VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Hej folkens! Ny i tråden och kommande, stolt och glad whippetägare här :) En omplacering, hanhund på 2.5 år som jag ska hämta hem på söndag och som jag är helt överpepp över! Jag är då uppväxt med BC och tervueren men har inte jättemycket erfarenhet av whippet så jag tänkte bli stamgäst i denna utomordentliga tråd som ett bra första steg in i vinthundsvärlden. Stor :bow: för alla kunniga, hjälpsamma och fantastiska människor, redan på förhand.

Jag börjar med att kasta ut en fråga om foder. Vad ger ni era? Finns det whippetfoder/vinthundsfoder/2.5-årsfoder/foder för fläckiga hundar eller (skämt åsido då - ) bara ett väldigt bra foder, som ni vill slå ett extra slag för? Hunden ska bli behandlad med kärlek, långa promenader med cykel eller med på löpturer och naturligtvis i löst tillstånd för extra spring-ryck. Utställning är i tanken och så även LC, men inget som jag tänker kasta mig på. Kärlek ska han däremot få i massor från dag 1 :)

Bilder kommer på måndag :d

Välkommen! :bump::bump:
Trist att du bor i Malmö, kom till Sthlm istället :p

Vad jag vet så finns det inget specifikt vinthundsfoder, men oavsett vad jag skulle ha för hund så är jag numera ytterst noga med att välja ett foder som det inte finns så mycket "skräp" i. (I många foder finns det mängder av ingredienser som hunden inte får någon näring av, det kan finnas färgämnen och gud vet vad...) Jag ger mina Magnusson Meat & Biscuit för aktiva hundar.

De har innan ätit Purina Pro Plan, Pedigree och en kort stund blandade jag i Royal Canin i fodret.
Purina har de fungerat bra på (det är det som de ätit på kenneln), men de skiter mer när de äter det än vad de gör när de får Magnusson. Samma sak med Pedigree.
Royal Canin kan jag öht inte ge mina hundar. Jag vann en påse på utställning förut och tänkte blanda i det i mitt foder (som då var pedigree) men då det, trots försiktig iblanding gjorde att det bara rann skit ur unghunden fick fodret vara godis åt gammeldamen (som har en betydligt tåligare mage). :crazy: Samtidigt har jag för mig att Frittepower här på buke, som har borozi, sa att royal canin gjorde hennes hund så trög i magen att han knappt kunde skita.
Så, alla hundar reagerar olika på olika foder, vilket ju gör fodervalet knepigare :p

Du kommer väl få med mat när du får hem din hund? Fungerar han bra på det (bra i pälsen, skiter lite, inte behöver äta extrema mängder för att hålla hullet osv) så är det väl bara att fortsätta på det :)

Välkommen in i vinthundsvärmen. :D Och grattis till att du ska bli whippägare. :love:

Jag tycker att Acana och Orijen är bra foder. Lite/inget spannmål och hög kvalitet över lag. Själv har jag ju tyvärr en tunnis och matvägrare så jag har lite problem själv. Helst skulle jag vilja ge honom Orijen fisk, men han ratar det så nu får han Acana lamm och äpple. Det är "magrare" och med havre i, men han äter det ju iallafall så jag är tacksam för det. Han har missat matmonstergenen som många vinthundar brukar ha och ratar till och med korv och köttbullar om det är av fel märke. Och hamburgare är jätteäckligt det med, iaf om det är nåt annat än själva köttet. Han vägrade t.o.m. äta sitt torrfoder efter att min bror lagt en liten bit hamburgare i hans skål, för det var ju äckligt kladd där i då. Haha! :love:

Tack för välkomnandet!

Har förstått att många av er är i stockholm och vinthundar er. Här har vi strålande sol dagarna i ända och folk ligger och gottar sig på stränderna, men bo i norr ni bara!!! :angel: ;)

Kommer hämta dogge i högbobruk på söndag där uppfödaren ställer ut andra hundar och kommer ha tid att vandra runt på utställningen några timmar. Någon av er som ska dit?

Nu äter han tydligen Purina och det fungerar säkert alldeles utmärkt vill jag tro :) Vet inte om uppfödaren hade möjlighet att få med sig extra foder så jag kunde få med, men då köper jag bara samma här nere.

Är det samma priser i vilken butik man än går till, eller kan man köpa någonstans där färre mellanhänder blandats in? Någon som vet hur malmö-regionen är utrustad med foderleverantörer så vore det super med en liten prat om detta. Vilka bor i malmö i denna tråd för övrigt? Är klar att möta skåne whippet-crew :D

Tackar :D Ska bli fabelaktigt med en egen liten springare i hushållet http://www.bukefalos.com/f/images/smilies/love.gif

Verkar som att "min" är ok med ätningsprocessen, vilket är betryggande. Hoppas han håller sig till det. Verkar ansträngt med matfjås för alla parter. Hoppas ni finner ut av det! Äppelkompott till frukost och -strudel till kvälls kanske ;)

Mina hundar äter Standart, alla tre alltså två afghaner och en staff. De fungerar väldigt bra på fodret och den senaste lilla tjejen lyckades jag också få upp i vikt på det fodret med lite tillskott av köttbuljong och ibland någon äggula samt lite olja. Min första afghan är riktigt kräsen och det enda man kan få henne att äta förutom Standart är nötfärs med äggula, allt annat äter hon bara en gång och sedan aldrig mer. Fast hon älskar köttbullar som godis och även Markies.

Om inte annat så ser jag till att dra alla till Sthlm :angel:
De flesta håller till runt Gbg känns det som... Jag och några andra är i Sthlm, en i Gävle, en är en bit söder om Sthlm... och nu är iof Klara_J (som hållit till någonstans kring Gbg) och Mkh (som jag inte vet var hon bor alls :p) i Uppsala för att de ska plugga till veterinärer. (så till helgen blir det buketräff för mig! :D)

Purina tror jag är svårt att köpa utan mellanhänder, det enda stället jag vet att man kan köpa från som inte är "vanlig djuraffär" är väl foderbilen.se, men jag tror att priset är ungefär detsamma överallt.

Ska kolla upp foderbilen :)

Buketräffarna verkar jättemysiga. Göteborg känns väl som en medelpunkt till nästa :idea:

Var köper vinhundsägarna täcken till era hundar? Syr ni själva kanske eller måttbeställer man?

Haha, det känns som om jag sitter för mycket vid buke nu :angel:
Jag syr själv, eftersom jag inte hittat något vettigt alternativ än. Finns dock vissa som tillverkar täcken just till whippar som är bra.

---

Hittade sidorna jag letade efter. Skickar länkar i PM då jag har för mig att det inte är populärt att "göra reklam" för någon här i forumet ;)

Hej hej.

Jag är också ny i den här tråden och har två italienare. Vi bor på västkusten, rättare sagt Lysekil. Min ena hane är från Skogsvilles och är idag 3 år och min andra är son till den äldste och är 6 månader. Mina hundar är varandras motsatser. Ena skygg och den andra alldeles för framfusig för att vara en italienare ;)

Men båda har ett gemensamt intresse och det är att jaga hästarna i hagen :)

Vad kul med så många nya här i tråden!!!!!VÄLKOMNA!

Igår var jag och tösen och tittade på får. Eller jag klappade och höll på att dö av gullighets overloade, medans Miiko satt stilla vid staketet och blev nogrant nosad på av fåren. Glömde dock kameran hemma...
Nu ska jag börja jobba lite på mitt kära hunddagis igen men kan kanske inte ta med mig hunden, det är alldeles för många personalhundar för tillfället...
Hur gör man då? Hon kan ju absolut inte vara hemma så länge själv(ca 5,5 timmar)! Och hur ska jag kunna vara utan henne så länge?
Väntar på ett telefonsamtal som kanske löser det hela...Peppar, peppar!

Josefiine;Flickan är nu 3 1/2 månad och är 35cm hög och väger 6 1/2 kilo!

Någon som känner någon som har erfarenhet av omplacerade greyhounds från Irland? Nyfiken:)

Hua, jobbigt läge! Synd att det tar så lång tid för mig att åka till dig, annars hade hon ju utan problem kunnat vara hos mig när du jobbar :( Hoppas att det löser sig!

En vän till mig har en hund från Irland.. Underbar hund, mindre underbar organisation som omplacerade hunden... :grin: Jag har i alla fall blivit tillräckligt avskräckt för att vara övertygad om att OM jag någonsin ska ta en omplacering så ska det vara en svensk och inte via någon omplaceringsorganisation. (Det finns gott om svenska också..)

Självklart kan jag det ;) Fast visst har jag din msn också? eller? Jag börjar tappa kollen nu :D

Nu har den satans jävla skithunden tuggat sönder mitt favorittäcke! Jag var TRE METER från henne! Hon har fått springa i rastgård idag! Jag stryper henne snart! Gah. :devil:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Husky från USA, tips och råd m.m

Hästrelaterat

Tillbaka