Vintertäcken till shettis

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Dolores_88
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 696
D

Dolores_88

Vart hittar ni era?! :confused:

Jag vill ha ett tjockt vintertäcke (gärna 300 g), helst med hals, i strl. 95. Omöjligt att hitta! Det närmaste jag kunnat hitta var ett på H**ks i strl 105, men det blir nog alldeles för stort. Jag vet att B*rjes har sina minitäcken och jag är nöjd med regntäcket som jag har köpt därifrån. Frågan är hur vintertäckena är? Någon som har erfarenhet? Annars kan jag tänka mig att köpa ett tjockare stalltäcke och ha under regntäcket, men då kvarstår frågan fortfarande, vart hittar man täcken till dessa småttingar? :crazy:

Min lillkille skakade av kyla när jag tog hästarna för kvällen, nu när temperaturerna ligger runt -25 ser jag inget annat alternativ än att helt enkelt inhandla ett tjockare täcke!

Tips? Någon? :bow:

Sv: Vintertäcken till shettis

Shettishoppen eller börjes. Men 95 är ju stort... Försök hitta 75 ;)

Tack och lov slipper jag leta efter SÅ smått! Shettis-shoppen ska jag maila, stod bara att de har vintertäcken men bilderna fungerade inte som de skulle.

Vad har era shettisar för täckesstorlek och hur stora är ponnyerna?

Vi har en shettis på ca 95- 97 cm i mkh, han har börjes vintertäcke strl 95 cm funkar bra. Även om det är band i ryggen så brukar det ej läcka !

Dolores_88 skrev:
Vart hittar ni era?! :confused:

Jag vill ha ett tjockt vintertäcke (gärna 300 g), helst med hals, i strl. 95. Omöjligt att hitta! Det närmaste jag kunnat hitta var ett på H**ks i strl 105, men det blir nog alldeles för stort. Jag vet att B*rjes har sina minitäcken och jag är nöjd med regntäcket som jag har köpt därifrån. Frågan är hur vintertäckena är? Någon som har erfarenhet? Annars kan jag tänka mig att köpa ett tjockare stalltäcke och ha under regntäcket, men då kvarstår frågan fortfarande, vart hittar man täcken till dessa småttingar? :crazy:

Min lillkille skakade av kyla när jag tog hästarna för kvällen, nu när temperaturerna ligger runt -25 ser jag inget annat alternativ än att helt enkelt inhandla ett tjockare täcke!

Tips? Någon? :bow:

Här har man ett vintertäcke till sin shettis, en Rhino horseware med hals...Sitter väldigt bra på "Fille" ;) tror han har en strl. på 105 ibland 115 cm :eek: Han är lite för hög för sin ras, men han är ganska kort i kroppen, och detta täcke kan du nog ha på din shettis!
Här söker man för fullt efter ett nytt REGNtäcke av samma märke, eftersom man föredrar såna har ett sånt regntäcke på mitt sto också som har några år på nacken.
Men de flesta är en strl. för stora :crazy:
Får se om man hittar något annat täcke med regntäcke av just detta märke......
Fille är runt 109 hög.

Vet ni, jag hittade denna sida: www.exklusiv.nu
De har från strl. 85 och uppåt på alla sina täcken, och de har tjocka vintertäcken med hals! Det blir troligtvis att köpa därifrån!

Carolrita: Men Rhino Horseware, vart finns det att köpa? :)
Min shettis är ca 92 cm och normalbyggd, just lite rundare än han borde. Strl 95 sitter perfekt fast är lite stort ändå.

fjordinghanna: Har du bild på täcket? Sitter det bra i bogarna?

Jag har 2st Horseware Rhino Pony Turnout, ett ofodrat o ett med 370gr fyllning till min shettis. Har provat Hööks, Börjes o Exklusivs täcken men ej varit nöjda med dem så nu blev det ett BRA täcke till lillskiten! Är supernöjd, spelar ingen roll vad det är för väder han e lika torr under det alltid när han kommer in, t.o.m. nu när de ligger ett tjockt lager snö på hans rygg varje dag!

"min" lillkille hade täcken från mark todd förra vintern då han var klippt. Både fodrat stalltäcke och vintertäcke. De var inte alls speciellt dyra har jag för mig!! Kolla i någon hästsportaffär om de kan ta hem. Annars är travshoppar rätt bra då de brukar ha grejjer till ponnytravarna.

Dolores_88 skrev:
Vet ni, jag hittade denna sida: www.exklusiv.nu
De har från strl. 85 och uppåt på alla sina täcken, och de har tjocka vintertäcken med hals! Det blir troligtvis att köpa därifrån!

Carolrita: Men Rhino Horseware, vart finns det att köpa? :)
Min shettis är ca 92 cm och normalbyggd, just lite rundare än han borde. Strl 95 sitter perfekt fast är lite stort ändå.

fjordinghanna: Har du bild på täcket? Sitter det bra i bogarna?

Jag köpte detta på en hästbutik här i Karlstad, Galexi tror jag det heter... :) Det är visst en strl på 95 cm men det där är ju...engelskt eller något. Detta är den nya modellen. Sitter superbra på Fille.
Detta är ju ett vintertäcke, och nu vill man också ha ett REGNtäcke av samma märke, just för att detta täcke sitter ju perfekt på honom. Han har en kraftig hals, och han har även ett regntäcke från Hööks (ett Thermo Master i grönt) men det sitter lite för tajt på honom trots att den har en strl. på 105cm :eek:
Suck....Den kan man alltid behålla till någon minishettis :idea:
Men annars så ska det finnas i de flesta hästbutiker! Just denna strl. till såna shettisar!
Det finns också en hemsida där dom säljer RhinoHorseware, men jag såg nu att dom inte har just den strl. till en shettis :(

Min shettis är ju bara 83 cm hög och 95 cm täcken drunknar han i :( Men just nu har han inget på sig :D

MercedesBenz skrev:
Min shettis är ju bara 83 cm hög och 95 cm täcken drunknar han i :( Men just nu har han inget på sig :D

Ja, problemet sitter alltid i när det gäller minishettisar!!! :crazy:
Det finns ju andra täcken av andra märken som passar även på minisar, fast dom har ju ibland ganska kraftiga hals, så det är lite trist och jobbigt leta efter täcken som passar dem....
Men! Shettisar behöver nästan aldrig ha några täcken på sej, ändå! Dom har ju bra päls :)
Här har man täcken ifall shettisen behöver.....Men HELST av allt vill man HA ett regntäcke, så att han kan ha det på sig när det spöregnar....Inte så skoj när han får liten vattenpöl på ryggen :crazy: ....Ryggmärgen....

www.exklusiv.se är det jättebra service! Våran lilla bponny hade problem med täcken ( hon är kort och tjock). Vi mätte henne, skickade måtten till exlusiv, så sydde dom ett regntäcke med hals som passade jättebra! och det blev inte något dyrare heller!!!

Jag har en liten på 74,5 cm i mankhöjd och han drar 75 cm i täcken. Jag brukar köpa ländtäcken storlek full och sy på gjordar och svansrep. Det sista sydde jag in vaddstoppning så att det blev ett vintertäcke av det! :idea:

Min lille är dessutom den frusnaste jag har så täcke är ett måste i somliga läget - bor på blåsiga västkusten som kan bli riktigt blöt och ruggig när nederbörden faller....

Senast ändrad av en moderator:

Tack för allas tips! :bow:

Lillkillen frös idag igen trots att han bar två fleecefiltar under täcket. Jag får paketera in honom ännu mer helt enkelt!

Liknande trådar

Utrustning Sliter mitt hår snart! Min häst fryser när det blåser, och blåser gör det mycket här. Han har mat, han är frisk, han är inte... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
8 071
Utrustning Jag har funderingar kring vilka täcken jag bör ha hemma till min ponny. Det finns ju mängder med trådar och olika svar till denna typ av...
Svar
7
· Visningar
1 329
Senast: stjarnfrugt
·
Övr. Hund Jag har tänkt mycket på att köpa ett riktigt tjockt vintertäcke till min hund och älskar märket Hurtta. Har inget täcke därifrån fast...
Svar
16
· Visningar
3 439
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Jag ska till Hööks om någon vecka och shoppa lite och tänkte köpa ett vintertäcke. När det är snö så brukar min hund frysa när man går...
Svar
3
· Visningar
1 460
Senast: Hagstadius
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V