vintertäcke inne?

L

LillTihra

jag undrar lite om täcken.
där jag har min häst nu byter dom inte täcke o jag har ingen möjlighet att åka ut där klockan 6 varje morgon och byta täcke.

kan man ha ett vintertäcke inne?
om hästen e helklippt?
när era hästar e klippta har ni då bara vinter täcke?
eller på hösten har ni då "bara" regntäcke?
när ni säger att:
"när det e jätte kallt så lägger jag ett annat täcke under vintertäcket".
hur kallt e då jätte kallt? :confused: :crazy:

snälla skriv hur NI gör med era hästar på hösten och vintern :)
 
Jag har vintertäcke även inne, har fungerat bra.
Se bara till att ha ett bra täcke med andasfunktion (och 'vädra' hästen så ofta du kan).

Alternerar mellan olika täcken att ha under vid kyla och blåst (-15 c); fleecetäcke eller termotäcke (då det är riktigt kallt). Detta på en oklippt häst med väldigt lite vinterpäls.
 
någon som vet ett bra vintertäcke som andas?
och som man inte behöver ha ett täcke under?
för det blir väl för varmt med ett fleecetäcke under vintertäcket om hästen ska ha det inne på natten?
(hästen ska bli helklippt)
jag bor nere i skåne och här blir max -15c. vanligast -5c. på vintern.
 
För varmt behöver det nödvändigtvis inte bli, det beror helt på stallet (hästen jag refererar till står i utebox).

Men jag har lärt mig genom att åren att principen 'ju dyrare, desto bättre' stämmer väldigt väl när det gäller just ordentliga vintertäcken.
 
det e ett luftigt och bra stall med engelskaboxar. :love:
vet du någon bra hemsida på internet som säljer bra täcke?
 
www.bebeshastochfritid.se har bra täcken, mycket måttsytt som tyvärr gör dem ganska dyra.
(Vet inte om sidan fungerar just nu, de verkar ha något problem med dem)

Annars känner jag många som är nöjda med sina Bucastäcken (och de finns väl att köpa på bla. Ingdams internetsida)
 
nej nej nej.
absolut inte bucas!
dom har dåliga knäppe och inga bogvek.
hatar bucas.
men just nu kollar jag på den sidan som du skrev. :)
 
nej nej nej.
absolut inte bucas!
dom har dåliga knäppe och inga bogvek.
hatar bucas.
men just nu kollar jag på den sidan som du skrev men usch.
 
Jag har ett vintertäcke med andasfunktion och bogveck o även lite halskrage på min häst, det har hon även när hon står inne.
Är det milt på vintern använder hon ett regntäcke med fleecefoder, hon är aldrig klippt och jag tänker aldrig klippa henne heller, för det är inte "så" bra för hästen. Har man hästen till tävlingar räcker det med en spruta Ultrasan!!! Det är naturligt.. Klippningen gör att hästen fryser och måste ha tillräckligt bra med täcken.
Men det är ju olika från människor till människor. Dom gör som dom vill,det är helt ok. Jag vill bara säga det.... ;)
 
ok.
nej jag tycker egentligen inte om att klippa.
hon var inte klippt förra året och då såg hon ut som en isbjörn!! men nu ska jag träna och tävla så hon måste klippas :(

:love: va e det för täcke du har?
hur mycket kyla tål det?
 
Hej!

Jag är inte heller förtjust i att klippa min häst, har aldrig gjort det, men nu i vinter så tänkte jag hålla igång pållan ordentligt så jag kanske blir tvungen... :(

Carolrita - Ultrasan?? Vad är det och hur fungerar det?

Jag har vintertäcket på inne också. Det funkar jättebra! Har täcket blivit lite blött så torkar det snabbare av värmen från hästkroppen än om jag hänger upp det i det kalla stallet. Jag hade tänkt tipsa om Bucas men det var visst inte så populärt så jag låter bli. ;) Men jag brukar se till att använda vintertäcken som andas och är ordentligt vattentäta. Jag håller med någon här angående att satsa på lite dyrare täcken med bra kvalitet. Det lönar sig i längden! :)
 
Nej, givetvis inte. Vad jag menar är att om fukten inte har gått igenom täcket så funkar det bra. Man märker skillnaden rätt fort, men man måste hålla ett öga så att fukten inte går åt "andra hållet" utan transporteras ut istället för in.
 
ok =)
får se om jag hittar ett då :smirk:
ganska svårt att hitta ett bra täcke tycker jag. :(
någon som kan tipsa om ett bra täcke som man kan ha inne också? :)
eller jag har kanske redan skrivit det en gång? :oa
 
vad tycker ni om täcket från h**ks?
det lila horse power snow?
skulle jag kunna ha det på en heltklippt häst?
och ha det inne på natten?
behöver verkligen lite hjälp!!!
 
Jag skulle inte köpa ett täcke från Hööks, de jag har sett har inte hållit särskilt länge (speciellt inte om de använts dygnet runt).
Horsewares Rhino och Rambo täcken har jag hört bra om , även sveatäcket verkar bra.

Men täckena från Bebes häst och fritid har fungerat jättebra, suverän passform (måttbeställt), varken skav eller frusna hästar.
 
Håller med, jag skulle inte heller satsa på något från Hööks. Horseweres täcken är jättebra det är kvalité! Lägg hellre pengarna på något som håller. Bucas har funkat jättebra på min stora pålla, inte äns lite skav. :banana:
 
där fanns bara två täcket ett med bild.
ser ju ut som en presening ju! fy :(
inget som jag skulle kunna köpa...

suck.. hjälp... :( :cry:
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·
Utrustning Förutom lite skav på den tjocka sommarmagen tycker jag att Rambo Protector har suttit bra på min häst (hade dock önskat att flughuvans...
Svar
12
· Visningar
858
Senast: Elo
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 009
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp