Jag ger mycket grovfoder till min svårfödda häst. Hon får så mycket hö hon vill ha, 8-10 kg, plus 3 kilo lusern, 1 kg havre och 1 kilo morötter (mest för att det är gott).
 
Sv: Vinterproblem

Håller med ts.
På vintern gäller det att fodra på ordentligt om man vill hålla både hull o muskler.
Antar att det är för att mkt mer energi går till att värma.

Kanske folk upplever olika beroende på hur mkt hästen vistas ute, vilket täcka, stalltemp, motion osv...

Tycker du ska fodra på med grovfoder så mycket det går.
Annars vet jag inte om det finns så mycket mer att göra.
Mina pållar blir också MYCKET piggare på vintern, fast det är en kombo av mindre motion och kallare väder.
 
Sv: Vinterproblem

fri tillgång på hö och ett kilo kraft grov skulle jag tro på den stora hästen,då har du grovfodret så den inte tappar hull och ett kilo kraft grov täcker det mineralbehov hästen behöver . Morötter kan du ge som extra tilltugg . Betfor har jag också fått ta bort p.g av att hästen blev ett krutpaket.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min pålle vill inte ta sig i hull! Hon är pigg och glad och verkar inte lida märkbart, men några kilo till hade inte skadat alls. Hon...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 975
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Jag har en häst som behöver lägga på sig runt revbenen. Han är mager, inte super mager, men mager. Har stått i sjukhage i flera månader...
Svar
14
· Visningar
1 615
Senast: Magica
·
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 604
Senast: axel
·
Foder & Strö Jag har tyvärr inte fått någon analys på hösilaget som min häst äter. Hoppas på att få det inom en snar framtid. Hästen är i full...
Svar
3
· Visningar
1 447
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp