Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)
Klara: Låter ju skitläskigt att de blir trötta av det!

Vad innehåller det där för läskiga ämnen egentligen?
Det verksamma ämnet heter deltametrin och fungerar som ett nervgift mot fästingar, myggor m.m. Vet faktiskt inte varför de blir trötta första veckan, men antar att det har att göra med att ämnet är så koncentrerat i början. När halsbandet är nytt är ytan smulig istället för gummiaktig som den blir senare. Hon åt även antibiotika när jag satt på halsbandet så det kan även ha varit den som påverkade henne.
Men som sagt, det känns inte helt bra. Samtidigt har jag pratat med många och försökt och läsa mig till mycket och det enda som verkar fungera bra om hunden utsätts för mycket fästingar är just Scalibor, Exspot (samma verksamma substans som Scalibor) eller Frontline (lite sämre effekt).
Så det känns inte som jag vill chansa, känner flera vars hundar (och hästar) dött av fästingburna sjukdomar, även borelia är ju väldigt långdraget hos hund om än inte livshotande.
Blev visst långt det här men ja, jag ville förklara lite hur jag tänker. Det är hemskt när det inte finns något alternativ som är riskfritt. Bärnstenshalsband kan säkert fungera bra för en del och det är ju verkligen bra i så fall, men så mycket som Faiza springer i skogen t.ex. så känns det som om ett sådant snart skulle fastna och slitas sönder (plus att hon kan skada sig om det fastnar).
Här finns mer att läsa om scalibor om någon är intresserad:
http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Halso---sjukvard/Monografier-varderingar/Veterinara-lakemedel/Scalibor-vet/
Nog om fästingar.
Idag regnar det så vi har inte varit ute sedan i morse, men Faiza är lika nöjd för det. Så skönt med en hund som gärna myser i soffan en sån här dag.
Igår var vi på lydnaskursen och Faiza skötte sig så fint. Vi tränade bl.a. fritt följ med lös hund, sicksack mellan de andra hundarna och förarna. Först när tränaren sa att vi skulle koppla loss hunden tänkte jag att det här kommer ju inte gå, men det gjorde det visst. Det är så kul när man blir positivt överraskad både av sig själv och hunden. Platsliggningen går också mycket bättre, förutom att hon gärna smaskar lite gräs...
Instruktören sa att vi säkert kommer kunna tävla ettan snart, men vi får se. Med apporten återstår en del övning.