Vita veckor.

Åh men det där har jag också märkt! Det är liksom ingen big deal att bli göööörfull om det är lördag, nyår eller midsommar, men om man skulle skoja till det lite på en vardag är det ett väldigt hej & hå.
Men exakt. Har man inte ett vanligt måndag-fredag jobb är det väl inte ett dugg konstigt jag har jobbat mycket helger och varit ledig vardagar tidigare, men ändå är det fel för mig att dricka på en vardag då, för att andra jobbar? :confused:

Jag har många gånger varit mycket sugen på att kommentera dessa personers drickande någon gång, när de meddelar att de ska dricka/festa någon helg i stil med "men va, dricker du på en lördag?! Det kan du inte göra, jag jobbar ju!" :D

@niphredil Jag vet egentligen inte, började fundera kring det nu. Men för mig har det nog varit ett uttryck som använts av personer som har haft någon form av problem med alkoholen, så det är nog därför, antar jag. Jag ser det inte som ett dugg konstigt att "pausa" när man hamnar i en situation där det blir alkohol för ofta, jag gjorde ju själv en sån variant i höstas och det hade inget med beroende att göra. Men jag har nog aldrig haft folk runt mig som använder just det uttrycket i såna sammanhang.
 
@Hedinn Okej :). Jag använder förvisso inte uttrycket men tänker mer att själva idén inte är så mycket att förfasa sig över (kändes som att många gjort det i den här tråden, förfasats alltså).
 
Har aldrig vita veckor. Dricker inte varje helg och inte några mängder när jag väl dricker. Om jag hade druckit (mycket) ofta hade jag nog kunnat bromsa in konsumtionen med en alkoholfri månad eller så. När jag var yngre hade det nog behövts ibland.

Annars har jag det typiskt "nordiska beteendet" när det gäller alkohol. Dricker ingenting på vardagar och nästan aldrig vin eller öl bara en vanlig eftermiddag utan alkoholen kommer fram till fest.
 
Jag planerar aldrig in vita veckor. Dricker väl rätt ofta, på helgen och ibland någon vardag också. Är student, älskar bärs och har ett stammisställe. Är ju givet liksom! :p ;)
 
Jag har bara vita veckor.
Slutade supa när jag var 23 och dricker ytterst sällan mer än någon enstaka deciliter öl eller vin. Har varit berusad ungefär en gång om året de senaste åren.

Är så oerhört nöjd att jag tog det beslutet.
 
Jag dricker väldigt lite och sällan men det är inte så att jag aktivt bestämt mig för att köra ngn vit period. Om jag känner för att dricka alkohol så gör jag väl det men det blir oftast inte mer än några få gånger per år.
 
Nej det behövs liksom inte för mig. Har druckit alkohol två gånger i hela mitt liv. Första gången var ett par munnar av en gin and tonic och andra gången en halv cider. :p
 
När jag var yngre och drack oftare så tog jag vit månad ibland.
Numera ska jag oftast köra bil + att jag jobbar varannan helg, så jag har inte känt något behov av vit period på länge.
 
Inspirerad av en annan tråd här. Hur länge och hur ofta har ni vita veckor? Eller kör ni lördagsgodisvarianten ;)?
April månad var för mig min första vita månad ever. Inte av anledningen att jag har problem med alkoholen och behöver dra ner, utan för att min PT utmanade mig att vara vit en månad och satsa på att förlora det där fettet jag har på magen som jag kämpar så för att bli av med.

Idag är sista dagen på april och jag har väl inte gått ner så mycket i vikt, men det har varit väldigt nyttigt att vara nykter i sammanhang där jag annars är påverkad.
 
Jag behöver inte tänka på "vita veckor". Tror att jag drack alkohol senaste gången för... 4-5 år sedan och direkt full har jag aldrig varit.
 
Planerar aldrig vita veckor. I år har jag druckit en gång, förra veckan. Då hade det alltså gått 4 månader utan alkohol. Drack oftare förut, men nu lägger jag hellre tid och pengar på annat. Dock så tror jag inte heller det kommer gå flera månader tills jag dricker nästa gång
 
På grund av att jag äter medicin som inte får kombineras med alkohol så är jag nu uppe i tio (tror jag) vita veckor! Och har ca 4 månader kvar.

Jag är i vanliga fall en "periodare", d.v.s. festar (och dricker) en del i vissa perioder medan det ibland kan gå ett par månader utan att jag dricker nått. Lite allt eller inget, brukar sällan dricka nått glas vin till maten eller ta bara en drink ute.

Och pinsamt nog får jag erkänna att det är jobbigare att va helt alkoholfri än jag trodde :o Nu när sommaren närmar sig så känns det så trist att inte få dricka nått!
 
Hej!

Jag dricker generellt sett inte alls, kanske lite vin ibland. Så jag hör väl till gänger med "vita månader". Däremot ser jag många fulla personer när jag är ute och festar (vilket man absolut kan göra utan alkohol, man bara minns vad som händer lite mer exakt) och blir mer och mer nöjd med mitt beslut att inte dricka.

Min sambo har haft vita veckor efter att ha druckit för mycket och tappat kontrollen (jag ser det, han ser det inte för han är för full). Jag brukar dra i handbromsen ett par gånger/år. Han kommer från en familj med missbruksproblematik (mat, alkohol, sex etc etc) så jag är ganska rädd om honom.

/Lavinia, som också ser behovet av vita veckor som ett tecken på att man dricker för mycket, varför skulle man annars känna behovet av att låta bli alkoholen??
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag får oftare och oftare "vita fingrar". Det gör inte ont, bara obehagligt när jag tappar känseln. Förr fick jag ont, riktigt ont. Men...
Svar
18
· Visningar
702
Senast: Kakis
·
Hemmet Hunden spydde nån brun sörja på den vita trasmattan inatt. Mattan får inte plats i tvättmaskinen. Finns det nått sätt att få rent den...
Svar
9
· Visningar
508
Senast: snorp
·
Skola & Jobb Inspirerad av annan tråd. Vad har vi för spännande olika idéer för egenföretagande ute i landet ? Vad har ni i er omgivning? :)
Svar
4
· Visningar
336
Senast: sjoberga
·
Tjatter Blev inspirerad av en annan tråd och undrar hur era förlovnings- och vigselringar ser ut? Min ring ser ut såhär. Det är vitt guld och...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 362
Senast: pajaztar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp