VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Ja, tråkigt. Dagarna är ju långa med så ju mer sällskap man har desto trevligare. :)

I "mitt" foder är det:
Råvaror (samtliga av svenskt ursprung):
Färsk köttfärs, fullkornsvetemjöl, färska ägg, kallpressad rapsolja, färska morötter, potatisfiber.

Tillsatser:
Rosmarinolja, mineraler, vitaminer och spårämnen.

Analysgaranti:
Råprotein 28%, råfett 18%, växttråd (fiber) 2,7%, kolhydrater (NFE) 36%, mineraler (aska) 6,3% (varav Kalcium 1,3% och Fosfor 1,0%), vatten 9%.
QUOTE]

låter så mysko med så färska' saker..., men det kanske funkar bra?

så småningom hittar man ett foder som passar sin hund utmärkt :d

Fungerar utmärkt. Det är ju tillagat och fixat i ugn så att det är heltorrt ;) Det fungerar perfekt till mina hundar iaf. De behöver inte äta så mycket, de är kanonfina i pälsarna och skiter nästan inget.

fast om man inte har en hund som är veteallergisk så "spelar det väl ingen roll"? Vad jag hört så är folk skeptiska mot vete just pga att det är "vanligt" med allergier mot det?

Vete är väl "snabba kolhydrater" med. Jag blev avrådd från ett högenergifoder just för att det bara var sådana onyttiga, snabba kolhydrater som bara "verkar" för stunden.

Fast det känns som det finns många olika skolor i det där. Vissa tror på en sak medan andra tror på en annan.

Jag har hört att vete är den spannmålskälla som hundar har mest svårt att ta till sig näring av, därför ska man föredra spannmål som t ex korn, ris eller majs istället. Har även fått höra att det ger uppkomst till foderallergier vissa gånger.

Men Magnussons gör ju bra foder, så har man hundar som inte är känsliga mot vete så går det ju att förbise. Dock har jag själv ingen bra erfarenhet av fodret.

Vete är väl "snabba kolhydrater" med. Jag blev avrådd från ett högenergifoder just för att det bara var sådana onyttiga, snabba kolhydrater som bara "verkar" för stunden.

Fast det känns som det finns många olika skolor i det där. Vissa tror på en sak medan andra tror på en annan.

Vete i sig är snabba kolhydrater, fullkornsvete är dock inte det. Eller? :p

Vete i sig är snabba kolhydrater, fullkornsvete är dock inte det. Eller? :p

På det fodret stod det iaf inte fullkornsvete. :D Men jag har också hört det där med att ris och majs osv är bättre. Inte i samband med snabba kolhydrater alltså för ris är ju också det. Fast inte fullkornsris förstås. Men tja. ;)

Ah, du menade så! :D I högpresterande foder kanske vanligt vete är bättre eftersom hunden tar upp det (dvs det den kan) snabbare?

Ja så kanske det är. Lite som när min sambo ska tävla och käkar kolhydrater innan det, samma dag. :p Men min hund behövde gå upp i vikt och då tyckte dom jag pratade med att det var dumt att ge ett foder med så snabba kolhydrater som just det jag hade. Och han gick onekligen inte upp i vikt så kanske hade dom rätt. Kanske beror det på något annat. Jag känner att jag har för dålig koll för att uttala mig säkert, jag kan mest bara återge vad andra berättat. :)

*KL*

UÄÄÄÄÄÄ! Jag upptäckte nu att morgondagens LC-träning är INSTÄLLD! Jag som hade hoppats på att lilla fröken W skulle få springa sitt första lopp med annan hund då... :( Gah. Det får bli lydnadsträning för oss istället... På tisdag eller onsdag kommer vi nog bli filmade när vi tränar :D

kl

*Harkel*

Nytt tillskott i vinthundstråden är: herr Aaniston C the nine Ccccccccc's. Stolt fader är: Statusque Personalised och den ömma modern är: Aaniston Pyjamas in the daytime. Han är 2.5 år gammal och verkar vara en riktig myshund. För tillfället är han dock lite deppig och förvirrad över flytten från långt upp i norr till längst ner i syd.

Bilder kommer i liten upplaga, men jag tippar på att den portfolion kommer att utökas snabbt :love:

Vad säger proffsen? :)

19140_1252310678.jpg

32124_1252311085.jpg

93130_1252311646.jpg

Senast ändrad:

Som ny vinthundsägare så undrar jag om det finns nåt bra inhägnat område tillägnat hundspring i Malmö? Är inte så sugen på att släppa honom vind för våg när jag inte känner honom.

Han omplaceras för att han kom till en familj som inte tog hand om honom så väl. Bla så var där en bc som bet honom, men han verkar ok med andra hundar. Vill förstås vara extra försiktig i hundkontakter tills jag vet hur han beter sig.

61309_1252312413.jpg

Senast ändrad:

Proffsen säger "Malmö är för långt bort! Ninni vill klappa, fota, klappa!" :angel:

och bonusbilden är ju underbar :D Så ska en whipp ha det!

Verkligen jätte fin! All lycka!

Min sambo har bott i Malmö och säger att det fins rastgårdar i Kungsparken men att dom är små...

Nu kom det ett till tips!
Stor inhängnad gräsplan i Jägersro, precis vid travbanan.

Tråkigt med inställd LC!

Nu ni, nu ska det bli ordning här :D Nu har jag precis skrivit upp alla moment som ingår i lydnadsklass 1. Jag har skrivit upp hur de ska utföras och det skrev jag på förstasidan i ett block, så att jag ska kunna skriva i hur jag tränat, hur det gått osv efter det. Började med att fylla i hur det gick när jag tränade igår och nu ska vi snart iväg och träna lite igen. Dessutom har jag skaffat mig en träningskompis som jag ska träffa på torsdag. Då kanske vi får lite mer struktur och koll på vad vi egentligen pysslar med under träningspassen..

Nästa år tänker jag starta lydnadsklass 1 med Wahidah. Hur många håller tummarna för att jag överlever och inte råkar ut för att hunden springer bort från mig? :angel:

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka