Vit blus blev gul

Kör blekmedel/klorin i tvätten bara? :) Det gör jag med min hårhandduk med jämna mellanrum, kommer ut vit och fin varje gång. Rätt anmärkningsvärt med tanke på vad jag utsätter den för faktiskt.
Och jag använder kulörtvätt bara och får vita fina kläder. :D :D :D

Klorin har inte funnits i mitt hem på minst 15 år.
 
Också helt OT men är det bara jag som varje gång jag läser rubriken tänker att den rytmiserar fint med ’bra vän är kåt’? Lite poesi anyone? :bag: :angel:

En liten sångtext i alla fall:

Knalle juls blu(e)s

Min vita blus, som var så fin
Nu är du gul, som av urin

Vill ingen ha dig får jag la ta dig
Som ju har kört dig i tvättmaskin

Min lilla blus, så trist och gul
Nyss var du vit, nu är du ful

Med kemikalien så blir det bra igen
Och annars färgar jag dig röd till jul!
 
Jag skulle börja med att tvätta den med vittvättmedel. Använder själv flytande vittvättmedel till alla kläder som verkligen är helvita. Absolut inte till kläder som tex är benvit eller cremefärgade.

Blir det inte bättre efter det så skulle jag testa att lägga blusen i en bunke vatten och klorin. Gjorde det i sommaras med ett linne som blev gul efter tvätt på landet (troligen av vattnet) när bara solblekning inte hjälpte. Kommer inte ihåg proportioner vatten/klorin men det går att googla. Därefter fick linnet igen torka i solen. Det gula försvann till 95% och resterande försvann när jag tvättade linnet hemma i stan.
 
Nu har jag tvättat med klorin och blusen är fortfarande gul. Innan tvättade jag en hyffsat vit frottehandduk och den förblev hyffsat vit. Så nu ger jag upp... Tvätthandvisning är skriven med myrskrift men jag tror där står kemtvätt.
 
Men jag som är fuskkemist vill ju förstå vad som händer!
Fast jag tror bomull har lättare att bli missfärgat av mineraler i vatten (med reservation för att jag kan ha helfel), så nåt vitt i ett annat material behöver inte få samma resultat. Du skulle nog behöva testa med nåt annat i bomull.
 
Fast jag tror bomull har lättare att bli missfärgat av mineraler i vatten (med reservation för att jag kan ha helfel), så nåt vitt i ett annat material behöver inte få samma resultat. Du skulle nog behöva testa med nåt annat i bomull.
Och jag hade om man såg missfärgningen funderat på om man har någon ytvatteninträngning i brunnen.

Har snarare lärt mig att mycket järn och mangan snarare missfärgar saker genom utfällningar än synligt färgar vattnet när man häller upp det i kanna.

Vår brunn är grävd ska väl tilläggas.

Vi har massor med järn och mangan, men vattnet är inte färgat före filtret ändå.
Däremot kunde det vara det innan vi tätade brunnen.

Edit: Det kan färga själva vattnet med. Tydligen vanligare än jag hade för mig. Speciellt om man har gamla rör också. Vi hade nog tur innan vi fixade bättre filter då 😇
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp