Bukefalos 28 år!

Vintråden. Tråden för oss som gillar vin

Bekänner: Jag har ALDRIG köpt franska viner!! (Ja, förutom nån champagne nån gång...) Jag vet inte varför. Jag köper bara italienska, spanska, portugisiska, chilenska, nya zeeländska, australiensiska.... Nån enstaka från USA till och med. SNÄLLA ge mig tips på nåt enkelt, rakt, från Frankrike? Vitt helst! Nåt att dricka till maten (beroende på vad, givetvis) men också ...medan jag lagar maten...! Självt, med andra ord :D

Jag dricker ju mest rött generellt men här är två vita fransoser jag gillar:

16003731_400.png

https://www.systembolaget.se/produkt/vin/vouvray-628801/

24399540_400.png

https://www.systembolaget.se/produkt/vin/chteau-bouscasse-9270201/
 
Fick det här vinet i en låda med blandade italienska viner från vinoteket.
nedladdning.jpeg

Helt klart värt de 199:- det kostade. Kan lagras 5-10 år så en beställning har gått iväg och levereras 18 oktober. Vinet finns även på vivino.
 
Och VARNING för denna sjukt äckliga dryck som inte ens borde få kallas vin. De måste ha hällt socker i den? Får starta tidigare i år och göra mulled wine eller något av skiten.
 

Bifogade filer

  • 20221019_163446.jpg
    20221019_163446.jpg
    124 KB · Visningar: 67
Jag är väldigt skeptiskt till boxviner, inte druckit något som hållit måttet så det skulle inte förvåna mig om det innehöll en del socker.
Jag har en ganska låg lägstanivå enligt mig själv när det kommer till boxvin men det ska vara okej när det kostar 100 kr/l som detta gör. De billigare vinerna kostar ungefär hälften av detta vin ?knappt 200 kr/3L)
 
Inte vin men ack så viktigt för att njuta av vin... Ceestashop har nedsatt pris på ett av Lehmanns Jamesse champagneglas (just det glaset jag sneglat på i något år men varit för snål för :D). Det KAN vara så att en uppsättning är på väg mot Sverige
:angel:

https://www.ceestashop.se/sv/champa...s-jamesse-premium-28-5cl-(6st)/p/LGJAPRE28_6/

Det finns mer fancy champagneglas (och därmed svindyra) men i alla tester jag läst bedöms det här glaset vara bland de bästa och att det är bra med pang för pengarna. De kostar ju under en hundring per glas och då kan jag använda dem utan att känna mig nervös :D
 
Var ett tag sedan jag drack ett pinotage och i går var det dags igen!
Doften påminde lite om en sadelkammare (som jag tycker att pinotage ska lukta :) ) Hög och fin i smakerna, träffade mer i gommen än på tungan!
Väldigt gott till en fin lammstek och rostade rotsaker!

tempImageNxtT8e.jpg
 
Inte vin men ack så viktigt för att njuta av vin... Ceestashop har nedsatt pris på ett av Lehmanns Jamesse champagneglas (just det glaset jag sneglat på i något år men varit för snål för :D). Det KAN vara så att en uppsättning är på väg mot Sverige
:angel:

https://www.ceestashop.se/sv/champa...s-jamesse-premium-28-5cl-(6st)/p/LGJAPRE28_6/

Det finns mer fancy champagneglas (och därmed svindyra) men i alla tester jag läst bedöms det här glaset vara bland de bästa och att det är bra med pang för pengarna. De kostar ju under en hundring per glas och då kan jag använda dem utan att känna mig nervös :D

Jag har nu ett I-landsproblem de luxe... Glasen har anlänt och känns mycket trevliga och jag är ju egentligen taggad att testa dem... men regnrusket gör att jag inte är sugen på champagne! :arghh: Det är liksom glögg- och rödvinsväder :cautious:

Och ja, jag vet att det egentligen är ett icke-problem :p
 
Jag brottas med känslan av att billiga lätta viner inte är riktiga viner. Vilket egentligen är lite tramsigt eftersom alla viner man gillar är bra viner och ingen blir glad av att jag köper dyrare viner jag inte gillar. Samtidigt kan jag gilla fylligare viner också (lionheart of the barossa tex), så jag har inte helt benat ut vad jag gillar och inte. Resan fortsätter.

Åkte hem till en kompis igår som är lite ny på rödvin, vi delade på en flaska Zupreme zinfandel. Jag tycker den är lite lättsam och trevlig utan att bli helt saftig, eftersom det finns lite fat i. Är inget wow på något vis men ett förhållandevis säkert kort liksom.
 
Jag brottas med känslan av att billiga lätta viner inte är riktiga viner. Vilket egentligen är lite tramsigt eftersom alla viner man gillar är bra viner och ingen blir glad av att jag köper dyrare viner jag inte gillar. Samtidigt kan jag gilla fylligare viner också (lionheart of the barossa tex), så jag har inte helt benat ut vad jag gillar och inte. Resan fortsätter.

Åkte hem till en kompis igår som är lite ny på rödvin, vi delade på en flaska Zupreme zinfandel. Jag tycker den är lite lättsam och trevlig utan att bli helt saftig, eftersom det finns lite fat i. Är inget wow på något vis men ett förhållandevis säkert kort liksom.
Finns massa lätta mjuka viner/druvor som är bra och går att hitta i bättre kvalitet. Det är inte bara fylliga sträva rödviner som är dyra 😁
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp