VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Oh, förresten. Har ni märkt att det är typ sommar nu? :p Det har iaf Cebbe. :D

Det har Jamal tyck lääänge, Så fort han ser vatten måste det badas, och när han är hemma ska det solas på balkongen:p

Men jag börjar märka det själv nu på värmen, vilket är underbart:D

Faiza gör precis likadant! Först rullar hon runt och morrar massa och så lägger hon sig stilla (på rygg) och vänder huvudet och kollar på en med den där blicken.

Hon är jättefin Zala!

Det är så gulligt :D Första gången jag såg Zala göra så var i tisdags! Innan har hon aldrig rullat eller något, vad jag sett.
Förövrigt håller vi på att avlida här, alla tre. Det är 27(!) jävla grader i skuggan! Man kokar ju upp bara vid tanken på att titta ut. Vi gick ner till en sjö och hundarna busade lite i vattnet (ni ska få se sedan, för en vän som var med filmade :p) och sedan hem igen. Tror det var en 3km lång promenad och vi orkade knappt röra oss sista kilometern... Hur klarar era hundar värmen? Ni som har mörka hundar? hur går det? och Ceb med all päls?

Faiza är helt klart påverkad av värmen. Hon är generellt mycket slöare, sover mer inne och så. Nyss var jag ute och sprang med henne en runda och hon var långsammare än vanligt, nästan så att hon inte ville hänga med mig på slutet.

Man tror ju att de borde vara vana vid värme, ökenhundar som de är men. :p

Man tror ju att de borde vara vana vid värme, ökenhundar som de är men. :p
Haha, vana, som har fått anpassa sig till svenska vintern? ;)
Mer passande är nog att säga "De borde kunna vänja sig lätt vid värme, ökenhundar som de en gång varit".

Jo, det var väl ungefär det jag menade, alltså att deras kropp borde vara anpassad och ganska praktisk vid värme.

Cerberus hässjar i princip året runt. Han gillar inte värmen riktigt. Det fungerar bra så länge man är ute ändå, men om man varit ute på promenad eller något och kommer in.. Och det är varmt inne då.. Då kan han bli lite "orolig". Han flyttar sig ofta, kan gå några steg och pipa och så där. Idag var första gången i år som det var så. Jag blöter hans huvud och så tar jag en blöt handduk och lägger över honom. Det verkar fungera bra för han ligger stilla med den på sig. :) När vi satt i parken några timmar så har vi ofta så att hundarna kan ligga i skuggan. Cebbe började gräva sig en grop att svalka sig i. Så där populärt. :o :D

När vi hade två afghaner var det som att den ena mer var ökenhund och den andra bergshund i generna. Den ena brydde sig inte alls om värmen utan kunde ligga mitt i solen och njuta, medan den andra ville ha svalaste platsen och hässjade nästan på vintern med.

Yazid klarar värmen hyffsat, fast det är ju mkt flås. Igår fick han leka med en salukikompis och vi lyckades tajma när solen stod i senit, vi insåg att nästa dejt får bli på kvällstid ;)
Mina föräldrars svarta trollsaluki blir väldigt varmt, greyhounden är ju kamouflerad så hon går bättre :D

*KL*

Nu är det snart dags...nästa vecka bär det av till Norge för att hämta min lilla valp....:love:
Här vet jag att det finns erfarna kunniga vinthundsägare...har ni några råd att ge mig som förstagångsägare av vintis??? Jag är sååå spänd nu!!

Här är hon:

tispe1-6uker-c09.jpg

tispe1-sitt-6uker-c09.jpg

:laugh:

Vilken sötnos! :D

Köp hem ättika och kom ihåg att vara noga med inkallningsträning redan från början ;)

Japp, ättika. Det är guds gåva till mänskligheten.
Ha på ättika på allt som valp får för sig att tugga sönder som den inte får tugga sönder, så får man fortsätta ha ett helt hem ;)
Ingen vettig hund vill tugga på något som smakar och luktar ättika. (Min Wahidah är dock inte vettig.. :crazy:)

:rofl: aha...ok då är jag med!! Började fundera där ett tag...:angel:
Utspätt?? Eller koncentrerat?

Något annat?!?!?

Ta vara på valptiden! Det är underbart gosigt med en sovande valp på magen t.ex. Visst kan Faiza ligga på min mage och i mitt knä nu också, men hon har blivit så himla kantig och spretig, valpar är mycket mjukare! :D

Grattis och lycka till! Vad ska hon heta?

Mina råd är:

Hav tålamod. Hon blir vuxen. Om några år.
Saker är bara just saker. Det hon tuggar sönder går att ersätta. Ingen panik.
Pussa och gosa valpmage och valpnos så ofta du bara kan. Dom försvinner snabbare än man tror.

;)

Grattis och välkommen in i vinthundsvärmen! :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka