Vintertäcke och senskyd

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Cilia86
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 911
C

Cilia86

Hej!

Hade tänkt köpa ett nytt vintertäcke till min ponny. Hon är inte klippt men jag vill att täcket ska fungera i ner till ca -20 grader. Hur tjock tycker ni jag borde köpa?

Sen till senskydden. Hade tänkt köpa ett par i läder men jag funderar om jag ska köpa ponny eller cob. Hon är en D-ponny, vaken speciellt grov eller tunn (NF)

Tack på förhand!
:)

Sv: Vintertäcke och senskyd

Täcket kan jag inte hjälpa dig med, kanske senskydden dock. Min kompis har en NF och har ponnyskydd på henne. Jag har d-ponny som är lite åt det grövre hållet, dock inget "kallblods-stuk" på honom. Där är ponny för litet runt kotorna, men full är för högt bakom knät. Så han har cob för det mesta.

Täckestjockleken beror helt på olika faktorer som hur tjock pälsen är, om det finns vindskydd och mat i hagen och hur stor hagen är. Vissa hästar fryser ju mer än andra. Om du vill ha ett täcke för så pass kallt som -20 så borde väl 200-300 vara bra.

Hade samma problem med senskydd när jag hade ponny. Hittade tillslut Veredusskydd som finns i stl M som passade.

senskydden skulle jag satsa på ett par i stl cob. till min d-ponny (connemara) hade jag cob och min c-pony (welsh/arab) stl ponny...

vintertäcke skulle nog satsat på ett kring 300g...

SanchoPancho skrev:
Hade samma problem med senskydd när jag hade ponny. Hittade tillslut Veredusskydd som finns i stl M som passade.

medium på verudus har jag till mitt hbl som är 166cm hög och har lite grövre ben :eek:

Tackar! Hon har ganska mycket päls, är väldigt fluffig och söt om vintrarna, så hon behöver nog inte det tjockaste. Verkar som det blir ett med ca 300 g i :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
669
Senast: cowgirl81
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 995
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från... 2
Svar
21
· Visningar
5 056
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 872
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka