Bukefalos 28 år!

Vintråden. Tråden för oss som gillar vin

Lika bra som övriga år. Krispigt bubbel på riesling, sekt när den är som bäst.



24391733_400.png
 
Idag blir det denna till en bolognese på älg. Tycker det är svårt med maträtter som är så tomatintensiva. Tänkte dock att köttet och saltet skulle ta ned fruktigheten och det gjorde det, första provsmakning tillsammans med bolognese gav en viss beska i vinet… får känna av mer när vi ska äta, Annars Jaja vin är alltid gott ändå 🤪
63D1C1CA-CB46-4DD3-A658-A9E430200330.jpeg
 
Jag har nu ett I-landsproblem de luxe... Glasen har anlänt och känns mycket trevliga och jag är ju egentligen taggad att testa dem... men regnrusket gör att jag inte är sugen på champagne! :arghh: Det är liksom glögg- och rödvinsväder :cautious:

Och ja, jag vet att det egentligen är ett icke-problem :p
Jag har läst detta flera gånger och jag måste erkänna jag inte får ihop vad du försöker säga? Champagne dricker man väl ALLTID? :angel::love::laugh:
 
Idag blir det denna till en bolognese på älg. Tycker det är svårt med maträtter som är så tomatintensiva. Tänkte dock att köttet och saltet skulle ta ned fruktigheten och det gjorde det, första provsmakning tillsammans med bolognese gav en viss beska i vinet… får känna av mer när vi ska äta, Annars Jaja vin är alltid gott ändå 🤪Visa bifogad fil 104835
Svarar mig själv - blev helt ok till hela maträtten!
Jag håller på att träna mig med fruktiga viner, Primitivo känns som ett bra insteg. Jag får smakmässiga nässelutslag av merlot och Zinfandel känns som att jag tuggar på en snittblommebukett.
 
Svarar mig själv - blev helt ok till hela maträtten!
Jag håller på att träna mig med fruktiga viner, Primitivo känns som ett bra insteg. Jag får smakmässiga nässelutslag av merlot och Zinfandel känns som att jag tuggar på en snittblommebukett.
Nu är ju faktiskt zinfandeldruvan identisk med primitivon
 
Nu är ju faktiskt zinfandeldruvan identisk med primitivon
Jag vet, men jag har fördomar om viner från USA (som de flesta Zinfandel som jag har druckit kommer ifrån) att de är så mycket blommigare, sötare, sliskigare än de primitivo som vuxit i den torra fattiga italienska myllan...
Jag höll faktiskt på att avsluta min primitivo-inlärning när jag insåg att primitivo = Zinfandel så nu lurar jag min hjärna att primitivo från Italien är en heeeeeelt annan sak...

Jag gillar exempelvis chablis mer än chardonnay och syrah mer än shiraz...:o
 
Jag vet, men jag har fördomar om viner från USA (som de flesta Zinfandel som jag har druckit kommer ifrån) att de är så mycket blommigare, sötare, sliskigare än de primitivo som vuxit i den torra fattiga italienska myllan...
Jag höll faktiskt på att avsluta min primitivo-inlärning när jag insåg att primitivo = Zinfandel så nu lurar jag min hjärna att primitivo från Italien är en heeeeeelt annan sak...

Jag gillar exempelvis chablis mer än chardonnay och syrah mer än shiraz...:o
Fniss!! Alltså.. ehmm jaa jag lägger ner 🤣🤣🤣
 
Jaha, nä då var jag jätteotydlig. Brottas med tanken på att "lätta viner" inte är "riktiga" viner, B-laget liksom. Fastän det inte nödvändigtvis ÄR så.
Då vill jag motbevisa dig och säga att Pinot Noir är en lätt röd druva som är den druvan som ger dom mest exklusiva och dyraste röda vinerna som någonsin sålts 😜 Även en billig pinot noir på systemet är oftast ändå drickbar och det finns en del goda i det lägre prissegmentet. Testa!
 
Då vill jag motbevisa dig och säga att Pinot Noir är en lätt röd druva som är den druvan som ger dom mest exklusiva och dyraste röda vinerna som någonsin sålts 😜 Även en billig pinot noir på systemet är oftast ändå drickbar och det finns en del goda i det lägre prissegmentet. Testa!
Vi pratar fortfarande förbi varandra. Jag jobbar på systemet sedan ett par år så jag har rätt bra koll på olika druvor och deras egenskaper. Det finns inget problem att lösa här. Jag personligen gillar de lätta vinerna men upplever i sociala sammanhang att "andra" tycker att det är "B-laget" och därför får jag en inre konflikt och lite sekundära mindervärdeskomplex kring min smak.
 
Vi pratar fortfarande förbi varandra. Jag jobbar på systemet sedan ett par år så jag har rätt bra koll på olika druvor och deras egenskaper. Det finns inget problem att lösa här. Jag personligen gillar de lätta vinerna men upplever i sociala sammanhang att "andra" tycker att det är "B-laget" och därför får jag en inre konflikt och lite sekundära mindervärdeskomplex kring min smak.
Vad synd, det har jag aldrig upplevt trots att jag fortfarande har väldigt svårt med många druvor som är populära. Jag föredrar själv lätta och josiga viner, eller mjuka eleganta men gillar inte alls sträva viner och har aldrig upplevt att min smak skulle vara ”sämre” eller ”inte lika fin”.
 
Jag vet, men jag har fördomar om viner från USA (som de flesta Zinfandel som jag har druckit kommer ifrån) att de är så mycket blommigare, sötare, sliskigare än de primitivo som vuxit i den torra fattiga italienska myllan...
Jag höll faktiskt på att avsluta min primitivo-inlärning när jag insåg att primitivo = Zinfandel så nu lurar jag min hjärna att primitivo från Italien är en heeeeeelt annan sak...

Jag gillar exempelvis chablis mer än chardonnay och syrah mer än shiraz...:o

Syrah från Rhone är god... lakritskladdig shiraz från Australien är INTE det :D

Jag är skittråkig... men jag hamnar i Frankrike 99,99% av gångerna jag korkar upp något jag verkligen njuter av. Det är bara att acceptera. Sedan kan jag absolut dricka vin från andra länder och tycka det är njutbart men en upplevelse? Då är det Frankrike som gäller.
 
Vad synd, det har jag aldrig upplevt trots att jag fortfarande har väldigt svårt med många druvor som är populära. Jag föredrar själv lätta och josiga viner, eller mjuka eleganta men gillar inte alls sträva viner och har aldrig upplevt att min smak skulle vara ”sämre” eller ”inte lika fin”.

Instämmer. Jag skiter fullständigt i vad någon annan anser om det jag gillar, det är ju ingen tävling. Jag har heller inga åsikter om vad andra gillar.

Och de som försöker få det till någon tävling är drullar för att citera salig Ribbing.
 
Syrah från Rhone är god... lakritskladdig shiraz från Australien är INTE det :D

Jag är skittråkig... men jag hamnar i Frankrike 99,99% av gångerna jag korkar upp något jag verkligen njuter av. Det är bara att acceptera. Sedan kan jag absolut dricka vin från andra länder och tycka det är njutbart men en upplevelse? Då är det Frankrike som gäller.
Har du smakat? Lättdrucket men smakrikt tyckte jag.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20221106-213800_Systembolaget.jpg
    Screenshot_20221106-213800_Systembolaget.jpg
    64,4 KB · Visningar: 27

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Upplägg nybörjarlektioner ridskola
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp