VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Nejdå, jag blev väldigt mycket klokare nu. Endast här hänger jag inte med:

Alla i klassen som får 1a ska in i ringen igen och där tävlar de mot varandra och domaren placerar dem efter vad hon tycker är finast.
Hundarna som där får CK går vidare till tävlan om bästa tik.

Vad innebär att hunden får CK? Hur många får det?

CK betyder "certifikatkvalitet", alltså att hunden är så bra att den får vara med att tävla om Cert (vilket görs i bästa hane-/bästa tik-klass)
Domaren kan välja att ge det till hur många som helst, men det är bara de hundar som fått 1a i kvalitet (alltså de som fått 1a första gången de är inne i ringen) som kan få det.

Då förstår jag precis! Tack!

Hihi! Vad bra, så vi kan skämmas ännu mer när vi åker ut med en tvåa. ;)

Och förenklat av vad Red_Chili skrivit. Får du ett rött plastband, stanna kvar i kanten av ringen. Får du ett blått plastband, och vad nu 3a och 0 har för färger, så är det bara att åka hem. ;) Får du det röda så får Faiza vara med och placeras i konkurrensen i hennes klass, och det är då man tävlar om CK som ju Ninni redan beskrivit. Men det är alltså så fort alla i din klass bedömts färdigt, så spring inte iväg. :p Får ni CK får ni ju tävla mot dom andra bästa tikarna, då blir det lite mer väntan.

Och godis får du ha. Det har iallafall alla. Man kan sköta det lite snyggt bara. På en utställning jag var på så ogillade domaren att man mutade hunden med godis, då gjorde folk det bakom hans rygg men undvek det när dom ställde upp framför honom.
Och ja, det blir nog runt 10 hon ska in om hon är nummer 20. Allra oftast så tar det längre tid, men man törs inte chansa. Dels kan det ju vara hundar som inte dyker upp och dels så har ju vissa enstaka domare rena turbofarten. Eller hemlängtan. :D

Och godis får du ha. Det har iallafall alla. Man kan sköta det lite snyggt bara. På en utställning jag var på så ogillade domaren att man mutade hunden med godis, då gjorde folk det bakom hans rygg men undvek det när dom ställde upp framför honom.

Märkligt att han inte gillade det. Har aldrig vad jag kan minnas varit med om att någon sett bitter ut för att man haft med godis. Okay, skulle man stå och vifta med det så att man stör andra hundar så är det ju inte ok, men om man visar hunden att man har godis och då gör att den lättare visar sig bra så förstår jag inte varför det inte skulle vara okay.

Tack för bra svar från dig också, känns så bra att vara lite mer förberedd och veta vad som väntar.

Det kommer säkert gå jättebra för er ;)

Förövrigt är jag lite bitter. Det skulle vara LC-träning imorgon, MEN den är inställd pga funktionärsbrist... Jag hade tänkt åka dit med Zala (och dra med Imported_G.. här från buke så att hon får se vinthundar som de ska ses :p).
Samtidigt är jag lite glad, för jag hittade en liten annonsering på hemsidan där det stod att de söker personer som vill utbilda sig till LC-funktionärer och nej, jag kunde inte låta bli att skicka iväg ett mail och skriva att jag var intresserad :D Så har jag tur och allt fungerar så kanske jag blir LC-funktionär snart och då känns det som om min lilla dröm om LC-domare någon gång långt i framtiden inte är lika extremt avlägsen, utan kanske bara "långt bort" :D Man måste ju börja någonstans. :idea:

Han sade skarpt ifrån att man inte skulle ha godis, om jag minns rätt hade någon fått en kommentar i kritiken med men jag är inte säker. Vissa tycker ju att det är "fusk", att man ska visa hunden som den är utan hjälpmedel och där även godis inräknat. Den mannen var iallafall en sådan barsk man så alla blev uppskrämda och vågade inte visa godiset ifall det skulle dra ned betyget så att säga. Synd att jag inte minns vilken utställning det var på. Ska fundera lite.

Vissa tycker ju att det är "fusk", att man ska visa hunden som den är utan hjälpmedel och där även godis inräknat.

Då tycker jag att det är mer "fusk" att ha kopplen på visst sätt, att flytta ben, att nypa hunden i sidan, hålla undan skinn under hakan och allt vad som nu görs...
Vet själv att när jag har godis med så behöver jag bara visa det för Wahidah och sedan kanske flytta ett ben, så står hon fint och uppställt sedan. Det känns inte fusk, för anledningen till att hon kan stå fint av sig själv är ju för att hon är välbalanserad och välbyggd. Det kan inget godis i världen "fuska till", däremot kan man ju visa hunden så att den ser mer välbyggd ut än den är...

Åh, roligt om du får utbilda dig till LC-funktionär! Det verkar ju verkligen vara stor efterfrågan på det också. Hur lång är en sådan utbildning?

jag har ärligt talat ingen aning, jag har större koll på domarutbildningen än funktionärsutbildningen :angel: Men självklart kan jag hojta till så snart jag vet mer!

Vilka fina hundar!
Men hur sjutton springer en del människor med sina hundar? :o Tur att de flesta säkert är ögonblicksbilder.

Oj vilken tjusig particolorhane! Vet du vem det är?

Jag blir inte klok på vilka bilder som du och Faiza är på :angel: Du får länka till bara dem :D

http://picasaweb.google.se/leifake.svard/HandlertraningIGoteborg2AMaj2009?feat=directlink#5331741426349064386

Här är jag och Faiza längst till vänster.

Ja, particolorn var fin! Vet inte vem det var tyvärr, men fick för mig att hon var ny inom saluki.

squarepants: Ja, det är lite lustiga bilder. Tränaren var ganska på och peppade mycket att vi skulle peppa hundarna (särskilt vissa hundar som inte tyckte det var så kul) så det blev en del hopp och skutt, snabba vändningar, små volter osv. :D

Faiza ser så liten ut bland alla killarna, det var nästan bara hanar där, en till tik tror jag. Den beiga "valpen", Aslan, var bara fem månader men minst lika stor som Faiza. :p

Var ni i kålltorp? På gränsen till härlanda tjärn? Där brukar vi vara ibland. :D

Men, var det inte många som bar svansarna väldigt högt? Hur ska dom se ut när dom springer egentligen? När jag var på handlerkursen var det en saluki som hela tiden ville hålla svansen högt när han sprang och det försökte dom jobba bort då.

Men, var det inte många som bar svansarna väldigt högt? Hur ska dom se ut när dom springer egentligen? När jag var på handlerkursen var det en saluki som hela tiden ville hålla svansen högt när han sprang och det försökte dom jobba bort då.

Salukin har svansarna högt när de leker. Är det unga hundar som visas är det därför inte konstigt om svansarna bärs högt ("oh, matte springer bredvid! KUL! LEKA!!")
Gör en helt avslappnad saluki det så har den ofta antingen för högt svansfäste eller är obalanserad.

Salukin har svansarna högt när de leker. Är det unga hundar som visas är det därför inte konstigt om svansarna bärs högt ("oh, matte springer bredvid! KUL! LEKA!!")
Gör en helt avslappnad saluki det så har den ofta antingen för högt svansfäste eller är obalanserad.

Aah! Det var Mir som bar svansen som en afghan typ. :D Och nu var det ju några på Klaras bilder, men det var nog samma som var med flera gånger och det kanske var en unghund. :p

Misstänkte att det var han :p Han har kort kors och framförallt högt ansatt svans, så tja, han har den oftare så än han inte har den så :p (iaf var det så när han bodde på kenneln, efter det har jag tyvärr inte träffat honom så mycket)

De på bilderna som hade svansarna högt tyckte jag såg busiga ut, de såg iaf ut att flyga lite väl mycket i rörelserna :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka