Visst är detta inte ok? (Konstigt vårdbesök)

Rosett

Trådstartare
Var på vc och träffade en vårdpersonal. Under de ca 30 minuterna besöket pågick så hände det flera gånger (åtminstone 4 ggr) att annan personal kom in i rummet och letade i skåp etc., vid ett tillfälle var det en som gick förbi rakt framför mig på ca 10 cm avstånd.

Jag kanske är känslig men när man besöker vc ska väl inte personal som inte har med ens besök att göra komma in i rummet(?)

Det kändes som om jag var i ett köpcentra.
 
Jag har aldrig brytt mig nämnvärt om någon annan personal har ärende in i det rum jag och läkaren befinner oss i, de få gånger det hänt.

Men tycker man det känns jobbigt/besvärande så kan man ju maila hc-chefen och berätta om sin upplevelse och förklara hur det påverkar en och ha en önskan om att personalen i mesta möjliga mån ska undvika att gå in i upptagna rum och om de absolut måste, så bör de knacka, sticka in huvudet, be om ursäkt och fråga om det är ok att komma in och hämta vad än de behöver hämta.
 
Jag har aldrig varit med om det förut på någon vc/annan vårdinrättning.
På sin höjd har nån knackat på och den personal jag träffade gick ut i korridoren och pratade med dem.
Jag tycker det är rentav respektlöst att folk går in och ut, de får väl ha all förvaring i ett separat rum där de inte har patientmöten.
 
Nu har jag inte varit hos läkare särskilt många gånger, men jag har aldrig varit med om liknande och hade nog tyckt att det var obekvämt. Dels kan jag ju sitta där halvnäck, i storgråt eller mitt i någon annan känslig och väldigt privat situation - och så kanske jag eller läkaren jag samtalar med kommer av oss i någonting som kräver koncentration.
Inte okej.
 
En gång hos tandläkaren hamnade jag i en liknande situation, stressade receptionpersonal kom in och pratade med tandläkaren och det var ett himla spring och kodade samtal. Det tog mig inte många minuter att lista ut vad problemet var eftersom jag brukar vara i andra änden av likande problemsituationer så kunde jag inte hålla tyst utan förklarade att jag förstod var problemet var och förklarade hur det kunde lösas på smidigast vis för alla inblandade.
Jag skrattar fortfarande lite åt det ibland. Inte ens hos tandläkaren slutar man jobba liksom...
 
Var på vc och träffade en vårdpersonal. Under de ca 30 minuterna besöket pågick så hände det flera gånger (åtminstone 4 ggr) att annan personal kom in i rummet och letade i skåp etc., vid ett tillfälle var det en som gick förbi rakt framför mig på ca 10 cm avstånd.

Jag kanske är känslig men när man besöker vc ska väl inte personal som inte har med ens besök att göra komma in i rummet(?)

Det kändes som om jag var i ett köpcentra.
Jag hade nog återkopplat till vårdcentralen om att det kändes obekvämt att ha annan personal inne flera gånger under besöket. Som någon annan skrev man kanske sitter i ett jättekänsligt samtal eller helt enkelt undergår någon utlämnande undersökning.
 
Har aldrig hänt mig. De mottagningsrum jag har varit i ser ju ut som ett kontorsrum med en undersökningsbrits. Vad finns det att göra i ett mottagningsrum för övriga personer? Det är väl inte ett förrådsutrymme läkaren tar emot i.

Sen handlar det inte enbart om man som patient tycker att det är obehagligt på något sätt. Min erfarenhet är att tiden för besöket är så snålt tilltaget att man inte ens alltid hinner med att prata om allt som behövs. Att då tillika har personer springandes som en distraktion och tidstjuv. Nä nej tack till det.
 
Jag har bara varit med om spring vid provtagningar (blodprov etc). Vid regelrätta besök har det varit stängd dörr och röd lampa på. På min egen arbetsplats (mottagning) så är det bara i undantagsfall som vi stör varandra under pågående besök. Men då har vi också lyxen av egna mottagningsrum.
 
Jag arbetar på vårdcentral och det händer ibland att personal knackar på vid besök, men sällan att de behöver komma in i rummet. Det har väl hänt enstaka gånger då man är i ett rum med särskild inriktning, till exempel i öronrummet eller operationsrummet. Detta eftersom dessa rum kan förvara särskild utrustning som inte finns någon annanstans på vårdcentralen.
 
Jag har inte så mycket erfarenhet av vårdcentraler och läkare, men var där igår (för första gången på länge). Det var ingen som störde, men när jag skulle ta av mig låste hon dörren just för att ingen skulle komma in - så det händer ju troligtvis annars att någon skulle kunna komma in, eftersom hon annars kanske inte tänkt på att låsa.
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 245
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 355
Senast: Calmiche
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
20 477
Senast: kolblakkur
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
21 038
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp