VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Vi mötte dig i slottis idag. ;)

Så det VAR du? :D Vet du att jag tänkte när jag såg hunden att "det där skulle kunna vara hon på buke.. men äsch. vad är oddsen för det.. det lär ju finnas fler med den färgen i göteborg.. men den ser ut att vara i rätt ålder. men näe." Och så tackade jag min fröken dobermann för att hon behagade hålla tyst, min kära cerberus hade nyss studsat och försökt leka med en annan hund vilken hon ogillar och blir stressad av och så skäller hon och han busar och jag trasslar in mig med två stora hundar och ser ut som en fullkomligt inkompetent hundägare. *puh* ;)

Hehe ja starka åsikter har jag med, jag är t.ex. inget fan av de sänkta ryggar, lååååånga vinklade bakben och raka fronter som blivit allt vanligare - MEN dock så är jag ändå upp över öronen i alla levande exemplar jag möter av rasen, hur de än ser ut! :love:

Så det VAR du? :D Vet du att jag tänkte när jag såg hunden att "det där skulle kunna vara hon på buke.. men äsch. vad är oddsen för det.. det lär ju finnas fler med den färgen i göteborg.. men den ser ut att vara i rätt ålder. men näe." Och så tackade jag min fröken dobermann för att hon behagade hålla tyst, min kära cerberus hade nyss studsat och försökt leka med en annan hund vilken hon ogillar och blir stressad av och så skäller hon och han busar och jag trasslar in mig med två stora hundar och ser ut som en fullkomligt inkompetent hundägare. *puh* ;)

Hihi, ja det var jag!

Jag tänkte när jag såg dig att nu måste jag bannemig gå fram, efter alla gånger jag sett dig men aldrig haft tillfälle att gå fram, på utställningar och sånt.
Men så tyckte jag du prata i tlfn? Det kanske var med hunden du prata. Hih. :D

Jag är mäkta stolt över att Iver inte trodde Cebbe var en valpätande cheerleader puff, han gick bara förbi med stora ögon. Men pudlarna vi mötte med fräsiga frisyrer var han minsann tvungen att skälla på.

Vi passerade ju varann riktigt snyggt! ;)

Haha! Ja du skulle sagt hej! Jag känner inte igen någon nästan, jag är glad att jag vet vem jag själv är. :D Jag pratade med hundarna, det gör jag hela tiden. Så tråkigt att gå själv ju och mina hörlurar till ipoden har gått sönder, då får jag passa på att prata med vovvarna.

Jag tycker också vi gjorde en snygg passering faktiskt. :D Iver kanske var i så djup chock när han såg Cebbe att han glömde bort att låta. Många tycks reagera så. ;)

DSC01574.JPG

Shit! Nu luras ju bilden lite men har ser ju verkligen enorm ut!

Eller så kommer du till Sthlm och tränar ;)
Men tja, jag har flera gånger funderat på att försöka bosätta mig i Göteborgsområdet, så OM det mot all förmodan blir av så :p

Jo, men det har jag tänkt, till Sthlm alltså, om jag kommer in i Uppsala vill säga. Fast det vore ju typiskt om du skulle flytta till Gbg samtidigt i så fall. :p

Justja! :D
Du kan nog vara lugn, om det mot all förmodan blir Gbg för mig så blir det inte förrän hösten nästa år och jag har redan nu för många vänner och bekanta i Sthlm för att riktigt vilja lämna staden.

Men hjälp vad lika de är! Rena kopior!

Haha njaa, det är väl mest jag som tycker att Plupp är ganska grov, för att vara tik alltså :D Hon är mer lik en handhund tycker jag. Sen har jag ju bara Niki att jämföra med irl, hon är ju väldigt feminin så :)

Förresten, vinthundar ska ju vara väldigt intelligenta. Hur är det med era? :D

Niki är förbaskat smart, alldeles för smart egentligen. :grin: Vi får vara glada att hon kan sitt, ligg och stannar ibland när vi ropar på henne. (Husse lyder hon dock, men han har en annan respekt med sig. :angel:) Hon är helt enkelt inte så mycket... Hund. :o Inte en chans att vi skulle kunna träna lydnad, agility eller liknande med henne. Hon är för smart för att låta sig luras av glada tillrop och godis. :grin:

Plupp däremot, tja... Hemskt att behöva säga det men hon är nog nästan lite korkad. :o Vi brukar säga att hon är en labrador i en salukikropp. Hon äter för mycket, lyder för mycket, tja, är en väldig typisk hund s.a.s :grin:

Niki har helt enkelt mycket mer integritet än Plupp, henne får man fråga och be. Säger man hoppa till Plupp frågar hon bara; hur högt? Ni fattar :D

Haha, jag älskar hur du beskriver dina damer.

Min gamling Zala är smart. Hon är enligt mig "en äkta saluki" :D Jag har tränat lydnad och agility (som hon faktiskt älskar!) med henne och provat personspår. Skam den som ger sig :angel: Men INTE att hon gör någonting om hon inte anser att hon vinner på det. Hon är ett enormt matvrak, så godis fungerar att muta med och då kanske hon sätter sig efter några sekunders fundering om man säger "sitt". Får hon då inte godisen på en gång så slår hon på en med framtassen.
Hon har mycket idéer för sig och verkar nu i veckan även ha lärt sig öppna dörrar... Hon är klok, inget tvivel om saken, men hennes klokhet är så svårbeskriven.

Wahidah däremot, den unga j*velhunden... Visst tusan är hon smart, men ÅH vad hon är smart på ett jobbigt sätt. Henne tränar jag lydnad med och kommer även köra agility när hon blir äldre. Det fungerar otroligt bra - om jag har godis, boll eller dragkampsleksak. Jag har dock tränat på att få henne att uppskatta olika former av belöning från det att hon var 4-5 veckor och sedan har vi lekt fram allting. Försöker jag kräva någonting så är hon borta, om inte fysiskt så är tankarna på annat håll och blicken vandrar iväg.
Hon tycker att hela världen är en lekplats, alla levande varelser är lekkamrater och hon lyckas tamigfan alltid hitta någonting att leka med, hur väl man än tycker att man undanröjt allt roligt för att man vill ha lite lugn och ro hemma. När jag ska lämna henne så vet hon mycket väl om jag är hemma eller "borta helt". Hon är otroligt bra på att hålla koll på omgivningarna, på gott och ont. Jag upplever henne som smart, men med en enorm energi och ofantlig livsglädje blir det fan jobbigt.
Tilläggas kan också att hon inte är rädd för någonting. Redan när hon var 3-4 veckor så välte hon kompostgaller och sprang över dem om de stod i vägen när hon ville ut på upptäcksfärd. Första gången hon var utomhus så sprang hon långt bort och lämnade både syskon, mig och mamma Zala. Skott reagerar hon inte det minsta på, ingen människa kan skrämma henne, ingen hund heller, åka kommunalt fungerar fint - hon sover (utom på buss där hon mår illa). Det har gått så långt att jag blir GLAD om jag hittar någonting som skrämmer henne när vi miljötränar. Hittills har jag hittat två saker: hästar och en människa utklädd till isbjörn. That's it - och hunden är 1 år gammal.

Senast ändrad:

Nja, bilden luras inte, han ÄR enrom! :D Han är ett troll! Men jag hoppas att kunna återkomma senare i sommar med bilder på ett nedbantat troll, som ändå kommer vara en grövre salukityp. ;)

Jag hade nog ALDRIG gissat att det var en saluki! :D Aldrig sett så mycket päls på en heller.

Oj, häftigt, jag visste inte att det fanns dessa varianter av saluki!

Jo, visst är Faiza smart, och visst är hon precis som (jag hört att) en saluki ska vara på många punkter, mer katt än hund helt enkelt. Jag har kommit på mig själv med att tycka att labbar, golden och andra "hundiga" hundar är för mycket hund sedan jag skaffade saluki.

Men, jag tränar lydnad med henne och det fungerar faktiskt bra, det verkar ändå som hon tycker det är roligt och hon uppskattar verkligen när man leker med henne, särskilt med en trasa i snöre som hon får jaga. Kan hända att hon är lite mer träningsvillig än den genomsnittliga salukin, men jag tror även att det har mycket att göra med (som Red Chili sagt) att man tränar på olika belöningsformer och tränar väldigt positivt. För lyssnar Faiza inte första gången och jag behöver upprepa, kanske i en lite hårdare ton, blir hon direkt tjurig och lyder möjligtvis motvilligt. Finns det fåglar som hoppar på planen eller om det kommer en cyklist förbi så kan det ta ett bra tag att få tillbaka kontakten.

Jag tror som jag hört någon säga att vill man träna lydnad med en saluki så krävs stort tålamod och humor. :p Man kan liksom inte räkna med att ett moment sitter, även fast hunden kan det.

Låter som riktiga personligheter dina salukis! Riktigt vackra också!

Idéfix är väldigt intelligent, han älskar träna och det är mer jag med min dåliga fantasi som sätter stopp för hans möjligheter. Jag behöver mer tips på tricks att lära in:p

När man kliar om honom brukar han likt en häst klia tillbaka och så sitter vi där och 'putsar' på varandra. Han är väldigt kärvänlig, älskar dem flesta människor men vissa 'ignorerar' han om han inte känner att dem tycker om honom. Han älskar barn och vill gärna ' ta hand om dem'.

Det roligaste kommandot han vet är 'skall' så det brukar jag köra som 'belöning' då det eggar upp honom. :laugh:

Men han är en väldigt känslig individ, kan bli sårad djupt så man måste vara väldigt mjuk med honom.

*KL*

Senaste bilderna som jag känner för att visa.

Zala tittar sig omkring vid brukshundklubben. Vi var ju där och kikade på andra hundar och såhär såg hon ut största delen av tiden. Misstänksam, men nyfiken dam.
dsc_9025-copy-1_38671060.jpg

Idag mötte vi min vän Victoria i stan. Vi gick runt, åkte runt och utforskade världen. Vid något tillfälle blev vi tvungna att åka rulltrappa. Då blev det till att bära hundarna och Zala var måttligt förtjust... Kolla blicken.
Ger era hundar er sådana här blickar?
dsc_9071-copy-1_38671118.jpg

Och ikväll fick Waha äntligen springa! och tassarna höll!
dsc_9129-copy-1_38671155.jpg

Vår vän Azumi var med. Här blir hon jagad av Zala som var mycket förtjust (främst eftersom Azumi löper..)
Lite komiskt dock, för Zala blev verkligen jätteglad när vi mötte Azumi och hennes ägare. På kenneln har Zala inte fått träffa Azumi, för de har varit övertygade om att de inte skulle gå ihop och att Zala var för grinig.
dsc_9115-copy-1_38671453.jpg

Hela gänget!
dsc_9145-copy-1_38671474.jpg

Azumi kommer till mig om 7 timmar... Jag ska vara hundvakt... Jag behöver mer sömn. Be för min överlevnad och be för att hundarna mot all förmodan vill sova när Azumi kommer hit... (som om två unga hundar och en gammal dåre skulle vilja det...)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Atletix
  • Det här med muskelskador...
Tillbaka