Vinterridjacka med säkerhetsväst under

trofé

Trådstartare
Nu börjar min Mountain Horse Grace, vinterridjacka, snart ge upp efter 10-12 år och en bytt dragkedja. Men vad ska man ha istället? Jag rider med säkerhetsväst, och skulle inte den behöva få plats under så är ju utbudet stort. Men med västen under känns det som att man snabbt blir begränsad.

Ni andra som rider med säkerhetsväst, vad har ni för vinterridjackor? När jag testat jackor så sitter de antingen bra utan väst och modell stoppad korv med västen under. Eller som en säck utan väst och bra med den under...

Sv: Vinterridjacka med säkerhetsväst under

Jag tycker att västen värmer, så för mig räcker det med en undertröja en flecetröja och västen. Kanske en vindjacka över om det är blåsigt. Vindjackan har jag en storlek större på än jag brukar ha.

Jag kan ha västen under mina vinterjackor av bombermodell (Kingsland) utan att gå upp i storlek men inte under den som är mer figursydd (Spooks).

Nu rider jag inte med väst för det mesta, men de gånger jag gjort det så har det funkat ypperligt under min Mountain Horse Winnepeg parka.

Jag tycker att västen värmer, så för mig räcker det med en undertröja en flecetröja och västen. Kanske en vindjacka över om det är blåsigt. Vindjackan har jag en storlek större på än jag brukar ha.

Det låter som en funktionell variant, för mig som är väldigt frusen och rider oavsett väder (läs även -28 grader) blir det dock alldeles för tunt. Måste få in underställströja, minst en ylletröja och säkerhetsväst under jackan som måste vara en vinterjacka/motsvarande.

Har en höst/vår jacka i bombermodell, och där fungerar det bra med västen under. Jag tycker dock att den typen av jacka blir i kortaste laget på vintern. Eller så får jag helt enkelt testa med en sådan och se hur det fungerar.

alti: Ska kolla upp den modellen!

orientalkatten: Vad för typ av skidjacka? Får du verkligen in säkerhetsväst och tjocka tröjor under den? Låter ju som en bra idé i så fall!

Testade en jacka på sportaffär häromveckan. Underbar jacka, modell etc, men kändes lite som stoppad korv när jag testade med väst under. Det är problemet tycker jag att sitter det ok (även om man kan tänka sig den lite större) utan väst, så sitter den jätte tight med väst. Och sitter den bra med väst så känner jag mig som ett tält utan...

Senast ändrad:

Om du alltid rider med väst så gör det väl inget att den är stor utan väst? Köp en jacka du tycker är fin i en stl större. Så enormt tjock och stor är ju inte en säkerhetsväst.

Senast ändrad:

Jo, fast alla andra timmar när man är i stallet, ute och pular osv. känns det klumpigt om jackan är väldigt stor. Jag har en race safe, jag tror (vet ej) att det kan ha att göra med att om man från början inte är så stor själv, så blir ju västen proportionerligt "större" än om man är lite större själv från början.

Jag är stl 34/36 och bmi på 18-19 så jag är inte direkt stor och alla mina vinterjackor är för stora eftersom jag brukar ha en tjock dunväst under när jag rider. Minst dubbelt så tjock som en racesafe.

Men en bra jacka blir inte otymplig eller tung bara för att den är 1-2 nummer för stor. Har några olika vinterjackor men brukar mest använda två från Kingsland. De är väldigt lätta och det går att röra på sig utan att jackan känns som en tvångströja. :)

Det enda negativa är att det såklart ser snyggare ut med en jacka i rätt stl istället för att se ut som man tagit på sig pappas... :p Men viktigare att vara varm än snygg.

Jag är nog ungefär i storlek som dig, kanske lite "mindre". Håller helt och fullt med om att det är 100 gånger bättre och viktigare med varm än snygg. Jag är trött på att frys, så värme och funktion är prio ett!

Kanske ska jag ge mig på att testa något lite större och se hur det känns utan västen under, om jag drunknar eller om det fungerar. Är väl mest och ärmarna blir väldigt långa kanske. Men borde fungera annars.

Prova. :) Jackor i parkasmodell eller med dragsko/skärp i midjan brukar vara ganska anpassningsbara.

Det låter som ett vettigt alternativ på modell (om man inte vill ha bombermodell då).

Jag har löst det med att ha olika jackor för ridning och stallarbete :D Behöver oftast ändå något tunnare när jag rider och slipper skita ner jackorna jag ska visa mig i.

Fast när jag är i stallet kan jag ofta ta av mig jackan medan jag jobbar. Håller värmen innanför väggarna, med rätt utrustning under jackan.

Nu är det ju jacka du är ute efter men vill ändå tipsa om h**ks crw ridoverall :love: Blir min 4:e vinter med den nu och jag längtar sååå efter att få plocka fram den ur garderoben! Det är så lätt att röra sig i även fast den ör lite fluffig upptill och det ser inte dumt ut! Dessutom är det så skönt att slippa glipan som blir under jackan :D

Att ha olika jackor är jag nog både för bekväm och snål för ;) Men det är ju en variant!

Lovisaleonora_: Vi har lika kallt i stallet som ute, på sin höjd någon grad "mindre kallt". Men har lösdrift (i anslutning till stallet), så där är ju lika kallt som ute.

_Zacke_: Jag har kollat på den ridoverallen många gånger :) Men inte slagit till. Har du testat någon annan modell så du kan jämföra med? Är det något på den som du önskar varit annorlunda eller är allt bra? Får du plats med säkerhetsväst under den?

Jag har gått över till skidjacka och fodrade ridbyxor. Overall använder jag när jag inte orkar byta om när jag kommer direkt från jobbet och inte ska rida. Skidjackorna har en snöresår att knäppa då slipper man otäcka glipor. Mina vinterjackor kostar runt 500 kr på outlet rea. Har också ett par snygga skidbyxor när det är är griskallt ute. Köper billigt på våren efter sportlovet.

Har testat lite olika billigare typ Jula och så men dom har inte alls suttit lika bra, det har strenat och dragit i benen och man har känt sig jätteklumpig. Denna är helt annorlunda! Nä jag kan nog inte hitta några speciella brister faktiskt :) ja jag får plats med min outlyne airowear-väst under utan problem :) jag som är ganska liten (34/36) har faktiskt barnmodellen, minns ej om det är 160 eller 170. Tyckte vuxenstorlekarna blev pluffsigare på mig :)

Det låter ju hoppfullt! Då kanske det är värt att testa med en ridoverall framåt vintern.

Liknande trådar

Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
1 013
Senast: Takire
·
Utrustning När jag jobbade i stall för 10+ år sedan så tyckte jag att Mountain Horse ridkängor i denna modell Var oslagbara under den varma delen...
Svar
1
· Visningar
247
Senast: Jeps
·
Utrustning Jag behöver tips på säkerhetsvästar som passar till långa smala, men "kurviga" tonårstjejer. Dottern har nu provat i stort sett alla...
Svar
1
· Visningar
636
Senast: MimmiNO
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 148
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V