Vit blus blev gul

Och jag hade om man såg missfärgningen funderat på om man har någon ytvatteninträngning i brunnen.

Har snarare lärt mig att mycket järn och mangan snarare missfärgar saker genom utfällningar än synligt färgar vattnet när man häller upp det i kanna.

Vår brunn är grävd ska väl tilläggas.

Vi har massor med järn och mangan, men vattnet är inte färgat före filtret ändå.
Däremot kunde det vara det innan vi tätade brunnen.
Min kunskap är ytterst begränsad, vet bara att ”fel” på vattnet kan missfärga kläder (och hår :D)!
 
Min kunskap är ytterst begränsad, vet bara att ”fel” på vattnet kan missfärga kläder (och hår :D)!
Jadu, jag är ingen expert heller. Men läst förklaringarna till ett par vattentester senaste åren. Vi har två brunnar 😅.

Jo, koppar tex kan vara kul för ljust hår 🙈
Färgningen på vattnet däremot hade jag nog gissat på hummus beroende på hur det beter sig.

Lite info, den sidan försöker dock sälja på dig filter. Men faktan stämmer överens vad jag lärt mig genom material från oberoende labb.

Däremot rekommenderar jag att börja med vattenprov från oberoende labb om man funderar på att göra nåt åt sin brunn.
https://www.bravavattenrening.se/tips-rad/gula-missfargningar-jarn-i-vattnet/

@fejko Tyvärr kan jag inte säkert förklara eventuell utfällning på en blus. Men om det är järn så bildar det gärna järnoxid när det kommer i kontakt med syre. Vad yes påverkar i reaktionen har jag inte koll på.
Kanske det kan hjälpa att surgöra tvättvattnet. Kan lösa utfällningar, eller så sabbar det blusen om det är känsligt material.
 
Lägg blusen i en påse över natten så den inte torkar. Om den är bomull ska den tåla 60 grader, ta ett pulvertvättmedel för vittvätt och kör det tillsammans med en halv flaska klorin :bag:, häng sedan ut den i morgon i solen och se om den inte blivit vit. Om den är ömtåligt stoppa den i en tvättpåse eller ett VITT örngott innan du slänger in den i maskinen på ett 60-program med några extra sköljningar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp