Vintråden. Tråden för oss som gillar vin

AADBB90A-BC25-4BCA-9B5A-EADF1398EDB9.jpeg


Efter tips från en vän så drack vi ett glas var av denna till middagen idag. Är lite tudelad, gott men vet kanske lite väl söt & smörig?
 
Skickade in maken på systemet i onsdags efter 40 mil i bil var han inte särdeles idel öra. Jag ropade åt honom medan jag greppade min Icavagn och ropade efter honom ”vi ska ha älgfile, något smör med vitlök, kantareller och mandelpotatispuré” ta något med en älg på beskrivningen som passsar,lite dyrare, det är till din födelsedag!

Han lyssnade inte, efter att ha brottats med en handfull stirriga norrmän greppade han till slut en flaska - som vi aldrig druckit förut och inte heller hade den en älg på beskrivningsetiketten.

Tillagade så maten och korkade upp vinet, maken smakade först och började humma lite förnöjt. Jag tuggade ut första tuggan älgfile och tog glaset till munnen - älgarna började sjunga och jag fick precis en sådan smakexplosion i munnen som jag vill ha. Ni vet när det nästan är som att det blir små små bubblor på tungan 🙏🥳 fantastisk doft och smak, fruktigt med körsbär utan att blunder minsta sött! Halleluja!
 

Bifogade filer

  • 4F929DCB-D7D3-4B44-BDC7-652D0CE0F9E1.jpeg
    4F929DCB-D7D3-4B44-BDC7-652D0CE0F9E1.jpeg
    221,9 KB · Visningar: 75
Skickade in maken på systemet i onsdags efter 40 mil i bil var han inte särdeles idel öra. Jag ropade åt honom medan jag greppade min Icavagn och ropade efter honom ”vi ska ha älgfile, något smör med vitlök, kantareller och mandelpotatispuré” ta något med en älg på beskrivningen som passsar,lite dyrare, det är till din födelsedag!

Han lyssnade inte, efter att ha brottats med en handfull stirriga norrmän greppade han till slut en flaska - som vi aldrig druckit förut och inte heller hade den en älg på beskrivningsetiketten.

Tillagade så maten och korkade upp vinet, maken smakade först och började humma lite förnöjt. Jag tuggade ut första tuggan älgfile och tog glaset till munnen - älgarna började sjunga och jag fick precis en sådan smakexplosion i munnen som jag vill ha. Ni vet när det nästan är som att det blir små små bubblor på tungan 🙏🥳 fantastisk doft och smak, fruktigt med körsbär utan att blunder minsta sött! Halleluja!
Går det att göra fynd på Systemet i Hemavan?
 
De har faktiskt sina guldkorn! Dessutom har de personal som genom åren gett sådana där tips som blivit stående i omsättningslagret 😅

Bättre än när man fick hämta ut sina påsar på järnhandeln efter ikryssandet in en katalog ☺️
Ja, mycket bättre än då de stoppade ner något helt annat än vad man ville ha för det inte fanns i sortimentet i Storuman. 😳
 
Ja, mycket bättre än då de stoppade ner något helt annat än vad man ville ha för det inte fanns i sortimentet i Storuman. 😳
😩 vilken tur att jag på den tiden var mest ”Kopparbergs päroncider” lite svårt att misslyckas med 🥳 sedan började vi frakta med oss för att vara på den säkra sidan! Men att få en liten random påse låter ehh spännande
 
Norrbaggarna åker dit så den är välsorterad.

Storuman är inte fullt så rolig men Sorsele och Dorotea är ännu värre, mest öl! :rofl:
Tror mer det är kustborna som styr på, norrmännen bär ut sina bibar och billiga öl…(Vill också poängtera att även vi som kustbor bör ut bibar och Norrlands OCKSÅ 😳)

Jag har dock noterat att Sorsele har bättre utbud på champagne än Storuman. Undra om det beror på Mercedes-köparna, mest troligt 🤩

Dorotea ligger dock inte inom min systembolagsrutt så kan inte uttala mig 😂
 
Tror mer det är kustborna som styr på, norrmännen bär ut sina bibar och billiga öl…

Jag har dock noterat att Sorsele har bättre utbud på champagne än Storuman. Undra om det beror på Mercedes-köparna, mest troligt 🤩

Neej... tyskarna i Volkswagengruppe ;) De bor ju på stationen utanför Sorsele :D

Edit: Jag var ju testförare en säsong där.
 
20221229_200337.JPG

Kan inte säga att jag är en stordrickare av vin. Ingen koll har jag heller. Brukar ta det jag blir bjuden på. :angel:
Vet inte ens när jag var in på bolaget senast. Tro jag köpte några öl som julklapp för ett x antal år sedan. Legget fungerade den här gången också iallafall. 😅

Complicado har jag velat pröva bara för att Miss Li:love: Den andra lät intressant när jag läste om det och hade fin flaska också. :D
Så får se vad det här smakar, när jag nu får tillfälle att pröva.
 
61360407-5941-4F5E-81DA-53E6D7E0706A.jpeg


Såg denna på bolaget, tänkte att den såg äcklig ut så behövde prova. Burken kändes enormt fjortisaktig men smaken kan nog beskrivas mer av priset. Oväntat torr och inte speciellt smakfull. Men överträffade mina förväntningar åtminstone och hade nog upplevts som bättre om jag hällt upp den i en snygg coupe 😬
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp