Tappad/avskavd päls?

Praefatio

Trådstartare
Det var inte igår som jag var inne på Buke men nu behöver jag åsikter utifrån.

Sedan ett par månader har min häst skavt av sig pälsen på korset. Eftersom han har varit känslig för skav innan så tog jag för givet att det var pga att han haft ett regntäcke på sig dygnet runt under hösten och vintern (lösdriftshäst som fryser mycket vid väta). Så fort vädret började bli stabilt tog jag därför av honom täcket och han har nu gått utan täcke i två-tre veckor. Det skumma är att skavet inte har blivit bättre, utan värre! så här såg det ut idag, på båda sidor:
imag0032_196808624.jpg

Såret som anas på ryggen är inte direkt relaterat utan är förmodligen ett sår som han fått när han rullade sig under natten mellan lördag och söndag. Han är inte öm där det är avskavt (jo, lite kring såret nu såklart) och det är inte svullet. Det är inte heller avskavt ända ner till huden, bortsett från fläcken som man ser på bilden precis ovanför virveln.

Det skulle kunna vara skav från padden under sadeln men grejen är att både jag och min medryttare har varit uppmärksamma på problemet sedan det började och vi är båda överens om att det aldrig är mer skavt efter ridturen utan att det blir värre när han är i hagen. Han har dessutom haft samma sadel och samma padd sedan i september och då hade han inga besvär. Jag ska tvätta padden i helgen och se om det hjälper när han börjar ridas igen, men jag tror verkligen inte att det är problemet.

Min gissning är att det är någon form av klåda, men varför? Idag har jag tvättat hela korset med lactacyd och ljummet vatten samt smort med aloe vera utöver att jag har behandlat såret. Vet inte om det hjälper men jag har tre teorier:

Svamp: Men då borde väl huden vara fnasig eller "bubblig"? Det är den inte, huden under är fin
Utslag: Samma där, borde väl ha märkts i övrigt?
Foderallergi: Det jag just nu tycker verkar troligast, fattar dock inte varför det skulle bli klåda/håravfall just på korset då. Jag vet inte helt säkert men det kan vara så att problemen uppstod i samband med att jag bytte från lucernpellets till Hippo Bas pga tappad aptit med lucernen. Ger detta kraftfoder endast för att få i honom mineraler, olja, kiselgur och bakjäst, inga av de fyra är han allergisk mot utan det är något i Hippo Basen i så fall...

Hjälp! Vad tror ni? Om ni tycker att jag ska kika efter nytt, renare foder, vad är då bra att ge? Lucernen har han som sagt slutat äta tyvärr, annars hade det varit det självklara valet. Ren havre ska han inte ha, blir tokpigg. Betfor? Korn?
 
Sv: Tappad/avskavd päls?

Kommer följa detta med intresse om du får bra förslag:idea: Pållan har liknande men inte alls lika mycket som din utan betydligt mindre yta. Trodde det var skav av padden bakom sadeln, men när hon sen vilat och inte ridits alls blev det värre:confused:
Min kompis som fött upp henne och har flera släktingar säger att just andra fuxar (som hon är) har haft likadant, även en häst som inte reds alls. Har ingen aning om vad det är, hon sa att hon hade smörjt med olja på det, och det verkade det bli bättre av. Är lite mjälligt i och torrt, men inte så farligt, utan bara att håret är väldigt tunt, nästan avnött. Det ser inte ut som skav egentligen utan mera som att håret tunnats ur och släppt bitvis men ojämnt.

Ingen vet eller prover har förklarat det på hennes andra och det enda förslag jag fått är att tvätta med lactacyd och sånt men det har inte hjälpt. Helt oömt, och verkar inte heller klia:confused:

Det blev alltså större nu när hon vilade kan man säga. Förrut var det inte så farligt, men nu undrar jag om det tänker bli värre?
 
Sv: Tappad/avskavd päls?

Min äter samma mat som alltid och det enda "konstgjorda" är lite krafftpellets men i övrigt vetekli havre och korn och lusern. Inget nytt heller.
 
Sv: Tappad/avskavd päls?

Skumt att din häst har något liknande. Min är som synes flugskimmel, inte fux. Baltazar är inte mjällig eller torr utan huden har samma spänst som vanligt. Det är som sagt oerhört konstigt... Nu får han ändå gå utan sadel ett tag pga såret på ryggen så vi får väl se om det verkar bli bättre under den vecka/-orna det tar att läka, för i så fall kan man ju direkt se att det är padden det är fel på.

Kan tillägga att min häst inte får några mängder Hippo, 1 kg om dagen bara just för att ha något att blanda i resten med, men är han allergisk så är han ju det oavsett hur mycket han får tänker jag...
 
Sv: Tappad/avskavd päls?

Ja det är ju skumt men jag har funderat på om det kan vara en väldigt otypisk variant av regnskållor möjligen. Fast inte minsta sår, eller märken i huden.
Ja hoppas på kloka svar:D

Kan lägga till att hennes "avskavda" är inte lika klart avgränsat som din, det är liksom en yta där det är blandat hår som inte skavts av och avskavt, lite mer ojämnt men ändå väldigt lika symtom, fast din är på större yta bara. Tror i o f s både skimlar och fuxar kan vara lite mer känsliga i pälsen.
 
Senast ändrad:
Sv: Tappad/avskavd päls?

Ja, jag fick tipset regnskållor på ett annat forum men precis som med din häst så är min hästs hud fin under, inga sår (utöver de som tillkom i lördags natt) eller knutar. Bara avskavd päls. Inga andra hästar i hagen har liknande heller, regnskållor ska ju vara väldigt smittsamt och de går ju ihop dygnet runt.
 
Sv: Tappad/avskavd päls?

Nej jag tror inte regnskållor är så väldigt smittsamt, inte som ringorm tex. Men i vår del av stallet har ingen annan det, i andra delen har en häst haft regnskållor i år men de träffas inte ens, går inte i samma hage aldrig samma grejor, jag håller aldrig på med den hästen och inte tvärtom heller. Så nej, jag vet inte. Den hade "riktiga" regnskållor, helt enligt boken.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ja som topic lyder. Jag har haft det här problemet länge och tänkte be om tips för vilka schampon som funkar för just er (kanske något...
2
Svar
32
· Visningar
5 013
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Jag förstår inte hur det kan vara möjligt... Min häst får skav av precis allt! Det började bak på ryggen precis där som bossorna ligger...
Svar
11
· Visningar
2 039
Senast: Krizz
·
Utrustning Upptäckte litet område med skav långt bak på manken på min häst. Ingen tufsig päls, vad jag kan komma ihåg, men lite grå fläckar där...
Svar
3
· Visningar
2 083
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp