Virkon kattunge

Hopplan

Trådstartare
Hej
Är kattungar känsliga för Virkon S (vet att dom är känsliga för vissa salvor och liknande) eller kan jag bada en kattunge i Virkon? 1% lösning då jag vet att kattungen varit i kontakt med ringorm. Vi tror han är ca 8-9 veckor gammal.
 
Jag skulle aldrig våga tvätta en kattunge i Virkon. Bada den med vanligt schampo istället. Man ska inte underskatta vad man kan lyckas med genom mekanisk rengöring.

Okej tack! Troligtvis är det han som smittat mig med det. Han kliar sig och är tunnpälsad på vissa ställen men inga typiska ringormar, eventuellt att det börjar gå att ana en nu. Prov är taget men det tar ju ett bra tag att få svar på. Om han är den som smittat mig, är det lönt att börja sanera huset innan vi har svar/behandling till katten? Försökte ringa veterinären men fick inte svar
 
Okej tack! Troligtvis är det han som smittat mig med det. Han kliar sig och är tunnpälsad på vissa ställen men inga typiska ringormar, eventuellt att det börjar gå att ana en nu. Prov är taget men det tar ju ett bra tag att få svar på. Om han är den som smittat mig, är det lönt att börja sanera huset innan vi har svar/behandling till katten? Försökte ringa veterinären men fick inte svar
Jag skulle höra av mig till SVA och fråga. De gav mig bra råd när jag fick parasit. Jag har dock aldrig haft någon katt med ringorm så där vågar jag inte uttala mig.
 
Okej tack! Troligtvis är det han som smittat mig med det. Han kliar sig och är tunnpälsad på vissa ställen men inga typiska ringormar, eventuellt att det börjar gå att ana en nu. Prov är taget men det tar ju ett bra tag att få svar på. Om han är den som smittat mig, är det lönt att börja sanera huset innan vi har svar/behandling till katten? Försökte ringa veterinären men fick inte svar
Försök ringa veterinären igen, men tvätta inte katten med Virkon på eget bevåg.
 
Okej tack! Troligtvis är det han som smittat mig med det. Han kliar sig och är tunnpälsad på vissa ställen men inga typiska ringormar, eventuellt att det börjar gå att ana en nu. Prov är taget men det tar ju ett bra tag att få svar på. Om han är den som smittat mig, är det lönt att börja sanera huset innan vi har svar/behandling till katten? Försökte ringa veterinären men fick inte svar

Jag antar att han är försäkrad. De flesta försäkringsbolag är anslutna till FirstVet de har både telefon och videosamtal som du kan boka from 07-22, oftast samma dag. De enda som inte har det är Agria numera eftersom de har en egen telefonvet.
 
Hej
Är kattungar känsliga för Virkon S (vet att dom är känsliga för vissa salvor och liknande) eller kan jag bada en kattunge i Virkon? 1% lösning då jag vet att kattungen varit i kontakt med ringorm. Vi tror han är ca 8-9 veckor gammal.

Är han alltså en upphittad kattunge eftersom han är så ung? Isof borde han redan varit hos vet för att kollas igenom, vaccineras osv.
 
Man kan bada katter i Virkon, det är inte farligt om man sköljer ordentligt och torkar djuret noga. Svampdödande schampo är dock lite mer lätthanterligt tycker jag, det löddrar och gör det lättare att känna när man har tvättat igenom pälsen.
Svampsalva kan användas om djuret har synliga fläckar. Osäker på hur giftigt det kan vara för en liten kattunge dock.

Om du sätter igång med att bada/behandla djuret så ta itu med omgivningen också så att ni minskar risken för återsmitta.
 
Jag antar att han är försäkrad. De flesta försäkringsbolag är anslutna till FirstVet de har både telefon och videosamtal som du kan boka from 07-22, oftast samma dag. De enda som inte har det är Agria numera eftersom de har en egen telefonvet.
Ringorm försvinner inte av att du badar den i Virkon!

Den behöver medicin från veterinär och inte nåt hemmakok.

Jag visste inte att agria hade egen telefonvet, tack ska kolla det! Virkon fick jag tipset av folk som har marsvin då dom tydligen använder det i förebyggande syfte efter utställningar mm samt fått råd om det på andra djur

Han är upphittad i väldigt dåligt skick vid gissningsvis 5 veckors ålder. Han har varit hos veterinär som jag inte fick ta på igen då. Prov är taget. Eftersom åldern är osäker och han var i så pass dåligt skick när han hittades tycker dom att vaccineringen ska vänta tills vi kastrerar honom.
Annars är han genomkollad avmaskad och ska behandlas mot loppor för säkerhets skull om någon vecka (eftersom der medlet inte ska användas innan 8 veckor väntar vi någon vecka till för säkerhets skull)

Har dock varit i kontakt med SVA gällande sanering så väntar svar från dom
 
Man kan bada katter i Virkon, det är inte farligt om man sköljer ordentligt och torkar djuret noga. Svampdödande schampo är dock lite mer lätthanterligt tycker jag, det löddrar och gör det lättare att känna när man har tvättat igenom pälsen.
Svampsalva kan användas om djuret har synliga fläckar. Osäker på hur giftigt det kan vara för en liten kattunge dock.

Om du sätter igång med att bada/behandla djuret så ta itu med omgivningen också så att ni minskar risken för återsmitta.

Tack! Har påbörjat sanering av omgivningen (väntar även svar från SVA med hur ofta det bör göras osv tills det är borta) med tvättning av alla tyger samt desinficering av alla ytor där han/jag varit.
Har försökt hitta svampdödande schampo men blir inte riktigt klok på vad som är bra. Finns ju klorhexidinschampo men vet inte hur effektiva dom är på svamp?

Min svampsalva ska enligt vet inte vara giftig för kattungen men han bör kanske inte slicka på min arm t.ex. när jag smort in så. Det är ju lätt att undvika men svårare att undvika att han slickar på sig själv så avvaktar med det
 
Tack! Har påbörjat sanering av omgivningen (väntar även svar från SVA med hur ofta det bör göras osv tills det är borta) med tvättning av alla tyger samt desinficering av alla ytor där han/jag varit.
Har försökt hitta svampdödande schampo men blir inte riktigt klok på vad som är bra. Finns ju klorhexidinschampo men vet inte hur effektiva dom är på svamp?

Min svampsalva ska enligt vet inte vara giftig för kattungen men han bör kanske inte slicka på min arm t.ex. när jag smort in så. Det är ju lätt att undvika men svårare att undvika att han slickar på sig själv så avvaktar med det

Klorhexidinschampon är ingen idé att lägga pengar på. Din veterinär får hjälpa dig med eventuell behandling. Ofta kan man låta ringormen läka ut av sig själv om det bara finns en katt i familjen. I ditt fall är det ju inte säkert att kattungen är källan heller.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 121
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Hej, jag har tagit hand om en ung vildkatt som är ca 8 månader gammal. Vad jag vet har den levt ute hela ditt liv och aldrig haft någon...
Svar
13
· Visningar
1 118
Senast: Squie
·
Övr. Katt Har två kattfarbröder (12 och 9 år) som är bästisar. Den äldre levde själv tills vi skaffade den yngre och det höjde hans livskvalitet...
Svar
1
· Visningar
525
Senast: cewe
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 083
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp