Vit fläck på parkettgolv

malumbub

Trådstartare
Vi har under kvällen fått en vit fläck på parkettgolvet och vi fattar inte varför. Har försökt att försiktigt gnugga bort med fuktad trasa, men fläcken sitter som tusan. Det låt lite vatten ovanpå när vi upptäckte den och nu undrar jag vad tusan som vi eller katterna spillt där.

Vi har inte varit hemma på hela kvällen och det enda vi har gjort sen vi kom hem var att bära ut vatten till balkongen. Jag spillde lite vatten då, men det torkade jag upp på en gång. Dessutom har de kannorna aldrig innehållit annat än rent vatten.

Det enda jag kan komma på är den där mackan med saltgurka på, som jag gick förbi med. Det skumma är dock att mackan låg på en tallrik, tallriken är torr undertill och dessutom är inte mackan direkt blöt. Borde det dessutom inte blivit flera små istället för en stor fläck?

Fläcken är lite större än en 1-krona.

Finns det nåt vi kan göra, bortsett från att slipa och lacka om?
Kan saltgurksvätska färga parkettgolv vitt?

:confused:
 
Sv: Vit fläck på parkettgolv

Kan vara det blöta som påverkar golvet, kan försvinna när det torkat ordentligt. Så brukar det vara hemma hos mig iaf :)
 
Sv: Vit fläck på parkettgolv

Det blir vita fläckar av för mycket fukt på parkett, det är därför man inte ska våttorka parkettgolv.

Har du tur försvinner fläcken när det torkat ordentligt.
 
Sv: Vit fläck på parkettgolv

... eller katterna spillt där.

Det kan inte vara så att någon av katterna har kräkts där? I så fall är det kört ... Kattspyor fräter. Min ena kisse spydde upp lite gräs/gallablandning på en vacker ärvd matsalsstol i trä (från farmors föräldrahem). Det blev en liten vit fläck i träet på sitsen, och den går inte att få bort. Samma katt lyckades även för några år sedan spy på en marmorskiva som ligger ovanpå en byrå. Det blev en vit fläck även där, och den går inte heller bort. Attans katt ...
 
Sv: Vit fläck på parkettgolv

Det var lite det jag var rädd för...








...men när vi klev upp i morse var fläcken borta.
Bara vatten! Pjuh!
 
Sv: Vit fläck på parkettgolv

Lånar tråden med en annan fråga om parketgolv.

Sambon tappade ut en en stor svätt med rapsolja på parkettgolvet (ekparkett, oljat tror jag). Vi var snabba med att torka men i springorna mellan stavarna på golvet är det nu mörkt. Går det att rädda golvet?
(Det var ett par veckor sen det hände så det är torkat nu)
 

Liknande trådar

Hästvård Det var inte igår som jag var inne på Buke men nu behöver jag åsikter utifrån. Sedan ett par månader har min häst skavt av sig pälsen...
Svar
6
· Visningar
1 715
Senast: traceys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp