Är svansen ren så är svansen ren. Hade önskat att hetsen att ha prickfria hästar inte fortsatte öka och öka.

Hint: det går att bleka/färga svansen, vill vi behöva det för att nå idealen?

På riktigt, är det inte ganska sjukt att tvätta hästar regelbundet till tävling tex?

Håller faktiskt med. Köp inte en vit/skimmel om det är viktigt med en icke-gul svans. Det är naturligt att dessa hästars svansar blir lite gula. Det är/ser inte naturligt ut med en gnistrande vit svans. :crazy:
Det är som med alla dessa blondiner som absolut *inte* vill ha gult hår, utan det ska blekas osv.
 
Men vad är det du tänker är så negativt för hästen om man vill tvätta svansen? Jag fattar inte. På vilket sätt far hästen illa av att svansen tvättas regelbundet?

Har svårt att se att det skulle vara så himla negativt även med att schamponera kroppen regelbundet.

Det har jag inte skrivit.
 
Men det är ju det som är helt felaktigt. Hästen är inte ovårdad om den inte är helkroppsschamponerad. Eller oklippt, en annan hästovänlig norm numera.

Sedan kan ju skimlar sova i sitt bajs eller bli missfärgade av vad de rullar sig i. Men jag tycker också det är väldigt trist att hästen behöver badas pga kissfläckar. Failen där är ju inte att hästen inte badas utan att den ligger på en blöt bädd.

Enligt dig kanske. Inte enligt mig.
Klippning är en helt annan sak där jag är av åsikten att man klipper vid behov inte helklipper för att det är "snyggt". Om jag tar min ena skimmel så har den så länge jag haft den fått mild klåda av kissfläckar och självklart tvättas det bort pga det också men främst vid tävling för det ser tråkigt och ovårdat ut med massa fula fläckar. Lite får man faktiskt anstränga sig till tävling.
 
Håller faktiskt med. Köp inte en vit/skimmel om det är viktigt med en icke-gul svans. Det är naturligt att dessa hästars svansar blir lite gula. Det är/ser inte naturligt ut med en gnistrande vit svans. :crazy:
Det är som med alla dessa blondiner som absolut *inte* vill ha gult hår, utan det ska blekas osv.

Måste håret se naturligt ut på människor? Vad tillför det till den här konversationen? Förutom att försöka skamma folk som vill a "onaturligt" hår?
 
Men vad menar du då? Varför är det sjukt att tvätta hästarna inför tävling och varför reagerar du negativt på att någon försöker få svansen vit? Vad är problemet om hästen inte lider av det?
Fattar inte heller?
Vad är motsättningen i att vilja ha en ren och vit häst och att ha en bra hästhållning?


Dessutom är väl detta knappast nytt. Så länge jag har sysslat med hästar så har man jagat den vita svansen (jag med ;) )
 
Men vad menar du då? Varför är det sjukt att tvätta hästarna inför tävling och varför reagerar du negativt på att någon försöker få svansen vit? Vad är problemet om hästen inte lider av det?
Enligt dig kanske. Inte enligt mig.
Klippning är en helt annan sak där jag är av åsikten att man klipper vid behov inte helklipper för att det är "snyggt". Om jag tar min ena skimmel så har den så länge jag haft den fått mild klåda av kissfläckar och självklart tvättas det bort pga det också men främst vid tävling för det ser tråkigt och ovårdat ut med massa fula fläckar. Lite får man faktiskt anstränga sig till tävling.
Fattar inte heller?
Vad är motsättningen i att vilja ha en ren och vit häst och att ha en bra hästhållning?


Dessutom är väl detta knappast nytt. Så länge jag har sysslat med hästar så har man jagat den vita svansen (jag med ;) )


Jag kan inte vara tydligare än jag är i mitt första inlägg och i mina övriga svar?

@Wingates Det finns ingen motsättning i att vilja ha en ren och vit häst och att ha en bra hästhållning. Däremot tycker jag att önskan om att vilja ha den där rena, vita hästen kan leda till en sämre hästhållning och därför tycker jag det är trist med hets kring detta.

Och ja, jag är absolut också skyldig! Jag tycker det är skämmigt när min häst rullat sig i torv och är gulbrun istället för vit (den där färgen som inte går att borsta bort alltså). Men alternativet är ju då att bada och/eller täcka (varierande lång tid) beroende på årstid. Jag hade faktiskt hellre sett att jag/ingen skämdes över den där färgen och att hästen kunde gå täckad/otäckad/obadad där vardagen var helt anpassad till hästens behov och att vi faktiskt såg att det var en frisk, glad och ren(borstad) häst och inte brydde sig om pälsens färg.
 
Jag kan inte vara tydligare än jag är i mitt första inlägg och i mina övriga svar?

@Wingates Det finns ingen motsättning i att vilja ha en ren och vit häst och att ha en bra hästhållning. Däremot tycker jag att önskan om att vilja ha den där rena, vita hästen kan leda till en sämre hästhållning och därför tycker jag det är trist med hets kring detta.

Och ja, jag är absolut också skyldig! Jag tycker det är skämmigt när min häst rullat sig i torv och är gulbrun istället för vit (den där färgen som inte går att borsta bort alltså). Men alternativet är ju då att bada och/eller täcka (varierande lång tid) beroende på årstid. Jag hade faktiskt hellre sett att jag/ingen skämdes över den där färgen och att hästen kunde gå täckad/otäckad/obadad där vardagen var helt anpassad till hästens behov och att vi faktiskt såg att det var en frisk, glad och ren(borstad) häst och inte brydde sig om pälsens färg.
Jag förstår fortfarande inte vad problemet är.
 
Hur får ni era vita svansar vita? Har schamponerat med Milton schampo osv men inget händer! Svansen är fortfarande gul och ful!
Ketchup sägs fungera. Jag har testat en gång och det blev helt ok. Tror man hade behövt göra det ett par ggr men det luktade så illa att jag inte pallade... :yuck:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
251
Senast: Ponylove
·
Hästvård Min häst har en kort svans och kort man, så kort att det inte går att göra flätor. HUR får jag den och svansen att växa???
Svar
1
· Visningar
357
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag får oftare och oftare "vita fingrar". Det gör inte ont, bara obehagligt när jag tappar känseln. Förr fick jag ont, riktigt ont. Men...
Svar
18
· Visningar
693
Senast: Kakis
·
Hemmet Hunden spydde nån brun sörja på den vita trasmattan inatt. Mattan får inte plats i tvättmaskinen. Finns det nått sätt att få rent den...
Svar
9
· Visningar
496
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp