VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Det låter skumt att stirra i ögonen så, det är ju som sagt ganska känsligt för vissa hundar. Borde det inte gå lika bra att se färg/form utan att titta direkt i ögonen? Det är ju väldig skillnad på hur man tittar, att stirra samtidigt som man dessutom står lutad över hunden borde de ju kunna undvika.

Madeleine:

Ja, jag fick liksom nästan hålla henne uppe, hon bara sjönk ihop. :p Men det var ju öht så mycket nya intryck och så den dagen, bättre det än att hon skulle stressat upp sig.

Tycker också dom skulle kunna göra på ett smidigare sätt en att bara stirra rak in i ögona på dom, man kan ju alltid locka eller så att hunden kollar och då läre man ju se till räckligt.

Jo dom blir ju alltid extar trött efter första utställnigen finns ju massor att se. Men ändå kul att se att dom kopplar av så att dom inte stressar upp sig bara.

Jo, jag vet att jag sett andra domare böja sig ned, fast åt sidan, bredvid hunden, och vifta med handen åt "rätt" håll för att kunna titta på ögonen. (jag antar iaf att det var det som kollades) och det kändes betydligt mer trevligt.

Jo det tycker jag med är mycket bättre.
För viss hundar som inte alls är förtjust i att bli klämd på tycker nog det blir mer obehag om dom ska stirra dom i ögona före med.

När min kompis ställde sin ridgeback gjorde en domare så, tittade dom djupt i ögonen när dom höll i huvudet. Typ. För att bättra på det hela var det en ganska stor karl, med gubbkeps på sig och med solen i ryggen. Nästan alla hundar blev rädda, dom såg ju antagligen bara en stor mörk gestalt och som dessutom hade en keps som skuggade hans egna ögon. Min kompis hade tur som hade en så människoglad hund och som faktiskt stod kvar, men många åkte ut bara för att dom skyggade när han skulle kolla tänder och ögon. :confused: Så sjukt otaktiskt. Bättre att locka på hundens uppmärksamhet som vissa gör då, så får dom se både ögonfärg/form och uttryck.

Jo verkligen tråkigt när dommaren gör så och kan faktist skräma en hund så den tycker det är obehaglit att vara inne i ringen sen.

Vet min lilla hund jämt när dom tar han i huvudet för att kolla ögona så blundar han så han måste dom verkligen locka på för att få se dom:p

KL

Ni här inne som har lite koll på salukis, har ni några erfarenheter av kennel Al-Shêns hundar?
Jag är väldigt inne på salukis, och har turen att ha den kenneln väldigt, väldigt nära här. Jag har hört bra om dem och på hemsidan låter det bra, men har ni hört något om dem? :)

ny030.jpg

Nåt av det vackraste jag sett!! :love:
Jag vill så gärna ha en blå greyhound.

Det är farligt när ni visar så många fina bilder, jag vill bli med vinthund igen! :love:
Älskade grålle. :cry:

Det är farligt när ni visar så många fina bilder, jag vill bli med vinthund igen! :love:
Älskade grålle. :cry:

Du får låna Wahidah lite då och då :angel: (Fast då får du nog flytta närmare Sthlm först :p)
Lillgrålle... Jag kan knappt se en greyhoundhane utan att börja tänka på honom. Han var minst sagt en speciell hund..

*Kl*

Anmält till utställning! :banana:
Nu är det bestämt att jag och båda mina damer kommer till Lövudden. Wahidah är anmäld, jag har fixat intyg på Zalas svans och så fort jag pratat med kenneln (vilket jag ska ringa och göra i eftermiddag) så ska jag anmäla henne också.

Håll tummarna för att de inte krockar när de ska in i ringen första gången... (De döms av olika domare...) och att båda får CK så att jag måste leta reda på handler till bästa tik-klassen :D Fast... Jag vet inte vem jag vill ställa om jag måste välja en...

Har anmält mina damer också :love: Både Maya och min Oceane som nu är veteran och 11 år. Kanske kan vi hjälpa varandra om båda går till bästa tik klass :laugh:

Picture106.jpg

Är det någon som ska till Bosjökloster i helgen?
Jag ställer Maya på Vinthundsspecialen på lördag och Greyhoundspecialen på söndag!!
Håll tummarna!! :laugh:

Picture029.jpg

Picture053.jpg

Har anmält mina damer också :love: Både Maya och min Oceane som nu är veteran och 11 år. Kanske kan vi hjälpa varandra om båda går till bästa tik klass :laugh

Låter som toppenidé! :bump: (om det nu inte blir så att greyhound och saluki går samtidigt :p)

Bilden på Oceane är verkligen underbar! Jag älskar kvällsljus!

Jag håller tummarna för er på Bosjökloster! Jag har för mig att en bekant till mig ska dit med en guldfärgad, ung salukitik, men jag är inte helt 100 på att hon faktiskt anmält. Dock BORDE hon ha gjort det. Själv hade jag velat anmäla, men hade tyvärr ingen möjlighet.

*KL*

Nu var vi iväg och tränade lite ringträning idag igen så här kommer det utlovade videoklippet på Cebbeslebbe när han travar. Jag önskar att han sprang lite mer så här på utställningarna men då är han mest loj och ofokuserad. Här hade vi redan sprungit typ tusen varv och han var ändå fortfarande med på noterna. :p

http://www.youtube.com/watch?v=m8pyWIWR0ZQ

Åh vad din kille är vacker:love::love:
Han har utvecklats massor ju!!

Kanske kan vi ses i borås? :) Såg du skrev att du bla skulle dit!

Tycker också att hundarna blir helt annorlunda på utställning.
Min goda vän och uppfödare menar att det är vi som ägare som spänner oss mer på utställning och att våra hundar då påverkas av det! Kanske är det så?

Åh vad din kille är vacker:love::love:
Han har utvecklats massor ju!!

Kanske kan vi ses i borås? :) Såg du skrev att du bla skulle dit!

Tycker också att hundarna blir helt annorlunda på utställning.
Min goda vän och uppfödare menar att det är vi som ägare som spänner oss mer på utställning och att våra hundar då påverkas av det! Kanske är det så?

Tack! Känns som han växer till sig för varje dag som går. :love: Ja, Vänersborg och Borås. Och söndagen i Tånga Hed. Så ska du dit så kan vi absolut ses. :p

Jag tror också att vi människor spänner oss och hundarna känner av skillnaden, men jag tror inte det är enda orsaken. Han vägrar leka, mer än kanske jättelite, och vill enbart gå runt och nosa. Ibland tar han inte godis ens. Så jag tror att det blir lite overload i hans huvud med med alla dofter. Än så länge så bryr han sig så mycket om alla andra hundar. Det gör han när vi tränar med ett gäng andra också, bara att då släpper det när han liksom kollat av alla och insett att han inte får leka och så där. Det är ju lite svårt att göra på en utställning. :crazy:

13 och 14 juni.
Den 13 är det vinthundsklubben som arrangerar och den 14 har salukiringen (vet inte om andra rasklubbar har då också)

Jo då, andra rasklubbar har också utställning på Tånga samma helg. Ni har i alla fall möjlighet att se afghanerna där.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Kattbilder #10
  • Vilken hundras?

Hästrelaterat

Tillbaka