Vissa dagar skäms jag över travsporten...

Sv: Vissa dagar skäms jag över travsporten...

Som jag skrev i min första inlägg så tog hästen uppenbarligen ingen skada. Då kan jag inte heller förstå vad du är ute efter med den här tråden.

Nej det skrev du inte alls.

Jag tror väl egentligen du mycket väl förstår vad jag är ute efter med tråden, det har jag skrivit och dessutom frågat andra vad de tycker och skulle ha gjort i situationen.

Jag tycker för övrigt att det är en skyldighet att som människa till en häst, vara rädd om den, visa den respekt och inte utsätta den.
Hästen såg ut att ha klarat sig bra, men precis som Göran Åkerström svarar betyder inte det att den har gjort det, det finns risk för skador utan synbara symtom och därför skulle hästen ha blivit stuken om de vetat om detta.

Sen skäms jag, det står i flera olika artiklar att det är en bedrift att starta en häst 3 timmar efter en olycka, att hästen är en stålhäst som gjort sitt livs lopp.
Det representerar iallafall inte mig som travmänniska eller djurvän.
 
Sv: Vissa dagar skäms jag över travsporten...

Svensk Travsport har undersökt fallet och bland annat pratat direkt med banveterinären Olle Rydell som också är länsveterinär i Dalarnas län. Det har framkommit att vare sig funktionärer eller Olle blivit informerade om att Pompano Mick varit med om en trafikolycka på väg till tävlingen. De hade därför ingen anledning att agera. Hästen visade heller inga tecken på att må dåligt.

Och det är där som man måste tänka efter som tränare.

Veterinären kan göra sin flygande besiktning och kolla på provstarter, men bakgrundsinformationen sitter kretsen nära hästen på och vi kan inte bara säga att det är okej för att veterinären ger klartecken. Har hästen varit med om en sådan olycka att den kan vara chockad, skulle jag aldrig starta. Så svaret på frågan i inlägget är ett starkt nej, jag hade inte startat hästen. Bara för att den ser okej ut på utsidan behöver den inte vara det, och den behöver inte heller vara okej på insidan.
 
Sv: Vissa dagar skäms jag över travsporten...

*kl*

Jag hade aldrig startat, tänk om den hade skadat ett inre organ till exempel.

Till exempel mindre revbensskador kan ju bli värre och medan hästen är i chock lär det ju inte märkas om den har några mindre skador som kan förvärras av ansträngning.
 
Sv: Vissa dagar skäms jag över travsporten...

*kl*

Detta ämnet och mina inlägg berör tydligen över gränser, iallafall tillräckligt mycket för att en användare här som inte håller med mig, går till facebook och debatterar med mig där, under ett nick med inlägg användaren tydligen inte vågar skriva här...
Riktigt obehagligt att man kollar upp någon och visar att man gjort det... :crazy:
 
Sv: Vissa dagar skäms jag över travsporten...

Det där med inre skador tänkte jag också på - nu har inte jag pluggat tävlingsreglementet på fyra år, men är det just inte på grund av rädslan för inre skador som vi inte kan upptäcka som man inte får starta en häst om den varit med buken i backen på banan?

Då skulle jag verkligen inte överväga start om den blivit fast i en transport som den här hästen blivit. :eek:
 
Sv: Vissa dagar skäms jag över travsporten...

Oj, det var inte illa! :)

Mm, det visar ju bara att även ATG tyckte att det inte gick korrekt till.
Sen är ju frågan vad de skulle gjort om det handlade om större summor, men det vart inte ens en diskussion kring det hela.
 
Sv: Vissa dagar skäms jag över travsporten...

Är det någon idé att du debatterar med en sådan?
En fantasifigur utan egna åsikter? :cool:

Människan finns inte och det enda han gör är att radera annonser såg jag på profilen. :D
Vore jag dig så skulle jag blockera.

Då försvinner människan till samma ställe där han kom ifrån :grin:

AM
 
Sv: Vissa dagar skäms jag över travsporten...

Är det någon idé att du debatterar med en sådan?
En fantasifigur utan egna åsikter? :cool:

Människan finns inte och det enda han gör är att radera annonser såg jag på profilen. :D
Vore jag dig så skulle jag blockera.

Då försvinner människan till samma ställe där han kom ifrån :grin:

AM

Du har rätt Naffa, han är såklart inte värd det...:D

Problemet är väl att han försvinner tillbaka hit, å andra sidan verkar han inte våga skriva vad han tycker här.... han kanske vill framstå som lite mer seriös här och då löser det sig ju automatiskt, jag slipper se hans vidriga syn på hästar...

Tack :)
 
Sv: Vissa dagar skäms jag över travsporten...

Bra att du lyssnar på mig. :D

Den här tråden kommer ändå snart att koka över skulle jag tro. En hel drös under Aktiva nu, här på Trav, som är nya medlemmar med 0 inlägg. Snart kliver säkert både djurens rätt och den berömda antitravmedlemmen och sabbar all diskussion ändå.


Men måste inflika/erkänna en sak.

Har själv varit med och vält ett släp i diket med häst i.

Ett elände att få ner luckan och så fick vi dra hästen i svansen för att få ut den på fast mark.

Det konstiga var att hästen var inte speciellt stressad, inga skador och klev sen på det andra släpet utan något problem.
Nu var inte detta en tävlingshäst utan en vanlig ridhäst. Men veterinär gick igenom hela pållen och fanns inget att anmärka.
Hästen fick vara under obs i några dagar i hage och skrota men sen reds han igen som vanligt.

Detta var ganska sent 70 tal eller därikring. Längesedan men blev påmind nu.


Men jag försvarar inte vad som skett nu.

AM
 
Sv: Vissa dagar skäms jag över travsporten...

Mm, det visar ju bara att även ATG tyckte att det inte gick korrekt till.
Sen är ju frågan vad de skulle gjort om det handlade om större summor, men det vart inte ens en diskussion kring det hela.

Det skulle vara intressant att veta om det handlade om större summor, men i fallet känns det som de faktiskt skulle betala eftersom det verkligen är en stor grej.
 
Sv: Vissa dagar skäms jag över travsporten...

Bra att du lyssnar på mig. :D

Den här tråden kommer ändå snart att koka över skulle jag tro. En hel drös under Aktiva nu, här på Trav, som är nya medlemmar med 0 inlägg. Snart kliver säkert både djurens rätt och den berömda antitravmedlemmen och sabbar all diskussion ändå.


Men måste inflika/erkänna en sak.

Har själv varit med och vält ett släp i diket med häst i.

Ett elände att få ner luckan och så fick vi dra hästen i svansen för att få ut den på fast mark.

Det konstiga var att hästen var inte speciellt stressad, inga skador och klev sen på det andra släpet utan något problem.
Nu var inte detta en tävlingshäst utan en vanlig ridhäst. Men veterinär gick igenom hela pållen och fanns inget att anmärka.
Hästen fick vara under obs i några dagar i hage och skrota men sen reds han igen som vanligt.

Detta var ganska sent 70 tal eller därikring. Längesedan men blev påmind nu.


Men jag försvarar inte vad som skett nu.

AM

Vår "vän" måste ju även han ha ett nytt nick så han kan skriva här ;)

Det verkar ju ha gått bra med hästen även i detta fallet och det är ju tur, det sker ju en massa olyckor med hästar som de klarar sig ur utan skador, så naturligtvis kan man välta släpet utan att hästen varken skadas eller blir direkt rädd.

Det jag vänder mig emot här, är att de chansade och det bara 3 timmar efter olyckan, det tycker jag är fel.
Det finns ju som sagt risk för inre skador, för fissurer, sträckningar etc och annat som inte visar sig direkt och hästen fick inte ens chansen ifall han hade skadat sig.

Jag vet att du inte försvarade, jag spann loss och upprepade vad jag menade, så det står igen.. :)
 
Sv: Vissa dagar skäms jag över travsporten...

Det konstiga var att hästen var inte speciellt stressad, inga skador och klev sen på det andra släpet utan något problem.
Nu var inte detta en tävlingshäst utan en vanlig ridhäst. Men veterinär gick igenom hela pållen och fanns inget att anmärka.
Hästen fick vara under obs i några dagar i hage och skrota men sen reds han igen som vanligt.


Jag fetstilade det som är viktigt i det här, OM det blivit inre skador hade något kommit fram under de dagar den "skrotade i hagen" och var under observation.

Jag tror att man gör exakt det samma nu.

I höstas krokade min häst ihop med en annan under lopp rätt våldsamt - och jag kanske är fånig men det var inte alldeles självklart för mig att fortsätta anmäla utan att ha kollat upp henne.
 
Sv: Vissa dagar skäms jag över travsporten...

Har själv varit med och vält ett släp i diket med häst i.

Ett elände att få ner luckan och så fick vi dra hästen i svansen för att få ut den på fast mark.

Det konstiga var att hästen var inte speciellt stressad, inga skador och klev sen på det andra släpet utan något problem.
Nu var inte detta en tävlingshäst utan en vanlig ridhäst. Men veterinär gick igenom hela pållen och fanns inget att anmärka.
Hästen fick vara under obs i några dagar i hage och skrota men sen reds han igen som vanligt.


Detta var ganska sent 70 tal eller därikring. Längesedan men blev påmind nu.


Men jag försvarar inte vad som skett nu.

AM

:bow::bow::bow:

Sällan inne här på trav men läser dig ibland på Avel o du är alltid klokheten själv. Tänk vad hästar haft det bra med fler människor som du..
 
Sv: Vissa dagar skäms jag över travsporten...

*kl*

Detta ämnet och mina inlägg berör tydligen över gränser, iallafall tillräckligt mycket för att en användare här som inte håller med mig, går till facebook och debatterar med mig där, under ett nick med inlägg användaren tydligen inte vågar skriva här...
Riktigt obehagligt att man kollar upp någon och visar att man gjort det... :crazy:

De flesta typer av det slaget är rätt tuffa på nätet o fega i verkliga livet men skrivs något som helst hotfullt - polisanmäl! De (Polisen) tar nog hårdare på det nu efter UG´s näthatsprogram....

Jag tycker du gör helt rätt att ta upp diskussionen. Du agerar ju för travets bästa. Man måste få ta upp saker som kanske inte är helt ok inom "sitt område" utan att bli attackerad annars blir det ju lite sektaktigt...
 
Senast ändrad:
Sv: Vissa dagar skäms jag över travsporten...

De flesta typer av det slaget är rätt tuffa på nätet o fega i verkliga livet men skrivs något som helst hotfullt - polisanmäl! De (Polisen) tar nog hårdare på det nu efter UG´s näthatsprogram....

Jag tycker du gör helt rätt att ta upp diskussionen. Du agerar ju för travets bästa. Man måste få ta upp saker som kanske inte är helt ok inom "sitt område" utan att bli attackerad annars blir det ju lite sektaktigt...

Det var inget hotfullt alls egentligen, mer att någon verkligen visar att de kollar upp en. :)

Ja, jag tycker oxå det är en viktig fråga.

Nu har ju travsport svarat att de inte kommer gå vidare i frågan och sen massa fint om djurskyddet inom travsporten, hur viktigt det är och hur de skapat olika utredare och grupper i frågan....

Jag antar det betyder att man faktiskt inte behöver komma till banan med en häst man vet inte är i bra skick.
Bara inte banveterinären vet/ser så är det helt i sin ordning och chansa går fint :(
Frågan är ju om man chansar och det inte går, hur det sett ut i detta fallet om hästen stupat och senare fick de reda på olyckan?

Hästen startar igen den 14/2 så jag hoppas han klarade sig fint. :crazy:
 
Sv: Vissa dagar skäms jag över travsporten...

*kl*

Hon som först reagerade och frågade på sidan fick ju stänga ner sin facebook p.g.a hot och trakasserier. Allt för man bryr sig om en häst välbefinnande.
 
Sv: Vissa dagar skäms jag över travsporten...

fast det var ju inte riktigt så , utan det förekom ju en del personliga angrepp mot namngivna personer ..dock rättfärdigar ju det såklart inte anonyma hot .
..och jag tror knappast det är de utpekade som hotat , utan isåfall folk omkring dessa.
 
Sv: Vissa dagar skäms jag över travsporten...

fast det var ju inte riktigt så , utan det förekom ju en del personliga angrepp mot namngivna personer ..dock rättfärdigar ju det såklart inte anonyma hot .
..och jag tror knappast det är de utpekade som hotat , utan isåfall folk omkring dessa.

Jag tror inte heller det är kretsen runt hästen som hotat någon, det är ju ingen maffia precis, utan helt vanliga människor som tog ett beslut att starta, rätt eller fel är ju upp till person att avgöra, ST har sagt sitt i frågan.
 
Sv: Vissa dagar skäms jag över travsporten...

Jag jobbade i ett travstall förr där två hästar råkade ut för en billolycka på väg till tävling. Den ena hästen skadades lätt och var givet för strykning, den andra oskadd med ströks också.
Dessutom så bekostade försäkringsbolaget en vet. undersökning även av den oskadade hästen för att DE ville säkerställa att hästen klarat sig oskadd även för invärtes skador.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp