VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Vet du hur gammal particolorn var?
Eftersom hon var på kursen får man väl hoppas att hon ställer ut den sedan också :D
Jag är så sjukt nyfiken på den, för den är väldigt lik en tik som är barnbarn till Zala, så jag började fundera på om han också är från den kullen, eller om de iaf är släkt på något vis :p

Var ni i kålltorp? På gränsen till härlanda tjärn? Där brukar vi vara ibland. :D

Men, var det inte många som bar svansarna väldigt högt? Hur ska dom se ut när dom springer egentligen? När jag var på handlerkursen var det en saluki som hela tiden ville hålla svansen högt när han sprang och det försökte dom jobba bort då.

Ja det var vi, väldigt fint där! Så roligt vad mycket folk kommenterade när man kom med ca 20 saluki på en rad genom parken.

"Åh, det måste vara flera av samma ras!"
"Titta, såna där afghaner!" osv.

Angående svansarna så stämmer det, Niklas kommenterade även på Faiza att hon helst skulle hålla svansen lägre, men han tyckte det var viktigare med en ung hund att den tyckte att det var roligt i ringen. Så får man jobba bort det senare. Även en del av de äldre hundarna var lite loja så där fick matte eller husse jobba lite extra och busa upp dem lite.

Ninni: Vet inte hur gammal, men skulle gissa på 3-4 år kanske. Kanske en omplacering? Det verkade som sagt som att hon var ny inom saluki (åtminstone utställningsvärlden). Men jag är absolut inte säker...
Jag kan ju hålla utkik efter dem nu i Skara.

Senast ändrad av en moderator:

Ah, var den så gammal så är det inte ett barnbarn till Zala iaf. De är bara 1 år nu.
Men vad tusan kan det finnas för partihanar..? Det är ju inte många och den där ser så bekant ut på något vis!
Du får gärna hålla utkik! Jag blev jättenyfiken nu!

JAG KOM PÅ VEM DET ÄR! :banana:
Det är en halvbror till Waha som är snart tre år gammal :p Både han och Waha har en hane som kallas för Gens, till pappa.

Okej vad bra! Då var min gissning på åldern inte helt tokig.

*kl*

Nu har Zala fått sin första fästing. Den satte sig under morgonpromenaden och jag hittade den vid hennes mun(!) vid underläppen.
Dags att kolla igenom båda hundarna noggrant och beställa bärnstenshalsband med andra ord :mad:

Har era fått fästingar än?
Och Galathea: hur tusan gör man med fästingar på afghan?! Har fästingarna någon möjlighet att ta sig genom pälsen så lär det ju vara ett mindre helvete att hitta dem?

Du det undrar jag också. Det är skiiitäckligt. Rätt som det är så ligger det en sån där stor grå klump på golvet som han tappat för att man missat den. Jag tycker det är jätteobehagligt. *ryser* Han badar ju så ofta så då hittar man väl en del, men man missar alltid nån. Dom har ju bra grepp i pälsen och det är sällan man hittar en som inte hunnit sätta sig. :crazy:

Medel är ju meningslöst. Dom badar ju så ofta så det sköljs ju bort. Och såna där halsband är jag lite "rädd" för, jag gillar inte tanken på att ha starka gifter på min hund helt enkelt.. Så jag har inte bestämt mig för vad jag ska göra i år. :(

Hmm. Kikar man i frågorna står det ju att dom inte är lika bra på långhåriga..

"Funkar det till alla raser?
svar:Tyvärr fungerar det inte så bra till vissa hundar. Halsbanden fungerar sämre till långhåriga hundar då bärnstenen inte blir lika elektriskt laddad som när den används på korthåriga hundar."

Cebbe är minst sagt långhårig. :crazy: Men tja, jag får se helt enkelt.

Har era fått fästingar än?

Här började fästingarna krypa på djuren i början av april. :crazy:

Vi har sådana mängder här så jag bestämde mig lite motvilligt för att använda Scalibor-halsbandet på Faiza. Sedan jag satt på det har hon inte haft en enda, inte ens krypande. Har inte märkt att det påverkar henne något, förutom att hon blev trött första veckan, vilket är vanligt. Visst känns det inte helt bra med tanke på alla skräckhistorier, men jag ser ingen annan möjlighet.
Provade även bärnstenshalsband ett tag, men hittade ändå fästingar som kröp på henne och dessutom behöver jag något som funkar även vid blöt väderlek.

Jag kan verkligen tänka mig att det är ett problem om man har afghan!

Ah, det missade jag.. Kanske det fungerar bättre än ingenting och så kan man kombinera med något sådant som man "droppar på" i nacken, fast i mindre mängd än vanligt?

Klara: Låter ju skitläskigt att de blir trötta av det! :eek: Vad innehåller det där för läskiga ämnen egentligen?

Jag måste hitta någonting som fungerar och som det ser ut nu så är vi inte i fästingrika områden så ofta så jag vågar nog satsa på att bara ha bärnsten, i alla fall till en början...

JAG BLIR TOKIG PÅ WAHA!
Nu har jag nya bandage på, som är skitbra, MEN trots trattfanskap så lyckas hon förstöra bandagen. Dumhundjävel! :devil: Jag spränger henne i småbitar snart. Om hon inte bättrat sig under helgen så blir det munkorgsinköp på måndag. Bandagen behöver ju få sitta på...

Klara: Låter ju skitläskigt att de blir trötta av det! :eek: Vad innehåller det där för läskiga ämnen egentligen?

Det verksamma ämnet heter deltametrin och fungerar som ett nervgift mot fästingar, myggor m.m. Vet faktiskt inte varför de blir trötta första veckan, men antar att det har att göra med att ämnet är så koncentrerat i början. När halsbandet är nytt är ytan smulig istället för gummiaktig som den blir senare. Hon åt även antibiotika när jag satt på halsbandet så det kan även ha varit den som påverkade henne.

Men som sagt, det känns inte helt bra. Samtidigt har jag pratat med många och försökt och läsa mig till mycket och det enda som verkar fungera bra om hunden utsätts för mycket fästingar är just Scalibor, Exspot (samma verksamma substans som Scalibor) eller Frontline (lite sämre effekt).
Så det känns inte som jag vill chansa, känner flera vars hundar (och hästar) dött av fästingburna sjukdomar, även borelia är ju väldigt långdraget hos hund om än inte livshotande.

Blev visst långt det här men ja, jag ville förklara lite hur jag tänker. Det är hemskt när det inte finns något alternativ som är riskfritt. Bärnstenshalsband kan säkert fungera bra för en del och det är ju verkligen bra i så fall, men så mycket som Faiza springer i skogen t.ex. så känns det som om ett sådant snart skulle fastna och slitas sönder (plus att hon kan skada sig om det fastnar).

Här finns mer att läsa om scalibor om någon är intresserad: http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Halso---sjukvard/Monografier-varderingar/Veterinara-lakemedel/Scalibor-vet/

Nog om fästingar.

Idag regnar det så vi har inte varit ute sedan i morse, men Faiza är lika nöjd för det. Så skönt med en hund som gärna myser i soffan en sån här dag.
Igår var vi på lydnaskursen och Faiza skötte sig så fint. Vi tränade bl.a. fritt följ med lös hund, sicksack mellan de andra hundarna och förarna. Först när tränaren sa att vi skulle koppla loss hunden tänkte jag att det här kommer ju inte gå, men det gjorde det visst. Det är så kul när man blir positivt överraskad både av sig själv och hunden. Platsliggningen går också mycket bättre, förutom att hon gärna smaskar lite gräs...
Instruktören sa att vi säkert kommer kunna tävla ettan snart, men vi får se. Med apporten återstår en del övning.

Senast ändrad av en moderator:

*KL*

Någon mer än jag som är sugen på att gå? :D

http://www.kungligahundar.se/getpage.asp?do={E7731E54-147E-4954-849B-5716ED92C2B5}

Jag har hört att han är väldigt duktig. Nu har jag ju nyss gott en kurs, men kan man träna för mycket? :p Ska maila och fråga när man måste betala om man anmäler sig nu, mitt csn tillåter inte sådana utsvävningar denna månaden. :crazy:

Det verkar ju onekligen intressant! Och nej, jag tror inte man kan träna för mycket, så länge man inte tränar så ofta att man tröttar ut hunden. :p

Men priset var lite väl saftigt för mig...

*KL*

Världen är emooooot mig! :cry:
Nu är en tik (som är så vacker att jag tappar hakan) parad och jag tror absolut att det kan bli fina valpar. BLÄH! *muttrar något om att jag vill kunna ha tusen unghundar på samma gång*

Scalibur är kanon mot fästingar:laugh: Inte en enda har idéfix haft sen halsandet kom in i huset:)
Och jag har inte märkt av att han blivit något påverkad.

Däremot håller jag kaninen i ett eget rum sålänge halsbandet är på. Dem får 'leka' ihop en stund i trädgården istället.

Dags att bildbomba er med några dagsfärska bilder av Idéfix!

DSC_0310.jpg
[/IMG]
DSC_0315.jpg
[/IMG]
DSC_0298.jpg
[/IMG]
DSC_0325.jpg
[/IMG]

Herregud vad han blivit vacker! :eek::love::love:
*kidnappar och lämnar ung saluki i utbyte*

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser