VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Haha, andas! Det kommer gå kanonfint! och eftersom det är hans första utställning behöver du ju inte känna någon press.
Se första dagen bara som en "gå dit och titta-dag" och när den dagen väl är avklarad kommer nog dagen efter att kännas bättre ;) Jag håller tummarna för er, men det vet du redan.

De har anmält 3 hundar, 2 saluki och 1 whipp. Sedan har jag vänner som anmält salukis, whipp och kanske italienare och så kommer en kvinna jag är bekant med, med två azawakher. :) Som det ser ut nu ska jag nog ställa azawakh (:eek:) och kanske någon eller några salukis.

Vad roligt det låter! Klart att det kanske känns tråkigt att inte ha med någon av sina egna, men ändå kul att andra vill ha hjälp av dig att ställa deras hundar. :)

Jo, det är nog som du säger. Dessutom kanske det kan få mig att faktiskt bli lite sugen på att ställa ut själv. Som bekant har jag ju inte varit allt för peppad på det den senaste tiden :angel:

*Kl*

Här kommer "mina" salukidamer. De tillbringar sina dagar på dagis, hemma och i stallet där de agerar tränare så att hästarna inte blir rädda för plötsliga rörelser. (.....) Deras största uppgift i livet här är nog ändå att agera golvvärmare - som synes!

Först ut är Badavie Zari, alias Niki. Niki är även moster till nedanstående hund.

kattfan2_38385646.jpg

Sen har vi Badavie I believe in hope, alias Plupp. (Syster döpte henne till det, vi undrar fortfarande varför... :grin:)

kattfan1_38385606.jpg

Har jag tur kan jag få till lite mer "livfulla" bilder ute i stallet i dag. :D Plupp har ordentligt med päls på både öron och svans. Niki hade det tidigare i livet, men efter diverse samlande av kardborrar ute i stallet och efter Plupps intågande i vår familj för några år sen har det blivit andra bullar. :grin:

Myshundar! Så ligger mina just nu, fast ena i soffan och andra i fotöljen :p De är lite trötta efter en 3-timmar lång promenad.
Men du, vad sägs om salukiträff någon dag?

Sen har vi Badavie I believe in hope, alias Plupp. (Syster döpte henne till det, vi undrar fortfarande varför... :grin:)

kattfan1_38385606.jpg

Åh, jag känner en kullbror till henne, Badavie Instant Charm! Jättetrevlig och fantastiskt vacker. Det syns, bara på den bilden du lade upp här, att de är lika.

*KL*

Jag är så sur! (vad ovanligt, eller hur?)
Jag ÄR tydligen redan medlem i SvVK, men det hade jag ju ingen aning om eftersom det tydligen är kenneln som betalt min medlemsavgift. Hade jag vetat tidigare att jag är medlem så hade jag ju kunnat anmäla till Österbybruk. Satan.

*KL*

Jag är så sur! (vad ovanligt, eller hur?)
Jag ÄR tydligen redan medlem i SvVK, men det hade jag ju ingen aning om eftersom det tydligen är kenneln som betalt min medlemsavgift. Hade jag vetat tidigare att jag är medlem så hade jag ju kunnat anmäla till Österbybruk. Satan.

Tråkigt att inte visste det tidigare så hade ju kunna anmält.
Ingen annan här upp över du funderar på?

Tack så mycket! :) Men vad ska man göra på utställning på kvällstid/natt? :eek: Jag föreställer mig ett kaos av kampande hundmänniskor med rosévin och många morvoffningar... :D
Vart ska lilla jag ta vägen? :o

Lilla du är van vid att sova ute under bar himmel, så du gör det, ev pratar med vinthundsfolk och njuter av livet ;)

Jamen lite surt om man är ensam. Här blir ju inget festfolk och tremetershögtalare! :D No rejv. Only dogs. Menmen, kanske kan man åka till Götet under kvällen... hmmm

Nej vad tufft! Med Cous-Cous som mamma? "Lilla" Pluppi är en tämligen stor tjej, ganska grov och så, liknar ibland snarare en hanhund, så det låter ju inte helt knasigt att hon är lik brorsan sin då. ;) Du har inte någon bild? :laugh:

Vad tufft att hitta folk som känner syskon till Plupp! :D Samma fråga till dig, du har ingen bild? :D

Någon utställningsstjärna kommer Plupp aldrig bli, hon är alldeles för grov för det. Men vad gör det, det är en älsklingshund vi vill åt, och det har vi fått med! :D

Hon och moster (Niki) är däremot inte alls lika, trots släktskapet. Niki är mycket mindre och väldigt feminin, ganska liten för att vara en Badaviehund, de brukar ha ganska stora hundar av vad jag har hört.

Är det förresten någon mer än vi som haft sån fruktansvärd otur med skador på våra hundar?

Först ut var Niki. Sommaren 2007 var hon med om en rejäl olycka då hon och Plupp sprang i skogen. Hastigheten var hög, väldigt hög (ja säg en 60 km/h, ör det vinthundar så är de :grin:) varpå hon antagligen har krockat med ett träd. Veterinären trodde att hon blivit överkörd! :eek: Lungor och hjärta flyttade sig i bröstkorgen nästan 20 cm och hon hade även vätska i den. Det var nära att vi förlorade henne där, men ibland sker mirakel. :love: Men det dröjde länge innan hon ville springa som vanligt igen.

Plupp ådrog sig sin skada i februari 2008. Ute i stallet en dag kom hon tillbakapipandes och gnydde som bara den. Det här är en hund som annars inte gnäller i onödan. Visade sig att hon hade en liten lös benflisa som spökade, som ledde till att knät hoppade ur led. Hon opererades två gånger, men det blev inte bättre. Försäkringen var redan spräckt, kul. Sista budet och chansen var ytterligare en operation som kanske inte ens skulle fungera, avliva eller amputera benet. Kul alternativ, speciellt eftersom mamma fick betala operationen på 20.000:- ur egen ficka. Att amputera benet var likaställt med avlivning för vår del, en vinthund som älskar att springa, på tre ben? Nej tack. :crazy: Men hon fick sin chans, och det lyckades! I dag är det inga problem, även om hon aldrig kommer får springa Lc, samt att man får hålla lite extra koll på benet.

Förlåt för långt inlägg, men känns som om vi är ensamma med så mycket skadade hundar. :cool: Känner ni igen er?

Nej vad tufft! Med Cous-Cous som mamma? "Lilla" Pluppi är en tämligen stor tjej, ganska grov och så, liknar ibland snarare en hanhund, så det låter ju inte helt knasigt att hon är lik brorsan sin då. ;) Du har inte någon bild? :laugh:

Här är en bild jag tagit på Pistage. Sedan finns det ju fler bilder på uppfödarens hemsida. Han är också ganska grov, men har gått väldigt bra på utställningar.

26706234.jpg

Vilka hemska skador ni haft på era hundar, jag har dragit efter andan både en och två gånger när Faiza sprungit full fart i skogen. Hon har dock inte råkat ut för något annat än ett besvärligt skärsår mellan två tår, som vi fortfarande väntar på att det ska läka. Hon har dragit upp det två gånger och är inte nöjd med att inte få springa lös.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka