Bukefalos 28 år!

LinnéaL

Trådstartare
Vid en rutinkontroll genom blodprov upptäcktes att en av min hästs hagkompisar bär på ett virus. Ingen av hästarna har haft feber (vi tempar rutinmässigt varje dag) men min häst har haft lite förhöjd kroppstemp under två dagar för någon vecka sedan. De har också varit något tjocka i benen vilket vi trott berodde på foderbyte. Troligen bär väl min häst på samma virus, jag ska ta ett prov på henne om två veckor när hagkompisen ska ta nytt blodprov.

Nu undrar jag om det är någon som har några tips om hur jag bör jobba min häst under tiden? Hon är fyra år gammal och går ca fem pass i veckan. Att jag inte bör komma upp i maxpuls förstår jag, men i övrigt.. Är det någon som har erfarenhet av detta? Givetvis fortsätter jag tempa innan varje pass.

Tacksam för synpunkter! :)
 
Sv: Virus

Har hästen ingen feber alls, så skulle jag nog rida lätta pass på ca 45 min max kanske ut i skogen, med mestskritt o trav och nån galopp en kortare bit tills jag visste om det var OK att rida på som vanligt.
 
Sv: Virus

Bra. Ut i skogen är ju det vi mest sysslar med just nu, och ditt tips ligger i linje med vad jag själv tänkt mig. :)

Någon annan som har erfarenheter av virusbärare?
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
887
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 197
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 629
Senast: tott
·
Hästvård Efter att vi nyligen haft en häst med lite feber (förhöjd temp) hos oss så är jag nyfiken på hur rutinerna ser ut i andra stall. Främst...
Svar
3
· Visningar
822
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp