Visst gjorde jag fel men....

Sv: Visst gjorde jag fel men....

Jag tänker inte fortsätta gnälla om vad som är rätt å fel i detta för de verkar du ju ändå redan veta. Så jag tänkte ge ett litet tips i stället på hur du löser problemet..
Enligt mig så är hunden väl medveten att man är i inhägnad och har ofta inte mycket till övers för att inte komma så att träna i inhägnat område eller i långlinna är fel. OM man vill ha hunden lös i andra situationer vill säga.

De jag känner är att du hade behövt träna i en miljö med störningar men kanske på en äng då din vän eller barn är störningen eller hundens vän å matte/husse så de gör inget om hunden inte skulle komma på ditt kommando (inga sura tanter) men de är ju målet att hunden ska lysna vid olika störningar ändå. Sedan är de bara att öka störningarna efter hand.

Vad för ras har du på din hund?? Olika raser å individer kräver olika sorters träning.

Jag har själv två brukshundar som jag haft stora planer med från första start då har jag redan innan valpen kommit hem vetat vad jag vill den ska kunna och då har de varit lösträning som stått överst på min lista. Alltså även de som jag drillat hunden med från start.
 
Sv: Visst gjorde jag fel men....

tack för ditt konstruktiva svar,

För vår del tror jag nog träning i långlina kan fungera väl, bara linan är tillräckligt lätt, han beter sig ungefär lika oavsett om han är helt lös eller inte. Vi har jobbat bort en hel del störningar, så nu finns det i princip, i normalfallet, 2 situationer kvar där det kan gå fel. Jag hade inte räknat med att det som nu inträffade skulle varit en av dom, men det verkar ju vara så att vi får backa och intensifiera träningen mot en störning som jag trodde var bortjobbad.
 
Sv: Visst gjorde jag fel men....

*kl*

En liten fundering bara... Jag tror aldrig att man kan säga att man har en 100% säker inkallning, lite lite som man kan säga att ens häst är 100% trygg och aldrig skyggar. Djur är djur och eftersom de har egna tankar och en egen vilja kommer man aldrig kunna styra dem eller förutse dess beteende till fullt. Det kommer alltid att finnas alltid situationer man inte kan förutse eller kontrollera. Med det inte sagt att man inte ska ha sin hund lös om man inte har mycket god koll på den!:)
 
Sv: Visst gjorde jag fel men....

*kl*

En liten fundering bara... Jag tror aldrig att man kan säga att man har en 100% säker inkallning, lite lite som man kan säga att ens häst är 100% trygg och aldrig skyggar. Djur är djur och eftersom de har egna tankar och en egen vilja kommer man aldrig kunna styra dem eller förutse dess beteende till fullt. Det kommer alltid att finnas alltid situationer man inte kan förutse eller kontrollera. Med det inte sagt att man inte ska ha sin hund lös om man inte har mycket god koll på den!:)

Håller inte riktigt med om det, hunden kan visst då tänka själv men den kommer även ihåg konsekvensen av att bryta mot "mattes" komando. Har hunden tillräklig med respekt mot sin förrare så ger de mer för hunden att lysna på matte än att jaga eller springa omkring. Då har man en 100% inkallning. Annser jag i alla fall. De kräver träning men resultatet är underbart.

Om nu hunden skulle välja att inte komma så finns de ofta ett ord som kan bryta hundens beteende vilket man får göra innan man kräver lydnad. Är hunden mitt uppe i att jaga något eller springer från matte så kan hunden blockera sig i sin handling. Då får man först bryta handlingen genom tex. skarpt NEJ! när hunden reagerar är de snabbt hundens namn å HIT!
 
Sv: Visst gjorde jag fel men....

Håller inte riktigt med om det, hunden kan visst då tänka själv men den kommer även ihåg konsekvensen av att bryta mot "mattes" komando. Har hunden tillräklig med respekt mot sin förrare så ger de mer för hunden att lysna på matte än att jaga eller springa omkring. Då har man en 100% inkallning. Annser jag i alla fall. De kräver träning men resultatet är underbart.

Om nu hunden skulle välja att inte komma så finns de ofta ett ord som kan bryta hundens beteende vilket man får göra innan man kräver lydnad. Är hunden mitt uppe i att jaga något eller springer från matte så kan hunden blockera sig i sin handling. Då får man först bryta handlingen genom tex. skarpt NEJ! när hunden reagerar är de snabbt hundens namn å HIT!

Tänk, det trodde jag med rottis, två doberman (som folk normalt sett har en del inkallningsproblem med) i bagaget.
Sen fick jag en tibbeterrier:rofl:

VILL han göra något så VILL han och då skiter han i om jag varesig häller köttbullar på honom eller hotar med att flå honom levande om han så dröjer en hundradelssekund till...:D
Passar det honom däremot kan han göra 40 perfekta inkallningar på raken...
 
Sv: Visst gjorde jag fel men....

Klart att en del hundar är svårare min schäfer å halländare har de fungerat bra med men min dvärgpincher har varit MYCKET svårare men de går så länge man är envisare å mer konsekvent än hunden.
 
Sv: Visst gjorde jag fel men....

Tänk, det trodde jag med rottis, två doberman (som folk normalt sett har en del inkallningsproblem med) i bagaget.
Sen fick jag en tibbeterrier:rofl:

VILL han göra något så VILL han och då skiter han i om jag varesig häller köttbullar på honom eller hotar med att flå honom levande om han så dröjer en hundradelssekund till...:D
Passar det honom däremot kan han göra 40 perfekta inkallningar på raken...

Haha :rofl:
Tycker det är roligt att läsa om din nya hund :banana:

Lite ot, men härromdagen pratade jag med en vars kompis alltid haft brukshundar, tror det var schäfer. Nu hade han en terrier och han sa. -Va fan, jag skulle klappa terriern och han bara tittade på mig och gick, precis som han sa lägg av :rofl: Hade det varit en av mina schäfrar hade den sagt *åh, husse, jag gör allt för dig* :D
 
Sv: Visst gjorde jag fel men....

Håller inte riktigt med om det, hunden kan visst då tänka själv men den kommer även ihåg konsekvensen av att bryta mot "mattes" komando. Har hunden tillräklig med respekt mot sin förrare så ger de mer för hunden att lysna på matte än att jaga eller springa omkring. Då har man en 100% inkallning. Annser jag i alla fall. De kräver träning men resultatet är underbart.

Om nu hunden skulle välja att inte komma så finns de ofta ett ord som kan bryta hundens beteende vilket man får göra innan man kräver lydnad. Är hunden mitt uppe i att jaga något eller springer från matte så kan hunden blockera sig i sin handling. Då får man först bryta handlingen genom tex. skarpt NEJ! när hunden reagerar är de snabbt hundens namn å HIT!

Det är klart, men fortfarande, det kommer alltid finnas situationer som man inte vet hur hunden kommer att reagera på.

100% är ett väldigt starkt uttryck och jag tror inte att man någon gång kan använda det i samband med djur! :)
 
Sv: Visst gjorde jag fel men....

Tänk, det trodde jag med rottis, två doberman (som folk normalt sett har en del inkallningsproblem med) i bagaget.
Sen fick jag en tibbeterrier:rofl:

Hehe:D

Som en känd fågalhundstränare sa om hans första terrier (PRT) när den smet in i kaninhägnet och tog sig en kanin. Han var jätteförånad och säger
- "men vad fasen, vi tränade ju igår inne i hägnet att han ska ge fan i kaninerna"

min mamma (terrierägare) säger skrattande "men du, det var ju IGÅR";)

Med många raser är inkallning en färskvara som det ibland heter;)
 
Sv: Visst gjorde jag fel men....

Så klart är all träning färskvara.. det är den även på oss människor, vist har jag bra betyg i matte B från gymnasiet men då jag inte sen sista provdagen träna/användt detta så skulle jag öppna den boken idag skulle jag göra många fel innan jag kommer ihåg eller bara ger upp.

Men för mig är det en självklarhet att träna mina hundar regelbundet, för att jag ska kunna använda mig av kunskapen i olika samanhang.

Alla hundar är olika individer och kräver olika saker därför bara för man hade en hund av samma ras innan betyder inte de att den nya hunden kan tränas med samma metod.
 
Sv: Visst gjorde jag fel men....

Haha :rofl:
Tycker det är roligt att läsa om din nya hund :banana:

Lite ot, men härromdagen pratade jag med en vars kompis alltid haft brukshundar, tror det var schäfer. Nu hade han en terrier och han sa. -Va fan, jag skulle klappa terriern och han bara tittade på mig och gick, precis som han sa lägg av :rofl: Hade det varit en av mina schäfrar hade den sagt *åh, husse, jag gör allt för dig* :D

Haha, det stämmer så väl..fast för mig var det ju tvärtom. När jag fick schäfer var jag helt inställd på att jag skulle få det svårt..men så fort jag gav inlärt kommando gjorde hon ju som jag sa..vilket ledde till att jag i början ofta stod paff och bara :confused:
 
Sv: Visst gjorde jag fel men....

Instämmer till 100%!

Om en främmande hund/någon annans hund kommit in i min trädgård utan MITT tillstånd så hade jag gjort BETYDLIGT MYCKET MER än stå på insidan av dörren och hojta! :devil: :cool:

Så tills du har koll på din hund är det koppel som gäller!!

/Swat
Håller verkligen med!

Att TS har mage att kalla damen i dörren otrevlig :crazy:
Kommer det lösa hundar på vår tomt blir jag rosenrasande och "förbereder vapnet" :angel:, man vet ALDRIG vad det är för hund.

TS: Ha hunden kopplad! Risken är ju att den springer fram till en aggressiv hund/in på en tomt med barn eller på rädda/allergiska människor!
 
Sv: Visst gjorde jag fel men....

Hehe:D

Som en känd fågalhundstränare sa om hans första terrier (PRT) när den smet in i kaninhägnet och tog sig en kanin. Han var jätteförånad och säger
- "men vad fasen, vi tränade ju igår inne i hägnet att han ska ge fan i kaninerna"

min mamma (terrierägare) säger skrattande "men du, det var ju IGÅR";)

Med många raser är inkallning en färskvara som det ibland heter;)

Om envishet, till och med min ena tränare som har terriers sa att min var bland det envisaste hon stött på:angel:.

Han har faktiskt varit bra jättelänge men det senaste dygnet har han varit billig...
 
Sv: Visst gjorde jag fel men....

Så klart är all träning färskvara.. det är den även på oss människor, vist har jag bra betyg i matte B från gymnasiet men då jag inte sen sista provdagen träna/användt detta så skulle jag öppna den boken idag skulle jag göra många fel innan jag kommer ihåg eller bara ger upp.

Men för mig är det en självklarhet att träna mina hundar regelbundet, för att jag ska kunna använda mig av kunskapen i olika samanhang.

Alla hundar är olika individer och kräver olika saker därför bara för man hade en hund av samma ras innan betyder inte de att den nya hunden kan tränas med samma metod.

Jag förstår inte riktigt varför du skrivet detta till mig...? Glömde du kanske ett knapplån? :)

För jag har inte skrivit något om ovanstående;)
 
Sv: Visst gjorde jag fel men....

Om envishet, till och med min ena tränare som har terriers sa att min var bland det envisaste hon stött på:angel:.

Han har faktiskt varit bra jättelänge men det senaste dygnet har han varit billig...

Haha:D Men när du lyckas vända envisheten med dig så har du en toppen träningskompis:) Men det kan ju ta tid liksom:D

Jag tycker att han verkar charmig din hund!
 
Sv: Visst gjorde jag fel men....

vore det inte idé att gå dit igen och be om ursäkt? onödigt att göra sig osams med folk.

tycker det är väldigt obehagligt att möta lösa hundar då min tik kan bli riktigt rasande ibland. har därför absolut noll förståelse för detta beteende. det finns lina, det finns flexikoppel. använd dessa och använd dem som om hunden vore lös. bara för att din hund är "snäll och inte vill någon illa" betyder inte det att den mötande är lika gullig...
 
Sv: Visst gjorde jag fel men....

Ibland handlar vi försvarande i pinsamma situationer. Det är sällan speciellt trevligt att bli "uppläxad" - och då kan man försvara sig så som du gjorde. Du är medveten om att du var upphov till situationen. Det är ju det viktigaste. Vi har alla gjort fel och många av oss har med stor sannolikhet också försvarat det, även om vi inte borde. Men, vi lär oss! Dags att gå vidare.

Att du skämdes för situationen kan du använda som en liten inbyggd "post it lapp". Gör allt du kan för att inte hamna i en sådan händelse igen. Håll din hund kopplad och träna medvetet inkallning och bruka lina. Ha inte hunden lös förrän du kan lita på din hund. Och tänkt hur underbart det kommer att vara när du nått målet! :laugh:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 242
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 970
Senast: ako
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 202
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 812

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp