Vita, lortiga hästar...

L

lila

Jag har aldrig haft en vit häst tidigare utan hållt mig till bruna och svarta... Ni som har erfarenhet av att få skimmlar och skäckar riktigt vita, hur gör ni ?
 
Om man badar dom så är linimentschampo är riktigt bra. Det gör vi inför utställningar. Pälsglans är bra också. Annars finns det ju skimmelschampo och en del kör med potatismjöl men jag tycker inte att det funkar lika bra.
 
jag har ett schampoo som jag inte kommer ihåg vad det heter. men det är mörkt mörkt lila till färgen. och skitbra. tar bort allting...
 
Yes diskmedel på svåra smutsade fläckar. Fungerar toppen och är super på vita ben. :bump:
/M
 
Man tvättar och tvättar...... :smirk: Sen är det nästan ett måste att den är klippt, om det är viktigt att den ska vara ren och snygg.... Du kan ju inte hålla på och tvätta en tjock vinterpäls, då kommer hästen garanterat att bli sjuk.

Använd täcke... Och MOCKA ordentlig!!! Det är jätteviktigt!

Finns ett schampo som heter Bright White, det är bra.
 
Göra som en tjej i mitt stall. Mocka kliniskt rent VARJE dag!! Dessutom borsta hästen VARJE dag. :D Hennes vita dam är alltid vit - inga gula pissfläckar... Det enda hon tvättar mellan varven är svansen, spolar av leriga ben när så behövs.
 
Torrschampo är guds gåva till skimmelägare! :bow: :bow:

Tvätta är lönlöst (iaf var det så med in skimmel :crazy:), man drar bara runt skiten ändå... Som de andra skrivit; borsta och mocka Noga varje dag! ;)
 
Oki, det blir att borsta duktigt samt inhandla ett lila schampo alt "Bright white" och ett torrschampo alltså... :)

Tack för era tips !
 
Tyvärr så är det bara att inse att så här är det att ha lortgrisar! :cry: Nu är inte frågan OM han är skitig, utan hur MYCKET han är skitig. :crazy:

Det jag försöker göra är att tvätta bort fläckarna samma dag som dom har uppkommit, det går bäst!
Jag använder ett schampoo som inte behöver sköljas ur i en hink med vatten. Tar bara en trasa/svamp och gnuggar bort fläckarna.
Har provat allt från kol, potatismjöl och även torrschampoo men detta fungerar faktiskt bäst. Lägg på ett fleecetäcke en stund och sen är dom torr och fin igen.

Min nästa häst ska inte vara skäck ialla fall! Brun eller svart blir jätte bra! :banana:
 
Hmmm... är det bara jag som inte bryr mig så mycket om han är gulfläckig lite till vardags? Brukar trösta mig med att till sommaren, då är han inte gulfläckig längre, däremot grönfläckig och det ser iaf bättre ut! :) Men en ordentlig genomborstning brukar få bort det värsta iaf. Tyvärr har vi kolsvart jord här, och den vite fullkomligt älskar att rulla sig, så helt vit är han inte på hela vintern...
 
Jag har märkt att fläckarna nästan har försvunnit när jag har använt Stalosan F. Jag strör ut ett bra lager i boxen innan jag strör och varje dag när jag har mockat så fyller jag på där det har varit blött. Stalosanen binder fukt otroligt bra och förhindrar även amoniak doft och virus att spridas. Nu kan det gå veckor mellan varje fläck han får.
 
Det är inte av kissfläckar han blir fläckig, det är när han ligger på sina bajshögar...
 
Jag använder ett schampo som heter Hydrophane Osmadil finns att köpa i H***s.
Två flugor i en smäll: renare häst och samtidigt blir det massage. Det fungerar i alla fall på min kille.
Jag tror inte vilket schampot spelar någon roll, utan att man tvättar fläcken samma dag så att den inte hinner "fastna". Välj bara ett schampo som inte behöver sköljas ur.

I morse när jag kom för att släppa ut honom så har han fått nya skäckfläckar av bajs.. Är han utan fläckar en dag av sju så får man vara nöjd. :smirk:

Nu har jag blivit van, men från början när jag hade fått honom så tänkte jag börja grina. :cry:
Jag har en ovanligt skitig häst och det är bara så.
Han rullar sig i lera också, men det är bara att låta det torka och sen borsta bort, men det är en baggis i jämförelse med kiss och bajs fläckarna. :crazy:

Men jag älskar min kille så man får leva med detta, och det viktigaste är väl inte en ren häst utan en hel häst..! :love:

"Livet är en gåta.. Älska, Glömma och förlåta"
Laila :banana:
 

Liknande trådar

Hemmet Hunden spydde nån brun sörja på den vita trasmattan inatt. Mattan får inte plats i tvättmaskinen. Finns det nått sätt att få rent den...
Svar
9
· Visningar
500
Senast: snorp
·
Kropp & Själ Jag får oftare och oftare "vita fingrar". Det gör inte ont, bara obehagligt när jag tappar känseln. Förr fick jag ont, riktigt ont. Men...
Svar
18
· Visningar
697
Senast: Kakis
·
Avel Skimmlar har ju större risk att få tumörer/melanom/knutor. Men, ni som har bättre koll på färger och genetik än jag, är det bara...
Svar
17
· Visningar
1 129
Senast: AbCdE
·
Hästvård Vi har en del johannesört i våra hagar. Det mesta är bortrensat, men det går ju aldrig att få bort 100%. Jag tror inte att våra hästar...
Svar
6
· Visningar
900
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp