Vissa dagar skäms jag över travsporten...

Sv: Vissa dagar skäms jag över travsporten...

*kl*

Händelsen är anmäld länk

Jag tror att detta kan vara början till att travets aktiva kan börja anmälas i betydligt större utsträckning.
Blödande munnar, halta hästar som startar och drivningar etc.
 
Sv: Vissa dagar skäms jag över travsporten...

Anmälningar från DR då menar du?
Jag tror nämligen inte att myndigheterna som detta anmäls till; djurskyddet eller polisen, har tid att utreda något som redan har ett kontroll organ, dvs banveterinären, eller själva vara på plats för att jaga busar.

Det finns allt för många andra djur som står helt utan kontroll och faktiskt lider nämnvärt, som de bör och ska ägna sin tid åt.

Därmed inte sagt att travsporten är ren eller oskyldig, det finns mycket att förbättra, men vi har dock ett eget kontrollorgan som också har möjlighet att agera med tex böter, avstängning, indragen licens etc.
Har man ingen möjlighet att starta sin häst, så tröttnar nog väldigt många av dem som "går över gränsen" för vad som är okej och inte.
(Och då hamnar vi i nästa steg, dumpade travhästar eller slaktbil utomlands, så det ligger nog ett stort ansvar också att följa upp de tränare som lägger av :grin:)
 
Sv: Vissa dagar skäms jag över travsporten...

Anmälningar från DR då menar du?
Jag tror nämligen inte att myndigheterna som detta anmäls till; djurskyddet eller polisen, har tid att utreda något som redan har ett kontroll organ, dvs banveterinären, eller själva vara på plats för att jaga busar.

Det finns allt för många andra djur som står helt utan kontroll och faktiskt lider nämnvärt, som de bör och ska ägna sin tid åt.

Därmed inte sagt att travsporten är ren eller oskyldig, det finns mycket att förbättra, men vi har dock ett eget kontrollorgan som också har möjlighet att agera med tex böter, avstängning, indragen licens etc.
Har man ingen möjlighet att starta sin häst, så tröttnar nog väldigt många av dem som "går över gränsen" för vad som är okej och inte.
(Och då hamnar vi i nästa steg, dumpade travhästar eller slaktbil utomlands, så det ligger nog ett stort ansvar också att följa upp de tränare som lägger av :grin:)

Det är mycket möjligt du har rätt i det och att det inte händer något alls rent straffmässigt.

Nu framgår det väl inte av artikeln vem som är anmäld och vart?

Det jag menar är att börjar det hagla in anmälningar om halta hästar som startar, blödande munnar och fula drivningar etc., kan jag tänka mig att media kan tycka det är värt att skriva om och det är oavsett ingen bra reklam för travsport, utan borde på sikt tvinga ST att ta hårdare tag, hårdare regler och hårdare straff.

Som det är nu, kan man på tv få se och höra hur kommentatorerna diskuterar halta hästar som vilken som helst kan se inte är ren i travet och dessa får trots det starta.

Man kan få tv få se hästar som det rycks och slits i och drivs på riktigt rejält, det man dock aldrig får se är böter, diskningar pga av drivning eller liknande.

Man får även se kuskar som kör som galna, kör snävt och på andra ekipage.

Och det är bara en del av det och det som visas på tv.

Agerar inte då de som ska ha kontrollen, kan jag tänka mig att det kommer gå vidare och visas fram, vad som pågår och ifrågasättas hur det kan få pågå.

Och visst, de som inte klarar reglerna måste sluta om de inte kan göra om göra rätt, å andra sidan så måste travet komma in i djurskydd 2013 och sluta hävda att "alla gör inte så" för vi är inte bättre än den som är sämst och kommer undan med det.
 
Sv: Vissa dagar skäms jag över travsporten...

Dock lite tröttsamt med DR och bara trav. De hade kunnat göra nytta om de jobbat på helt annat sätt. Nu är de få som tar dom på allvar utan skrattas mest åt dom

Håller numera på med islandshästar och sett betydligt fler som fått ok att få starta trots ofrächa mot när jag jobbade med travhästar. Har faktiskt stött på flera islandshästar som fart mer illa än travhästar. Exem som ägarna inte skött så man och svans vart blodiga, halta hästar som rids långturer för ryttarna märker inte att de är halta.

Titta på SVT när de visar hoppning speciellt så är de inte heller alltid direkt trevlig ridning.

De jag vill säga att de finns skit inom allt bara man tittar och MKT som kan förbättras.
 
Sv: Vissa dagar skäms jag över travsporten...

*Humilibumlan och hag391 ni har rätt båda två. :)
Och som sagt media är ju makt, så det är bättre att förekomma än förekommas och se över sitt agerande. Och visst blir man ledsen emellanåt :(
 
Sv: Vissa dagar skäms jag över travsporten...

Dock lite tröttsamt med DR och bara trav. De hade kunnat göra nytta om de jobbat på helt annat sätt. Nu är de få som tar dom på allvar utan skrattas mest åt dom

Håller numera på med islandshästar och sett betydligt fler som fått ok att få starta trots ofrächa mot när jag jobbade med travhästar. Har faktiskt stött på flera islandshästar som fart mer illa än travhästar. Exem som ägarna inte skött så man och svans vart blodiga, halta hästar som rids långturer för ryttarna märker inte att de är halta.

Titta på SVT när de visar hoppning speciellt så är de inte heller alltid direkt trevlig ridning.

De jag vill säga att de finns skit inom allt bara man tittar och MKT som kan förbättras.

Det där tror jag är en väldigt farlig åsikt för hästsporten och avfärda dem med att ingen ändå lyssnar, de flesta skrattar och det är fanatiska idioter utan insikt.
Jag tror skrattet kan fastna i rätt många halsar när de blir ifrågasatta och ska förklara och rättfärdiga sin hästhantering.

Jag har diskuterat väldigt mycket med Djurens Rätts Hästgrupp på facebook och jag tycker de snäppt upp sig ordentligt, ofta håller jag faktiskt med dem och det är svårare att försvara, förklara och rättfärdiga olika händelser nu än tidigare.

Jag har fått rannsaka mitt eget och fundera över vad jag tycker är rätt och fel och det hoppas jag många fler tvingas till att göra, jag upplever att många inom travet är rätt hemmablinda, vi accepterar saker för de funnits jämnt, alla gör så och vi tar oss ingen direkt funderare över vad det är vi sysslar med, hur hästarna behandlas och påverkas etc..

Nu driver inte DR enbart travfrågor, det finns mycket annat oxå de tar upp, men travet i sig är ju så långt ifrån deras grundfilosofi man kan komma och naturligtvis får travet då ta mycket kritik.

Att det finns skit överallt är det nog ingen som tvivlar på, men travets skit visas dagligen på tv och annan media, det är den hästsport som har mest mediabevakning och den som handlar om mest pengar, störst allmän intresse, det gör den lättast att hålla koll på och finna fel i.

Nu håller jag inte alls med DR om att det är fel tävla med hästar, men jag anser att ska vi utnyttja hästarna och tjäna pengar på dem, så är det minsta vi kan göra att behandla dem med respekt, som levande varelser och inte slit och släng pengamaskiner.

Jag tror många skulle ha nytta av att diskutera med "motståndare" och bli ifrågasatta, det ger en viss tankeverksamhet om vad som är rätt och fel, hur man skulle vilja ha det, egentligen. :)
 
Sv: Vissa dagar skäms jag över travsporten...

Fast jag är trygg i mig själv och med min hästhantering, och tänker noga igenom mina grundvärderingar i allt jag gör, (Kanske för att jag de år jag arbetade som pedagog var tvungen att skriva en handlingsplan där värdegrund tydligt skulle ingå? ) och jag tycker det är jättebra att du tagit åt dig på ett konstuktivt sätt genom dialog med dem, men jag tror ändå att det kommer att ta väldig lång tid innan de har återupprättat sitt anseende, efter det sätt de valt att bla här angripa travet, och "oss" aktiva, nivån där har inte varit jättehög.

Sen tvivlar jag inte ett dugg på att det finns både kunniga och duktiga personer inom DR som gör mkt nytta, men det är väl inte heller bättre än sin sämsta länk?

Däremot måste travsporten som med allt här i livet följa utvecklingen, och den handlar ju inte bara om teknik och att föda fram snabbare hästar,utan även om kunskap och mjuka värden. Håller helt med dig om att många accepterar saker "för att andra gjort så" tidigare.
 
Sv: Vissa dagar skäms jag över travsporten...

Fast jag är trygg i mig själv och med min hästhantering, och tänker noga igenom mina grundvärderingar i allt jag gör, (Kanske för att jag de år jag arbetade som pedagog var tvungen att skriva en handlingsplan där värdegrund tydligt skulle ingå? ) och jag tycker det är jättebra att du tagit åt dig på ett konstuktivt sätt genom dialog med dem, men jag tror ändå att det kommer att ta väldig lång tid innan de har återupprättat sitt anseende, efter det sätt de valt att bla här angripa travet, och "oss" aktiva, nivån där har inte varit jättehög.

Sen tvivlar jag inte ett dugg på att det finns både kunniga och duktiga personer inom DR som gör mkt nytta, men det är väl inte heller bättre än sin sämsta länk?

Däremot måste travsporten som med allt här i livet följa utvecklingen, och den handlar ju inte bara om teknik och att föda fram snabbare hästar,utan även om kunskap och mjuka värden. Håller helt med dig om att många accepterar saker "för att andra gjort så" tidigare.

Naturligtvis, jag menade långt ifrån alla, det var inte meningen att det skulle tolkas så.
Sen jag kan tycka mig se en viss skillnad mellan folk som tex sitter här och diskuterar saker och de som bara går i stallen och sen hem, om du förstår hur jag menar.
Folk som ofta diskuterar och får "kritik" får ju samtidigt möjligheten att fundera och svara, än de som inte besvarar kritiken eller egentligen inte ens tar del av den.

Jag vet inte om du kikat på deras sida på facebook och vad det är de tar upp och vad de säger i sig.
Det finns ju oxå en och annan medlem som inte riktigt fångat alla getter än, men de som sitter på den sidan (alltså tillhör DRH) håller i det mesta nivån både saklig och med betydligt mer insikt idag än tidigare.

Sen att det kan ta tid att tvätta sig, visst, men vem är det de ska påverka, jag tror det börjar bli riktigt tufft för ST att de ifrågasätter på en betydligt mer kunnig nivå än tidigare, travfolk i sig är ju så trampade på tårna att det är svårt att få dem lyssna.

Men om någon av oss, som är aktiva, tar upp liknande saker som DR driver, så har efter vad jag märkt, även travfolket hållit med mig om att det är fel.
Se bara på denna tråden och händelsen, på DRH sida satt många och försvarade händelsen med att det ju gick bra, men på andra sidor och grupper, där DRH inte var inblandade, var många travmänniskor helt överens om att detta är fel, mot hästen och så ska de inte behandlas.
 
Sv: Vissa dagar skäms jag över travsporten...

Var inte tanken med en hästombudsman inom travet, just att se saker från ett djurperspektiv och förbättra djuskyddet? Kom att tänka på det nu, sett några konkreta handlingar därifrån?

Hur arbetar man på travskolorna idag med hantering och värderingar ur djurperspektiv, vet du det?

:)

Själv tror jag att man måste börja följa upp de hästar som försvinner från träningslistorna och erbjuda någon form av försäkring för de hästägare som av någon anledning måste ta bort sina hästar, av etiska skäl eftersom de har så lågt andrahandsvärde på marknaden. Det tycker jag är en etisk djurskyddsfråga vad som händer med dem.
 
Senast ändrad:
Sv: Vissa dagar skäms jag över travsporten...

Var inte tanken med en hästombudsman inom travet, just att se saker från ett djurperspektiv och förbättra djuskyddet? Kom att tänka på det nu, sett några konkreta handlingar därifrån?

Hur arbetar man på travskolorna idag med hantering och värderingar ur djurperspektiv, vet du det?

:)

Själv tror jag att man måste börja följa upp de hästar som försvinner från träningslistorna och erbjuda någon form av försäkring för de hästägare som av någon anledning måste ta bort sina hästar, av etiska skäl eftersom de har så lågt andrahandsvärde på marknaden. Det tycker jag är en etisk djurskyddsfråga vad som händer med dem.

Hästombudsmannen försvann ju förra året, verkar inte ha gjort något alls vad jag sett.
Jag tror det är Nebraska som hade mer koll på henne och hennes arbete, men jag kan ha fel.

När det kommer till travskolorna är min erfarenhet väldigt liten, mina barn är så små att ni vi varit där har det handlar om barnens säkerhet i första hand, gå inte bakom osv... Hästarna har varit små snälla shettisar och det har hela tiden varit vuxna handledare med och hanterat hästarna, någon annan kan säkert ge en bättre inblick.

Jag vet inte riktigt hur du menar sen?
Har man råd att ha häst i träning borde man ha råd att sörja för hästen vidare oxå, om det innebär att den får somna in, gå i pension eller säljas?
Men jag kanske missuppfattade dig, det känns så, så utveckla gärna hur du menar :)
 
Sv: Vissa dagar skäms jag över travsporten...

Jag ställde frågan till DRH vem som var anmäld och vart, det kändes väldigt oklart i artikeln, här är svaret:

Djurens Rätts Hästgrupp Ah, vi visste inte att man offentliggjort detta på DR:s webb ännu, men nu ska vi förstås också berätta om det på vår FB sida inom kort I all korthet så är det tränaren och ägaren som är anmälda till polisen och till ST. Även Rommetravet är anmälda till Länsstyrelsen med anledning av det inträffade.

Jag visste inte ens att man kunde anmäla olika saker till ST? Hur går det till?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp