vita tänder - törs man?

tanten

Trådstartare
Jag har ganska gula tänder. Så pass att jag skäms över dem. Dricker te och kaffe och vin... Plus att jag ju är 54, mina tänder har varit med ett tag.

Det var bättre medan jag använde Dentosal Whitening tandkräm - men den förbjöd tandhygienisten :(

Jag har tydligen tunn emalj. Nu hörde jag på nyheterna att många tandblekningsmedel skadar emaljen och jag blir ännu mer skrajsen.

Jag vill bleka tänderna men vad törs man använda då?

Erfarenheter tack!
 
Sv: vita tänder - törs man?

Ska du bleka så gör det hos tandläkaren. De kan samtidigt avgöra vilken metod som passar utan att riskera att dina tänder skadas.
 
Sv: vita tänder - törs man?

Ska du bleka så gör det hos tandläkaren. De kan samtidigt avgöra vilken metod som passar utan att riskera att dina tänder skadas.

fast tandläkaren kostar ju hur mycket som helst? Jag har hört om summor runt 6 papp...

Törs man inte ta något annat?
 
Sv: vita tänder - törs man?

Jag har också funderat på att bleka tänderna och har kollat lite på olika hemmametoder, men vågar man?

Ni som blekt hemma, vilket märke och metod har ni använt?
 
Sv: vita tänder - törs man?

När jag frågade min tandläkare om blekning tyckte hon att det var överkurs för mig trots att jag både röker och dricker en massa kaffe. Hon rekommenderade GUMs tandkräm. I min kommun finns den på Lloyds Apotek, men det verkar finnas på de flesta andra kedjor också. Mitt intryck var att hon menade att det skulle vara milt och icke repande, men det kan jag inte garantera. Jag har inte haft några problem i alla fall och jag kan ibland ha problem med ilande tänder.
 
Sv: vita tänder - törs man?

fast tandläkaren kostar ju hur mycket som helst? Jag har hört om summor runt 6 papp...

Törs man inte ta något annat?

Jag tror inte att det är så dyrt jämförelsevis. Jag kollade upp vad min tandläkare tar: 3500 kr. Då får man en skena gjuten som man sedan kan återanvända om man behöver bleka dem igen (blekningen håller i sig 3-5 år) och då kostar en förnyad blekning bara blekmedlet. Jämför man med hemmakit som kostar 500-1000 kr så håller de sällan längre än ett år, såvitt jag har förstått.

Ett alternativ om man inte är ute efter Hollywoodvita tänder kan vara att bara ta bort missfärgningarna. Det kostar 360 kr hos min tandläkare.
 
Sv: vita tänder - törs man?

Det tycker jag gör mycket. Min tandhygienist polerar alltid mina tänder när jag varit hos henne och jag ser stor skillnad. Nu håller ju inte det lika länge som en blekning dock.
 
Sv: vita tänder - törs man?

Jag har tandläkarbekanta som trycker stenhårt på att man ska göra sin blekning på klinik - om man nu absolut vill göra en blekning.
De ser till att du får en blekning som passar dina tänders förutsättningar eller avråder/vägrar göra en blekning.

Som någon annan påpekade kan det kanske räcka om du testar att göra en blästring mot missfärgningar? Det är billigt och kan göra en rejäl skillnad.
 
Sv: vita tänder - törs man?

Jag gjorde en "form" hos tandläkaren och köper medel från dem också, jag har för mig att det gick på 2500 kr för båda käkarna. Formerna har jag ju kvar och köper nya medeltuber (som räcker länge) för 100 kr/st.
 
Sv: vita tänder - törs man?

Jag gick till tandläkare och de gjorde en skena, sen blekte jag hemma på nätterna, 3-5 nätter och fick ett väldigt bra resultat. Priset på det brukar vara runt 3000 men jag hittade ett erbjudande till en tredjedel.

Det kändes tryggt då jag vet att tandläkare avråder om de ser att det kan skada emaljen. Det man ska känna till är att man dels måste ha tagit bort tandsten först och att resultatet håller i sig cirka två år, om man inte avstår från kaffe och coca-cola. Vilket jag naturligtvis inte gör. Men då kan man å andra sidan göra om behandlingen, skenorna har man ju kvar.

Blekmedelet lägger man i bettskenan och det är lite knepigt för man applicera exakt så mycket att det täcker tänderna men det ska helst inte vara i kontakt med tandköttet, medlet är ju starkt och det svider lite grann i någon dag efter. Men det var inget större problem.
 
Sv: vita tänder - törs man?

Kör faktiskt The Whiteone-pennan för 299 kr. Väldigt prisvärt, har fungerat ypperligt på mig. MEN jag har väldigt bra emaljkvalité och vill varken råda eller avråda andra. Kan bara berätta att det funkar jättebra för mig, tandläkaren påpekar varje år hur otroligt vita mina tänder är - jag som inte bleker dem.

(ja, hon vet ju inte att jag faktiskt fuskar, hon tror det är naturligt vita gaddar)
 
Sv: vita tänder - törs man?

Mycket av tandkrämer innehåller palmolja, förutom en del av Pepsodent och Dentostal plus de som säljs på Hälsokost. Jag bojkottar palmolja så långt det går, mitt eget privata krig.

Jag borstar tänderna med antingen Dentostal eller Kingfisher med fluor (fluoren behövs) och tar sedan en snutt bikarbonat på tandborsten. Bikarbonatet hjälper mot tandsten och bleker tänderna utan att skada emaljen.
 
Sv: vita tänder - törs man?

Gurkmeja.
Låter knasigt, jag testade precis. Fick bort mycket missfärgningar. Och de blev vitare.
Lite på samma tema: kokosolja.

Har inte provat själv men hört att det ska vara väldigt bra för munhälsan att köra oil pulling, en typ av munskölj med kokosfett (inte härdat/raffinerat), ska tydligen bla ta bort missfärgningar.
 
Sv: vita tänder - törs man?

Någon som testat medlet som Apoteket säljer? Tror det hette IWhite.

Jag har. De blev inte extremt vita men betydligt bättre. Tipsar TS också eftersom det inte sliter på emaljen utan tvärtom stärker den.

Har man väldigt gula tänder tror jag att man ska köra två kurer direkt.
 
Sv: vita tänder - törs man?

Jag har. De blev inte extremt vita men betydligt bättre. Tipsar TS också eftersom det inte sliter på emaljen utan tvärtom stärker den.

Har man väldigt gula tänder tror jag att man ska köra två kurer direkt.

Tack!
har sneglat på den men inte vetat om jag tordes. Speciellt efter larmen i nyheterna nyligen.
 
Sv: vita tänder - törs man?

kl

Jag har hört man kan borsta tänderna 1 gång i veckan med det magiska bikarbonatet som är så bra för typ allt :D

Själv har jag slagit ut en framtand så när mina tänder blir vita så behåller den sin fulare färg och det syns väl :(
 
Tandblekning hemma

Hej!

Är det någon här som har blekt tänderna hemma? Jag är lite sugen på att bleka men har relativt ljusa tänder nu, så jag skulle egentligen bara behöva någon nyans eller tre. Därför känns det lite onödigt att betala för att göra det hos tandläkaren. Eller borde man kanske det?

Tips mottages gärna!
:)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har lagt ner mycket tid och pengar hos herr tandläkare/tandkirurgi och nu är det bara en krona som fattas sen har jag hel uppsättning...
Svar
2
· Visningar
461
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Konstiga saker på Wish

Hund, Katt, Andra Djur

  • Omplacera problemhund?
  • Guldfasanerna
  • Shop to you drop, del 4

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp